Skoning av häst med ringkota

H2SO4

Trådstartare
Har ni några tankar eller erfarenheter om detta?

Min häst är sedan ett par månader tillbaka diagnostiserad med ringkota (kronisk artros på kronleden) och jag får olika bud av alla om vad som är den bästa skoningen för honom.
Veterinären sa inget särskilt, möjligtvis att jag kunde testa ringsko eller PG, eller bara sko som vanligt - det var upp till mig. En annan hästmänniska säger PG, min nuvarande hovis hade ingen riktig åsikt, och den nya hovslagaren som kommer på torsdag säger vanliga ridskor, men kortad tå för bättre överrullning.

Jag har ingen aning om vad som kan vara bäst:confused: Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vill dela med sig vore jag innerligt tacksam:)

Sv: Skoning av häst med ringkota

om jag inte minns alldeles galet så är det vid ringkota man rekommenderar "roller-motion"-skor, dvs skor som är både tå- och traktriktade. Detta för att så gott det går kompensera den inskränkning i rörligheten som ringkotan innebär.

Hej! Jag är lite nyfiken hur det har gått för er. Jag har själv råkat ut för att min guldklimp, en kallblodstravare på 19 år har fått diagnosen ringkota, artros bf. Han är lite kort i steget men i övrigt helt felfri på rakt spår. När vi var in till klinik och fick domen undrade de om jag ville ta bort honom - NEJ!
Jag vill försöka hjälpa min häst, är helt nöjd om han inte har ont och om vi kan ut och lufsa i skogen, helst i alla gångarter. Sitter och letar efter tips och råd vad jag kan göra.

Hästen behöver stå så naturligt som möjligt på sina hovar. Hovar belastas naturligt när strålen är exakt vågrät med marken, och bara då. Hoven ska inte heller vara utfluten framåt utan ska hållas normalt lång efter vinkeln på tåväggens utväxt högst uppe vid kronranden.
Sök på "Totilas hovslagare" och se hur Rob Renirie verkar och jämför själv. Han är hovslagare åt holländska landslaget i alla dicipliner. I Sverige verkas hästar generellt med strålen mer eller mindre vinklad mot marken. Men den allra minsta vinkel har tyvärr stora konsekvenser för hästens normala funktion, ridbarhet, hållbarhet och hälsa.Att så lite kan göra så mycket är svårt att förstå innan man sett resultatet av det korrekta. MVH

Liknande trådar

J
  • Låst
Hästvård Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 034
Senast: joneya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka