Skoluniform, bu eller bä?

Jag jobbar också i ett yrke med arbetskläder och förstår varför det behövs men jag hade mycket mycket mycket hellre haft mina egna trots den praktiska aspekten, trots minskat slitage på egna kläder. Så utifrån min helt egna känsla är jag glad att vi inte har skoluniform i Sverige.

Haha, jo jag skulle kunna tänka mig en uniform med typ A-linjekjol, stövlar, tunn ylletröja och sjal ;). Eller jeans och kofta. Men då skulle jag ju slippa ändra vad jag har på mig ändå :D Jag tycker det är oerhört praktiskt att bara sätta på mig mina egna kläder egentligen och bara glida ned i soffan när jag kommer hem utan att åla ur dräkten eller vad som. (Men jag tror man kan gilla endera. Bäst är att gilla det som man ändå måste göra.)

Jag byter alltid om när jag kommer hem, oavsett dagklädsel :p Hemma får jag katthår på kläderna och det vill jag inte ha på vare sig uniform eller civila kläder.

Jag som själv jobbar i uniform ser många fördelar. Det är praktiskt, billigt (när skolan står för kläderna som det stod i artikeln) och enhetligt.
Man kan anse att det minskar risken för mobbning men samtidigt så lär potentiella mobbare isf hitta något annat att anmärka på. Det argumentet köper jag därmed inte riktigt.
Argumentet att det minskar eventuell märkeshets kan jag däremot förstå.

Redan som barn önskade jag skoluniform. Skulle det finnas som alternativ för min dotter hade jag gärna låtit henne gå i en sådan skola.

Jag jobbar inte i ett uniformerad yrke, men skulle för egen del tycka att det var rätt skönt - förutsatt att det var en uniform jag var bekväm i förstås. När jag däremot diskuterade skoluniform med min förstaklassare här om dagen var han tveksam, och det är klart - vuxna har ju större makt över sitt val av yrke och arbetsplats och eventuellt byte därav än vad barn har över sitt skolval.

Känner nog inget engagemang i frågan. Kan acceptera vad som. Så länge inte skoluniformen är någonting fräckt och kommunalfräscht som mjukisbyxor och en hoodie. Då tar jag hellre kortbyxor/plisserad kjol och kavaj med slips i så fall.

Jag drabbades just av en överväldigande längtan att bli anställd på en svensk kommun och fixa mjukisbyxor och hoodie till barnen - kortbyxor/plisserad kjol/kavaj/slips skulle vara min mardrömskostym :eek::D

Jag ser inga fördelar med skoluniform alls. Att tvingas ha vissa kläder är inget jag stödjer oavsett om tvånget kommer från skola, myndighet, föräldrar eller någon annan. Jag ser det som ytterligare ett sätt att göra om original till kopior, till att tvinga in människor i en mall de inte passar in i.
Mobbning kommer finnas ändå. En mobbare hittar alltid något.
Märkeshetsen tror jag inte blir mindre alls, mindre synlig för utomstående kanske men inte för eleverna. Det är inte bara kläderna som spelar roll utan allt, precis allt.

Vad tycker du är skillnaden mellan skoluniform och uniformerade yrken?

En del av mig instämmer i att en påbjuden/påtvingad klädsel minskar utrymmet för individuella uttryck, samtidigt som jag å andra sidan inte vet om det är att se som en institutionalisering värre än någon annan än den som skolan redan innebär.

Jag ser mga fördelar med det och hade själv kunnat tänka mig att ha det när jag gick i skolan.

MEN jag var normalsmal och hade överlag en ganska opersonlig stil under de år jag gick i skolan. Idag när jag är berikad med oönskade extrakilon och tänker tanken på att ngn annan skulle bestämma vilket typ av plagg jag skulle ha på mig slår jag bakut direkt. Att inte få ha på sig de plagg som är mest fördelaktiga för min figur och som är ok ur bekvämlighets synpunkt känns helt otänkbart. Likaså skulle jag idag känna det deprimerande att inte få ge uttryck för min personlighet genom mina klädval. Det blir även betydligt svårare att komma ifrån könskodning med skoluniformer.

Så med den erfarenhet jag har idag anser jag inte att skoluniform bör införas, vare sig som ett frivilligt val eller tvingande.

Ja, jag inser när jag läser den här tråden att det går att göra sig många bilder av vad en skoluniform skulle innebära, där ökad risk för könskodning är ett stort aber för mig. Nu är det väl ingen (mer än skolan i TS) som direkt driver på rörande skoluniform och så får det gärna vara för min del, men om det skulle bli en fråga så skulle jag se stor skillnad på alternativet byxor/tröja (skjorta?) respektive kjol/blus å ena sidan, och en ”lösare” uniform typ välj mellan t-shirt/långärmad t-shirt/tröja/topp som överdel och chinos/mjukisbyxor/shorts/kjol som underdel.

Jag gick i privatskola i ett annat land en tvåårsperiod i mellanstadiet där de krävde skoluniform (samt att man ej fick ha smink). Efter detta har jag svårt att se nackdelar med uniform faktiskt. Är ganska säker på att min syster som också upplevde det känner likadant i frågan. Jag kände ingen klädhets i skolan innan vi flyttade dit, men när jag kom hem till Sv igen i sexan blev det påtagligt att det var viktigt att klä sig rätt och passa in, något helt främmande för mig. Jag hade dessutom inte en aning om vad mode var eftersom det inte existerade i skolvärlden jag kom ifrån.

Jag upplevde en frihet i att ha uniform, den var dessutom praktisk, prydlig och bekväm. Den var likadan för tjejer och killar; knälånga shorts och pikétröja med skolemblem, alt långbyxor (ovanligt, då det var ett tropiskt land). Jag behövde aldrig fundera på vad jag skulle ta på mig för att passa in och mina föräldrar behövde inte köpa en massa dyra kläder. Uniformen gav dessutom en känsla av samhörighet, speciellt på skoltävlingar där alla olika skolor kom i sina gymnastikuniformer alt speciella tävlingströjor framtagna av skolan. Jag minns att jag kände en stolthet i uniformen.

Jag vet dock inte om det är rimligt att införa skoluniform på alla Sveriges skolor, men jag tycker ändå att friskolor kan tillåtas ha sådan inriktning som kräver uniform av eleverna iom att man fritt kan välja mellan skolor. Nu är ju hela skolan här hemma väldigt annorlunda från min privatskoleupplevelse, så det är främst därför jag känner mig tveksam. Det finns viktigare åtgärder att införa innan skoluniformens vara eller icke vara bör få utrymme i skolpolitiken.

Tack för att du delar med dig av hur du upplevde det! :)

Mina barn har skoluniform (vi bor i England). Jag tycker det är väldigt praktiskt och enkelt, och barnen verkar tycka om det också. Blir aldrig någon hets om märken eller speciella moden - jätteskönt.
Det där med ärvda uniformer vete sjutton... mina barn har ungefär hälften nytt hälften second hand och det är aldrig någon som har sagt något... mig veterligen är det jättevanligt och helt normalt att ha second hand uniform.

Det enda som jag motsätter mig är att allt ska vara en viss färg, dvs skor, jacka, mössa, vantar, hårsnoddar... det är onödigt strikt tycker jag särskilt på vintern. Men det är inte lika hårt styrt på statliga skolor, så det varierar tydligen.

Allt i samma färg - hur hittar man sina egna grejer i ett hav av allt i samma färg? :eek:

Jag som alltid har varit överviktig och vantrivs fruktansvärt i typ allt jag har på mig hade nog aldrig gått utanför dörren om jag tvingats på uniform. Då skulle jag ju sticka ut ännu mer genom att inte passa i kläderna som alla andra. Och jo, så skulle det bli eftersom kläderna skapas efter en normalsmal norm. Det blir fel snitt i större storlek då.

Dessutom, hur långt ner ska det styras? Ska alla tjejer ha kjol? Transpersoner då, eller såna som jag som vantrivs i kjol 9 ggr av 10? Och ytterkläder då? Overaller, vinterskor, vantar, ska sånt också vara lika? Nä, jag kan inte se en enda fördel med skoluniform!

Jag har arbetskläder på jobbet och det är så himla skönt. Även om man inte alltid är så himla snygg i det, men jag hade mer än gärna haft det så i skolan oxå. Slippa fundera på vad man ska ha på sig, slippa ha ångest för att man inte passade in klädmässigt. Om skolan betalar är det dessutom en ekonomisk aspekt för den enskilda individen som jag ser positivt på.

Allt i samma färg - hur hittar man sina egna grejer i ett hav av allt i samma färg? :eek:

Exakt!! Precis allt måste märkas, och barnen lär sig snabbt och tidigt att hålla ordning på sina grejer...iofs inte så dumt!
Men jag har haft många diskussioner med skolan om varför barnen absolut måste ha marinblå mössor och vantar när det är mycket lättare att hitta andra färger, och att det är bättre att barnen får ha de färger som de tycker om så att de faktiskt har mössorna och vantarna på sig!
Så vi är "olydiga" och går emot reglerna, det enda som händer är att man får ett email då och då :p

En del av mig instämmer i att en påbjuden/påtvingad klädsel minskar utrymmet för individuella uttryck, samtidigt som jag å andra sidan inte vet om det är att se som en institutionalisering värre än någon annan än den som skolan redan innebär.
Ett uniformerat arbete väljer man. Skolan är obligatorisk. Det är den stora skillnaden för mig.

Precis som du skriver är redan skolan institutionaliserad och jag tycker att det är illa nog att alla olika människor trycks in i samma mall. Det behöver inte bli än värre, än tydligare, än mer likriktat, än mindre utrymme för var och ens personlighet.

Jag pratade med min dotter om det här nu under kvällen. Givetvis kan vi anta att hon i viss mån är påverkad av att jag bär uniform men hon svarade omgående ja till att ha skoluniform.
När jag frågade vad anledningen var sa hon att det vore skönt att aldrig behöva välja vardagskläder.

Jag maste saga att skoluniform och skolvaska ar bland det mest praktiska som finns. Inget tjafs om vad man ska ha pa sig. Dotterns skola har ett antal plagg att valja pa, klanning for de som vill eller shorts och t-shirt pa sommaren. Hennes skola har valt att ha unisex uniformer men som sagt det finns klannings alternativ for tjejerna. Dottern ar mest fortjust I byxor/ shorts med trojor till.
Ingen press pa barnen att ha speciella kladesmarken eller skolvaskor.
Nya klader eller second hand gor ingen skillnad, man sparar en massa pengar pa att kopa fran skolans 2nd hand shop. Om vara gula toppar ar lite dassiga bara att tvatta dem med farg for att frascha upp dem.

Jag onskar att jag hade kunnat ha skoluniform nar jag gick i skolan hemma i Sverige som liten. Da hade man sluppit en masssa kommentarer om utseende, kladstil etc.
Ser inte framemot att behove tjata om klader nar dottern kommer att ga en termin i Sverige... Daremot ser jag framemot att inte behova packa lunchlada varje dag !

Jag drabbades just av en överväldigande längtan att bli anställd på en svensk kommun och fixa mjukisbyxor och hoodie till barnen - kortbyxor/plisserad kjol/kavaj/slips skulle vara min mardrömskostym :eek::D
Hehe.

Jag föredrar hederliga jeans och tisha, men då är det jag själv och barnet som bestämmer :D. Gärna med hemlagade knän på jeansen. Jeans är fantastiska också på att skydda knäna, jmf med mjukis eller kostymtyg.

Ja, jag inser när jag läser den här tråden att det går att göra sig många bilder av vad en skoluniform skulle innebära, där ökad risk för könskodning är ett stort aber för mig. Nu är det väl ingen (mer än skolan i TS) som direkt driver på rörande skoluniform och så får det gärna vara för min del, men om det skulle bli en fråga så skulle jag se stor skillnad på alternativet byxor/tröja (skjorta?) respektive kjol/blus å ena sidan, och en ”lösare” uniform typ välj mellan t-shirt/långärmad t-shirt/tröja/topp som överdel och chinos/mjukisbyxor/shorts/kjol som underdel.
Ja den går ju inte, inte egentligen någonstans längre faktiskt. Självklart måste i så fall skolan säga att alla barn fritt får välja mellan kjol och byxor. Men som sagt själv tycker jag att det är bra som det är nu :D (men känner ingen aggression mot idén om skoluniform)

https://www.theguardian.com/educati...ts-to-school-protest-no-shorts-uniform-policy

Pojkar är ju jättefina i kjol.

Jag håller med dig alltså.

Senast ändrad:

Utöver att skolan är obligatorisk och yrket är något man väljer så fyller ju en yrkesuniform ofta praktiska syften: hygien, som signal till allmänheten/kunder, ändmålsanpassade (personal ska inte behöva slita på sina egna kläder om yrket sliter på kläderna).

Det är kanske befogat att se över uniformen på vissa yrkesplatser också, de kan säkert vara traditionella kvarlevor på sina håll.

Ska man införa skoluniform får man komma med starka argument för varför det alternativet skulle vara bättre än ingen uniform. Gemenskap my ass, den sitter inte i kläderna utan i gruppen. Mobbing, ett icke-argument eftersom mobbare alltid hittar anledningar till att mobba. Ändamålsenligt? Är uniformen mer praktisk än andra kläder? Inte nödvändigtvis.

Jag onskar att jag hade kunnat ha skoluniform nar jag gick i skolan hemma i Sverige som liten. Da hade man sluppit en masssa kommentarer om utseende, kladstil etc.

Det finns alltid saker att kommentera: hårfärg, frisyr, näsan, öronen, kroppsform, längd, fötternas storlek, hur någon pratar osv. Det här sitter ju inte i kläderna utan i hur vi förhåller oss till varandra och hur skolan jobbar med det.

QUOTE="Krusan, post: 18359008, member: 178"]Ser inte framemot att behove tjata om klader nar dottern kommer att ga en termin i Sverige...[/QUOTE]

Vad behöver det tjatas om? Jag kan behöva påminna om att ta på sig mössa och vantar, men i övrigt är det rätt odramatiskt. Ungarna tar på sig kläder, ingen går naken till skolan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka