Skölja ögat?

Rie

Trådstartare
I går kväll kom min häst in och hade en svullnad under ena ögat. När vi kikade så syntes ingenting mer än att det hade runnit vätska.
Det såg ut som om han hade fastnat någonstans och rivit lite i ögonvrån nedåt.Ingenting i själva ögat verkade vara skadat.Han verkade också ganska obesvärad.
I morse var svullnaden en aning längre ner men inget annat hade ändrats vad jag kunde se.
Nu när jag gick in i hagen såg jag att det hade börja komma lite var i ögonvrån.

Ska jag skölja ur ögonlocket? Med vad i så fall?
Eller ska jag bara avvakta och se vad som händer?

Rie
mycket oerfaren vid ögonskador.

Sv: Skölja ögat?

På människor rekommenderas ljummet vatten eller koksaltlösning (ett kryddmått salt till en deciliter kokande vatten) för att skölja ögon själv.

Jag skulle hålla rent runt ögat men inte pilla i det, och avvakta. Men är du orolig, ring och rådfråga en veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 102
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 792
Senast: remmis
·
Hästvård För ca två veckor sedan fick jag ett samtal av stallägaren att min häst hade löpt amok i hagen. Det var vid denna tiden de största...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: diabla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka