skölja av leriga hovar

C

Collie_Bollie

Har en häst med mycket hovskägg. Hur ofta kan man skölja av benen nu när det är så lerigt ute. kallvatten, kan tilläggas.Är det dumt att göra det varje dag?

Sv: skölja av leriga hovar

Frågan är ävl om dom behöver sköjas av jämt, kanske räcker med att borsta av dom ?? Det viktigaste är ju iaf att torka benen noga när dom är blöta så dom inte får mugg, har hästen mugg skulle jag skölja bort leran.

Nej egentligen behöver man väl inta skölja jämt, men med all denna lera så funkar det inte att borsta. Vi snackar mycket! hovskägg:banana: Man kan alltså inte låta självtorka efter avsköljning? Hur uppkommer egentligen mugg?

går det inte att borsta bort de även om de har torkat? glansmedel på hovskägget kanske? för leran i sej är väl inte farlig för hästen..tror jag..de är fukten tror jag..men vet inte.

när ena hästen i stallet hade mycket mugg så sa vet. att man absolut inte skulle tvätta benen varje dag, men alla verkar säga olika hela tiden.

Senast ändrad av en moderator:

ok. Tack för svar. Varje dag kanske jag inte hade tänkt, men bra att veta. En del säger ju oxå att mycket hovskägg skyddar mot mugg.

vet inte riktigt. men hört nånstans att om leran ligger för länge o "skaver" emot huden så att det blir inflamation = mugg. rasp.

Hej
Jag spolar benen på mina varje dag, hagarna är typ lervälling nu så jag har inget val. Att borsta bort det är inte aktuellt, två av dom är kallblod med MYCKET hovskägg och de uppskattar inte om jag skulle försöka borsta bort det för det är ju stora lerklumpar som sitter fast.
Det funkar bra så med mina pållar iallafall.

Jag har tinkrar med mycket hovskägg och leriga skånska hagar... Har varmvatten i stallet men spolar inte benen mer än var 14:e dag ungefär. Dessemellan borstar jag bort leran på morgonen när den torkat under natten. Är det stora klumpar tar jag bort dessa för hand först (krossar mellan fingrarna). Använder främst en mindre rotviska och undviker piggborste och kam.
De dagar det är torrare och/eller frysgrader borstar jag riktigt rent när de kommer in på kvällen.
Svansen, däremot, tvättas betydligt oftare eftersom de drar omkring den i leran när de sjunker ner med hovarna.
När jag spolar tvättar jag med grönsåpa som är återfuktande.
Det är helt klart nackdelen med våra floffiga varelser. Säg vad man inte hittar i det hovskägget! Rena skattkistan mellan varven.
/Sessiagh

Jag gör detsamma med mina IC/Tinkrar.
Fast jag har svanspåsar till de som behöver det,det är en gudagåva kan jag lova..Prova.. :D

Var det Bodilskans eller någon annans "uppfinning"? Eller du köper färdiga? Bild?
Synd det inte finns sockiplast för tinkrar.....
Här är hysteriskt lerigt för tillfället, bara plusgrader (gräset växer ännu i trädgården), massor med regn och mättade hagar bestående av lerjord...
Måste högtryckstvätta stallet direkt efter betessläpp, ser ut som om man sprungit runt med en målarborste och stänkt lera långt upp mot taket....
Förra vintern var de rakade, då var problemet betydligt mindre!
/Sessiagh

Jag spolar benen på min häst varje dag och torkar sedan med en handduk. Har alltid gjort så och aldrig haft en enda mugghäst.

Hm.... mailar dig om bättre instruktioner. Skulle ju maila i vilket fall som helst. Hm. Någon stjäl tiden, det är ett som är säkert.
/Sessiagh

Jag har tre kallblod med mycket hovskägg. Spolar aldrig benen och har aldrig haft mugg på någon av hästarna.

Immer

KL
Jag inbillar mig att det blir ännu fuktigare mot huden om man håller på och tvättar o sköljer benen varje dag. Det räcker väl att leran sitter där och skyddar mot mera lera, om ni förstår.
Jag vill inte hålla på med borstar för jag tänker att det är lätt att raspa upp hål i skinnet och det blir en ingång för bakterier.
Jag har heller aldrig haft mugg på min otvättade häst. Står dom på lösdrift 24/7 så lönar det sig liksom inte att tvätta och sen ställa ut dom igen.

har två halvblod en med ganska mycket hovskägg, är leran blöt så spolar jag av benen med kallvatten.
har det torkat så borstar jag bort det

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
553
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka