Skolios på min dressyrhäst?

S

Sophia_86

hej! Har någon erfarenhet på skolios på sin häst? jag har en 7-årig KWPN-hingst som påstås ha skolios i ryggen. Då jag köpte honom som 4-åring röntgades ryggen och den var ok då. Han rids helt normalt och allt är jättelätt för honom förutom slutor i trav, och då speciellt till vänster. Han står i tyskland för tillfället för träning men då han kommer hem skall jag givetvis åka och röntga ryggen och kolla upp allt,men tänkte kolla om nån här har liknande erfarenhet och hur ni isåfall behandlat er häst? min 7-åring skall debutera i Georg i år, har lätt att göra alla andra rörelser men slutorna är svåra, i galopp är de lättare, han kan också ibland bli lite stel och svår att få riktit lösgjord, men vissa dagar är han jättelösgjord och fin.

Hoppas nån kan hjälpa :)

Sv: Skolios på min dressyrhäst?

Skolios hos häst har jag faktiskt inte hört talas om, om det skulle ske så är det nog så att man får ta bort hästen.

Vad är då skolios? Jo det är en böjd ryggrad, detta är i regel en medfödd defekt och kroppen vill gärna bilda kalk mellan och på den skadade delen av ryggen för att skydda den. Min mamma har skolios, vilket är opererbart i vissa lägen.

Jag vet att vissa ET använder ordet skolios vid trauman i ryggen, men det är felaktigt för det handlar inte om skolios ej heller roterade kotor som också är en poppis term att använda vid dessa sammanhang.

Se till att få din häst undersökt på klinik, och det har du ju redan bestämt dig för vilket är jättebra. Skulle inget framkomma på den undersökningen så finns möjlighet att få hjälp med en ryggbehandling, vissa kliniker har veterinärer utbildade för detta och andra tar hjälp från person som arbetar på kliniken. Annars har du möjlighet att själv söka hjälp, se bara till att ta referenser på den person du anlitar.

Lycka till.

Sv: Skolios på min dressyrhäst?

Min medryttarhäst ozzy fick kronisk skolios, vilket inte gick att bota. Nu får han gå sina sista år i hagen och bli tjock :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 086
Senast: Fibusen
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 033
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?