Skönare galopp på mindre häst än på Stor??

JessicaM

Trådstartare
Jag har en liten fundering.

Jag har ju en kuse som är dryga 170 i mkh. En dag så provred jag en islänning i D ponny storlek, 148 kanske.. Och jag tyckte att när islänningen galopperade så kunde jag lättare hänga med i galoppen (sitta ner). Beror väl antagligen på mig eller?

För folk som har ridit min kuse säger att han har en jättego galopp, så det är ju inge fel på hans galopp iaf...

Men vad beror detta på?? Tips?? :idea:

Sv: Skönare galopp på mindre häst än på Stor??

Det beror nog på att din större häst tar större språng alltså blir det mer att följa men jag föredrar alla gånger en stor galopp än liten ponnygalopp. Galopp är ju egentligen en ganska lätt gångart att sitta i om man får ner rumpan rätt i sadeln. Tänk på att följa med i hästens rörelse och inte sitta emot då blir det obekvämt.

kl

Sen finns det ju stora hästar med liten galopp. Ser inte så snyggt ut men är bekväma att sitta i. Föredrar nog allt en stor galopp själv (såklart!)

Sedan kan man också generellt säga att islandshästar kan bli fyrtaktiga i galoppen och då upplevs den som "bekvämare". (Men även hos islandshästen vill du ha en tretaktig och rund galopp.)

Precis så jag tänkte! De stora hästar med mjuk galopp har varit dåligt utbildade fd travare med just fyrtaktig galopp.

Så ärä lite svårare att hänga med i en stors häst galopp när man inte är så jätte van??

Klart det är skillnad.
en mindre häst tar kortare steg, har ett mindre svävmoment, och rör sig därför mindre i kroppen. det blir lättare för ryttaren att sitta stilla och bekvämt. Ponnyer tar ju så korta snabba steg i jmf med en större häst att du knappt hinner uppfatta stegbytet. det blir en jämnare rörelse rakt igenom.

Knapplån

Generellt är det väl lättare att sitta på hästar med markbundna gångarter då det som sagt, rör sig mindre i ryggen. Långsamma steg är också lättare (i galopp) vilket ju gärna blir fyrtakt hos vissa individer..

Precis.:bow:
Ts:

Islandshästar är ju avlade för att kunna koppla isär rygg och ben för att bekvämt kunna föra ryttare genom oländig terräng. De sitter inte ihop i kroppen som vanliga ridhästar a la halvblod. De kan lätt röra sig utan att rörelsen går genom ryggen(om man inte rider dem så att de kopplar ihop och rörelsen går igenom fullt).
Det är därför man kan få sånna taktproblem i dem.

Min Islandskorsning är 4-gångare och rör sig så. Han är otroligt bekväm att sitta på i alla gångarter. Men han är avlad för bekvämhet och inte för antingen snygg eller vägvinnande gång eller hoppförmåga.
En tränare som såg mig glida runt barbacka på min snälla, gamling igår frågade vad fasen man sysslar med egentligen då man som henne sitter på en galen häst med massa gång och skumpar och är rädd om livet.
Han har ju inte mkt till ridbarhet min gamle krake. Men mysigt är det att sitta på iaf. :love:

För ibland tycker jag att det är lite svårt o komma i rätt gung i galoppen o "flyger" upp med rumpan istället för att vara ett med hästen..
Vanesak kanske

Galoppen skiljer ju sig rätt mkt från häst till häst med, vissa studsar ju mera bak och kan då 'stöta' upp ryttaren ur sadeln. (svårt att sitta med). Alla hästar har ju inte en mjuk och rund galopp, vissa är ju stötiga.

Det enda man kan göra är ju att träna på det, man måste vara mycket fokuserad på att vara avslappnad i hela sitsen, inte dra upp benen etc. jag brukar varva med skritt när det är svårt att komma ner, så man själv får en lite 'pustepaus', så man andas ut och slappnar av igen. =)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama