Skoning av spatthäst?

R

rover

Någon som har erfarenhet av skoning av spatt häst? Har en häst med spatt i nedre glidlederna i båda haserna, ohalt och tränas som en normal häst. Dock ngt svampiga haser. Bör denna häst skos på särskilt vis, har frågat två hovslagare, den ena sa korta tår och den andre sa långa tår...?!
Ngn som har en spatthäst eller vet lite mera...? :confused:

...enligt båda mina hovslagare och enligt råd från mälarklinikens vetr och hovslagare är det viktigt att de inte får för långa tår.. och om spatten sitter mer på tex insidan så kan man lägga in skon lite på insidan för att avlasta hasen där.. ...fråga om du inte först¨år min beskrivning ;)

Spatthästar brukar normalt skos med höga trakter för att få avlastning...dessutom ska tån vara kort. Snackade senast igår med hovslagaren samt har även haft spatthäst i vårt stall (svår uppdriven spatt)...

Känner hästen inte av spatten (dvs symtomfri) så ändra ingenting utan låt det vara som innan.

Vid konstaterad spatt och symtom finns; höga trakter och Korta tår.

/Jenny ~ ägare till spatthäst...

Vart sitter din häst's spatt? Rider du och tränar den som en spatt-fri häst? Svampiga haser?

Tja, MINA lärare på hovslagarutbildningen sa att det finns inget man kan göra med skoningen för att hjälpa en spatthäst.
En korrekt skoning är nog det bästa, helt enkelt.

(skoning med kort tå och hög trakt gör man för att underlättta vid KNÄproblem, har aldrig hört att detta skulle ha nån effekt på haserna.
Man självklart kan jag ha fel och mina lärare msisat något viktigt...

Står till och med i L-E Magnussons hovslagarbok om spattskoning...kort tå/höga trakter...Konstigt du inte hört det ? :confused:...Min hovslagare (utbildad hovis medlem i SHF )...fick då lära sig det då ha gick sin utbildning. Och en gång ringde jag SHF för att få råd ang spatt...dom sa likadant...

Men denna verk och skometod används OM hästen har specifika problem med sin spatt, för hästar som inte uppvisar problem skos med normalskoning.

nedre glidlederna, symtom finns nu bara i vänster has - varför det har kommit vet vi Inte, men hon behandlas igen. Har Inte svampiga haser.
Tills för tre veckor sen red och tränade jag normalt, fast med MYCKET skritt inblandat.

Min connemara skoddes med PG efter det akuta stadiet, han hade en ganska allvarlig fång och var så ömfotad att hovslagaren på Mälarkliniken ville att han skulle ha det beslaget.

Liten fråga bara; varför blanda in fång när frågan gäller spatt? :confused: Eller..har jag missuppfattat igen?

min häst har tuppspatt.. inte det samma som ren spatt.. men min hovslagare sa att kort tå är bra för hovens överrullning...
Välj en utbildad hovslagare.. finns en hovslagar hemsida där du kan få tel nummer och sånt.. till någon i din stad. Om du inte redan har en utbildad.. :)

Lycka till
Colombia Girl :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 486
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 817
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar