"Skölja" betfor

S

Sarasara

Jag läste en artikel i en gammal ridsport där det stod om en som hade mätt hur mycket sand och grus betforen innehöll (väldigt mycket)..Och när jag tänkte på det så hittade jag stora grus bitar i min hästs krubba (ifrån betforen)..Hon som det stod om i ridsport brukade skölja sin betfor..Är det någon som vet hur man gör det?

Sv: "Skölja" betfor

antar att det bara är att lägga den i en "makaron horn" (sån sm man sköljer makaroner) och skölja med vatten..

sköljer inte själv, men antar att det är de lättaste sättet!

Hmm okej, och vart hittar man ett makaronhorn? hehe :p

makaronhorn? :rofl: DURKSLAG heter det..
durkslag.jpg

fast när det gället att skölja betfor är det en sil (= metallnät med små hål)
man bör använda sig av.. först låte betforn svälla, sedan hälla över allt i silen och skölja igenom..

nackdelen då är juh att man förlorar massor av betforvatten och mycket melass med det.. dvs betforn får inte samma näringsvärde..
det jag hellare skulle göra då är att blanda betfr i en större hink, men MYCKET vatten.. sedan när det är klart så vispar man runt det så att sanden åker ner i botten och så skopar man upp betfor uppifrån, utan att dra ner i botten och ta med sanden..

Det borde ju gå att få bort det värsta om man sköljer betforn innan man blötlägger den.

/Maria

nej, det tror faktiskt inte jag..
för när betforen torkas så torkas den med sanden, dvs sanden kapslas till stora delar in i betforen och fastnar ihop med betforen (speciellt i pelletsarna)..
så att skölja innan blötläggning gör nog inte så stor skillnad..

Jag hittar faktist ganska ofta stenar och sand/grus i min hästs krubba..Så jag tänker skölja min betfor..

Lägg märke till att du skriver att du hittar det i krubban.. hästen har alltså inte svalt det..
Jag hittar också småsten i krubban lite då och då.. hästar är fenomenala på att sortera ut småsten och annat skräp ur fodret själv, utan vår hjälp.. fattar inte hur de bär sig åt..

ja, där sa du nått.. det kanske är väldigt bra att ha betforen lite blötare än vad svällningen kräver, så att stenarna lättare faller till botten av krubban..

Behövs inte.. min häst tar småsten från fodret i munnen men aldrig någonsin att han råkar tugga på en, han släpper ut den ur munnen gång på gång.. ända tills han har ätit upp allt foder.. då ligger stenen kvar i krubban..

Men hästen sväljer säkert en hel del sand också! Kommer inte ihåg hur mycket sand hon som mätte det hade hittat i betforen, men det var iallafall bra mycket mer än det jag ser i krubban..

Byt märke på ert betfor, vi har inga problem med sand i vårt betfor.

nu var juh frågan mer om sanden.. som kanske inte syns lika bra.. men jaja..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka