Skoluniform, bu eller bä?

For 20 - 25 ar sedan hade ett skoldistrikt i Los Angeles fattigare omraden stora problem med allt fran narvaro till kunskap hos eleverna. I ett forsok att fa eleverna att ta skolan pa allvar sa inforde man uniforms krav. Jag minns inte hur uniformerna sag ut. Betygs snittet steg mycket markant, jag minns inte hur mycket men valdigt uppenbart, liksom narvaron hos eleverna.
Det fick nagra forskare att fundera och det gjordes en ordentlig studie sa det blev uniform pa ett par olika skolor innom ett annat skoldistrikt dar man kom fram till samma resultat, betygen steg med skoluniform. Forskarna menade att eleverna tog skolan mer pa allvar nar de hade uniform an nar de gick i "fritids klader".

Mina barn har bade haft och inte haft "skol kladsel". Ingen direkt uniform, men shorts eller chinos (gra eller bege), pike troja eller skjorta helt utan nagra marken (bege, gra, och off white, blekt gul blev ocksa godkand som bege:angel:). Svart, morkt gra, eller morkt bla troja (modell "stickad") och morkbla jacka med skol emblem. Inga sneakers eller flip-flops utan ordentliga skor.
Bade de och jag tyckte det var super bra, vi hade aldrig nagra diskussioner om vilka klader som var lampliga till skolan, eller vilka marken man skulle ha (forran efter uniforms tiden:angel:) och det var enkelt att handla och kla sig for skolan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka