Skoning för veka bakkotor/ansträngda gaffelband

BRAGO

Trådstartare
Jag är lite kluven kring skoningen bak för min häst. Han är lite ansträngd i sina gaffelband bak antagligen pga sina lite veka bakkotor. Jag har hört lite olika åsikter från olika veterinärer och hovslagare och blir lite förvirrad över vad man vill uppnå. Just nu har vi inte gjort några stora skillnader i skoningen utom att se till att han inte för "smal" i tån.

Det verkar som att man antingen vill sätta på ringskor för gaffelbanden och höja trakten, eller så vill man ha en sko som är bredare i tån och som smalnar av i trakterna för att tån inte ska sjunka ned för mycket i underlaget. Det känns ju som ganska olika typer av skoningar och jag vet inte riktigt hur man ska tänka. På vilka sätt hjälper de olika typerna och vad vill man egentligen uppnå? Jag kan tänka att man också kan sko olika beroende på vilket underlag man rider på, jag ska inte rida i för djupt/mjukt underlag vet jag.

Tacksam för lite råd :)

Just det där med veka kotor bak är rätt intressant. För det finns inget facit! Vissa hästar funkar bättre om man höjer trakterna, andra om man sänker trakterna.
Man måste prova sig fram och de vad som funkar bäst för just din häst!

Första tanken jag får om verka kotor och anstränga gaffelbanden är eggskor (vilket kan vara total fel på din häst), sedan om att höja eller sänka trakten beror ju på hur trakterna ser ut nu.

Min fick förlängd traktarm bak, dvs längre skor helt enkelt. Det räckte fint, annars hade de velat sko med ringskor eller om det var eggskor kanske, minns inte säkert. Men i hans fall fick han tillräcklig hjälp med förlängd traktarm och vi behövde inte sjukbeslag

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 358
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 420
Senast: mackan
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur