Skölja hästen efter switch???

M

marina w

Har idag behandlat mina hästar med switch.Den hästen som rids brukar jag när det är riktigt varmt spola av både innan och efter ridning.Påverkar detta resultatet av behandlingen?
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

jag har undrat samma sak i många år... Men är de inte så att medlet ska ut i blodet?? Och då är de nog ok att duscha?:angel:
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

Jo men det står att det håller olika beroende på väderlek.Tänkte att de menade att om det regnar så håller det inte i sig lika länge.Men jag vet inte:confused:
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

Jag tror man ska vänta helst ett par dagar tills det har gått in i blodet ordentligt. Man kan ju se efter ett litet tag efter att man har haft på det att det har runnit ner i pälsen.
Jag undviker att tvätta honom på minst 3 till 4 dagar efter att jag har haft på det för att vara säker. Om man måste tvätta så kan man ju nöja sig med att svampa av hästen där den är svettig bara.
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

Switch och många andra pour-on preparat fungerar genom att sprida sig i fettfilmen som täcker huden. Bad, dusch och regnigt väder gör att effekten avtar snabbare och man kan behöva behandla oftare än vad som anges på förpackningen. Preparaten går inte in i blodet.
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

Var på Hööks och hörde då ett samtal mellan expedit och kund ang. samma sak, expediten svarade att medlet är för beteshästar, dvs medlet försvinner om hästen duschas. (Det står tydligen så på flaskan, vet ej själv.) Kunden köpte då något annat.
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

Jag hade en travare för några år sen som tyvärr är död nu. På honom funkade switch inte alls. helt värdelöst, så jag köpte chevalet istället och voilà! inga fler insekter. =) men det kanske är olika från häst till häst?
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

ponnymother skrev:
Var på Hööks och hörde då ett samtal mellan expedit och kund ang. samma sak, expediten svarade att medlet är för beteshästar, dvs medlet försvinner om hästen duschas. (Det står tydligen så på flaskan, vet ej själv.) Kunden köpte då något annat.


Och vad kan H***s personal egentligen? det ger ju helt sjuka råd titt som oftast. "Vi kan Häst" är ju deras slogan. säger bara : :rofl:

Om du inte schamponerar håller sig medelt länge på hästen trots regn och duschar.
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

Skumt, har inte träffat någon hästägare som säger att Switch är värdelöst, däremot flera som anser det vara för giftigt att ha på hästen. Detta måste ju såklart anpassas efter hur individen reagerar men jag har använt Switch i 5 år nu på 3 olika hästar och på ridskolan i närheten ger man alla en skvätt innan bete och det funkar på samtliga. Inga bett, bulor eller utslag utan bara nöjda, glada lite betstjocka hästar med glänsande hårrem :-)
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

royal. ja, det ligger runt det priset. om det inte är lite billigare. men det är bara några kronor. jag köpte det på granngården.
 
Sv: Skölja hästen efter switch???

peppar. nej, jag vet, jag är typ den enda i stallet som inte använder det. men det funkade inte på hajen. det hjälpte inte ett dugg.. lite konstigt kanske, för hästen som gick med honom hade samma sak och insekterna rörde inte honom. men hajen blev helt uppäten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 338
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp