Sköldkörtelsproblem eller annat?

prinsessfeminist

Trådstartare
Smygande, nästan omärkligt har vår dv.schnauzer förändrats de senaste sex månaderna.

Tidigare har han alltid haft en skål mat framme och kontrollerat sin vikt perfekt, men sedan valpen kom till familjen så har han ändrat sitt beteende och maten har blivit viktigare.

Den senaste månaden har han ätit upp all sin mat med snabbare och snabbare intervall och jag tycker att han lagt på sig. Tidigare kunde en full skål mat stå framme i flera dagar medan den numera är slut oftare.

I alla fall - för en månad sedan bestämde jag mig för att utfodra honom enligt rekommendationerna på hundfodret och han har fått mat två gånger om dagen.

Nu är han hungrig jämt och de senaste två veckorna har han morrat vid några tillfällen när jag behövt lyfta honom och han har tappat besinningen på unghunden ett par gånger. Först trodde jag att det berodde på att hon löpt och att han ser henne som vuxen - tidigare har han haft en ängels tålamod med henne, men idag ringde jag till veterinären och bokade tid för provtagning. Att det blev idag beror på att han nafsade efter mig igår, min alldeles underbara lilleman som aldrig någonsin har gjort så förut. :cry:

Ju mer jag läser och drar mig till minnes vilka förändringar han genomgått de sista halvåret ju mer börjar jag misstänka att han har en underfunktion av sköldkörteln.

Jag har ingen erfarenhet alls av denna åkomma och jag börjar bli stressad över om det är det han har eller något ännu värre? :cry: Hunden är fem och ett halvt år.

Snälla ni som kan en del, hjälp mig att slappna av lite över helgen. Vet.tiden är på måndagförmiddag och nu har jag så dåligt samvete för att jag inte förstått tidigare att min skugga inte mår bra. Han har förutom sin ökade aptit en lite ökad törst och hans buk är faktiskt inte bara lite tjock, utan ganska spänd.

Sv: Sköldkörtelsproblem eller annat?

Hur ser pälsen ut på honom? Ofta får de rätt kass pälskvalitet när de har problem med sköldkörteln, lika så kan de bli lite loja och trötta.

Vår kille fick problem med sköldkörteln när han var en 9-10 år. Han tunnade ut, pälsen blev mjuk och han sov väldigt mycket.
Eftersom han alltid varit en mycket lugn hund och jag dessutom inte hade någon erfarenhet av gamla hundar så märkte jag inte först detta som som smygande under en lång tid.Jag trodde att sovande hörde till åldrandet.
När jag påtalade detta för sambon så hävdade han att det inte alls var något fel på hunden, han hade ju inte märkt något...
Nu tror jag inte att han studerade hunden tillnärmelsevis lika mycket som jag gjorde - avgudade ju hunden och kunde ju knappt låta bli honom ju....

I all fall så visade en kontroll hos veterinären att han hade obalans i sköldkörteln och fick levaxin. Han piggnade till och gick upp i vikt men pälsen blev sig aldrig riktigt lik. Kanske han hade gått med det för länge eller så berodde det på att han var en äldre hund.

Som jag förstår finns det två varianter. Dels den som vår hund hade och dels den det verkar som din har. Över eller underproduktion i sköldkörteln.

Tack för ditt svar. Vår hund sover också ganska mycket, men som din, så har han alltid varit lugn.

Var medicineringen dyr? Fick han några biverkningar?

Ja, jag kanske inte skall gå händelserna i förväg... Jag ringde till hans uppfödare och hon sade att urinsten kan ge lite liknande symptom. Jag kanske skall ta med ett urinprov på måndag för säkerhets skull.

Usch, jag skulle inte ringt och bokat tid så här precis innan helgen. det känns långt till måndag.

Kan naturligtvis vara urinsten eftersom rasen är predisponibel till att ha det. Dvärgkillen här hemma hade urinsten förra året som opererades bort, men ahn visade inte samma symptom som din. Att ta med urinprov är relativt onödigt efterosm det hinenr bli ganska konatminerat på vägen ut genom urinröret. Lättast att diagnosticera urinsten är med ultraljud (upptäckte själv den min hade när jag ultraljudade honom).

Ang. sköldkörtelproblem är ett av symptomen övervikt men oftast även hud- och hårproblem. Sen beror det även på om det är en över- eller en underfunktion hunden har.
Det viktiga är att det går att behandla ganska enkelt med hjälpt av hormontabletter och blodprovskontroll (för att se att värdena håller sig på en konstant nivå och medicinen hjälper) varje år. Biverkningar är relativt ovanliga vad jag har förstått det som.

Förresten, det finns inget du kan göra för honom just nu eftersom han inte lider av akuta besvär. Du har ju gjort det du kunnat genom att boka en tid! Försök att slappna av och njuta av helgen. Sen kan du oroa dig på måndag istället! :)

Som jag sa när vi sågs så kan det ju bero på olika saker... Har han blivit mer frusen? Det kan tydlgen också vara ett symptom. Men som sagt var så är det väldigt lätt att kolla med ett blodprov, och medicinering finns ju.

Lycka till!

Själv ska jag iväg och göra hjärtultraljud på Nikita på måndag... Får se vad de säger då!

Jag har alltid trott att urinsten gör ont och orsakar blod i urinen? Men jag har heller ingen erfarenhet utan tror tyvärr en massa. Symptomen kan alltså vara lite lik den han har?

Tack för dina vänliga ord. jag skall inte tänka mer på detta innan måndag fm. Nu ikväll när vi var ute så sprang han som en tok på den snöiga fotbollsplanen med systeryster så, nej, han lider inte...

Men han har bevakat matskålen många gånger sedan vi var ute och sprang.

Nej, han fryser inte och pälsen är ganska ok. han har alltid haft mycket ull och det har blivit mer sedan jag började klippa honom. Men ganska mycket strävt och blankt växer ut i all ull ändå. Jag tycker inte att han är matt i färgen eller torr i huden eller något annat.

Det är hans vresighet som gjort att jag liksom ser hans bekymmer "på riktigt". Ja, ja... vi får hoppas att det klarnar lite på måndag.

Lycka till med hjärtultraljudet. Har jag missat detta? Varför skall du göra det på henne?

Kan hans vresighet bero på att han fått en konkurrent? Att han nu vet att maten kan försvinna och det gäller att äta fort?

Var faktiskt det första jag tänkte på och inte nån sjukdom.

Kan naturligtvis vara urinsten eftersom rasen är predisponibel till att ha det. Dvärgkillen här hemma hade urinsten förra året som opererades bort, men ahn visade inte samma symptom som din. Att ta med urinprov är relativt onödigt efterosm det hinenr bli ganska konatminerat på vägen ut genom urinröret. Lättast att diagnosticera urinsten är med ultraljud (upptäckte själv den min hade när jag ultraljudade honom).

Ang. sköldkörtelproblem är ett av symptomen övervikt men oftast även hud- och hårproblem. Sen beror det även på om det är en över- eller en underfunktion hunden har.
Det viktiga är att det går att behandla ganska enkelt med hjälpt av hormontabletter och blodprovskontroll (för att se att värdena håller sig på en konstant nivå och medicinen hjälper) varje år. Biverkningar är relativt ovanliga vad jag har förstått det som.

Förresten, det finns inget du kan göra för honom just nu eftersom han inte lider av akuta besvär. Du har ju gjort det du kunnat genom att boka en tid! Försök att slappna av och njuta av helgen. Sen kan du oroa dig på måndag istället! :)

Eller vänta lite nu - du skriver att han inte hade samma symptom. Hur upptäckte du att din jycke inte mådde bra?

Kan hans vresighet bero på att han fått en konkurrent? Att han nu vet att maten kan försvinna och det gäller att äta fort?

Var faktiskt det första jag tänkte på och inte nån sjukdom.

Jo, om han hade morrat vid skålen, emn han har morrat vid alla möjliga situationer. Om jag går förbi honom när han ligger på golvet och går för nära så flyttar han på sig eller ligger lugnt kvar. Nu morrar han till lite.

När det gäller maten så vill gärna den andra hunden stå bredvid och titta på när han äter (men jag tar bort henne såklart). De gånger han lämnat mat så har hon kanske ätit vid ett obevakat ögonblick, men numera äter hon bara ur sin skål (vilken hon lämnar halväten då och då). Nu har han börjat nalla lite hur hennes skål om hon inte är där.

Om jag tar tag i halsbandet för att sätta på kopplet och han vill iväg så har han förr alltid fogat sig och väntat snällt, men nu kan han morra.

Igårkväll fick jag lyfta upp honom av en anledning (utomhus) och då morrade han och nafsade efter mig när jag tog i honom. Han vill gärna vara lite nära, men är liksom känslig för att bli "störd" numera. Sådan har han aldrig varit, medan det var vardagshumöret för vår förra hund som du vet.. ;)

Du vet hur det är med en känsla man har - att något inte stämmer. Jag tänkte på det flyktigt någon gång i slutet på sommaren, men så har tankarna återkommit i takt med viktuppgången och så.

Men - visst han kan ju vara sur för han är hungrig. det är ju jag med. ;)

Senast ändrad:

Aha, jag trodde han bara morrade när han åt och den andra stollan kom förbi.

Men då tror jag att din känsla är rätt, iallafall så du ska kolla upp det.

Urinsten KAN göra ont och KAN orsaka blod i urinen, måste dock inte vara så! Våran hade varken det ena eller det andra. Hans enda symptom var att han inte kunde hålla sig lika länge som vanligt, men det började redan när jag visste att han hade en sten i blåsan.
Jag upptäckte det när jag ultraljudade honom i skolan, vi får ultraljuda våra hundar hur mycket vi vill för att öva och då såg jag ehlt enkelt att han hade en sten vilket kom lite som en överraskning efteosm jag inte märkt att han ahft några symptom.

Ang de olika synptomen beror det ibland på vad det är för urinsten och var den sitter (i blåsan eller i urinröret) samt hur stor den eller de är.

Tack för alla svar!

Idag har vi varit hos veterinären och de tog ett blodprov som kallas bas där de tittar efter levervärde, blodplättar och en hel del andra grejer. Allt såg helt normalt ut och han har ingen infektion av något slag. Vidare ville vet ha ett urinprov och det visade sig också vara normalt (hon tittade efter koncentrationen för att veta om han ev led av stress och/eller prostataproblem). Inga konstigheter där heller och prostatan var ok. Han röntgades från sidan och rakt uppfrån på buken och allt såg enligt veterinären normalt ut.

Nu skall ett prov skickas för att ta reda på sköldkörtelns funktion. Jag får besked på torsdag.

Jag vet inte vad jag skall känna just nu. Å ena sidan känns det skönt att allt verkade ok, å andra sidan undrar jag vad det kan vara som är fel. :(

Om det inte är sköldkörteln, vad är då nästa steg?

en burk levaxin med 100 tabletter kostar 79 kronor. Hur länge den räcker beror på dos, men jag tar bara en om dagen. 50 mcg kostar lika mycket som 100 mcg och jag antar att det finns ännu starkare. Hundar äter visst väldigt stora doser har jag fått för mig.

Sådär obestämbart dålig var Izor också i höstas, han var liksom för loj till sättet och vi kände att det var något som inte stämde med vovven.
Det vi kom fram till med hjälp av veterinären är att det förmodligen berodde på "något förstorad prostata".
Men så är det ju inte i din vovves fall, det är nästan så att man hoppas att det är sköldkörteln bara för att få veta vad det är för fel.
Izor är kemiskt kastrerad sedan en månad tillbaka.

Vi håller alla tassar och tummar för er skull.

Sådär obestämbart dålig var Izor också i höstas, han var liksom för loj till sättet och vi kände att det var något som inte stämde med vovven.
Det vi kom fram till med hjälp av veterinären är att det förmodligen berodde på "något förstorad prostata".
Men så är det ju inte i din vovves fall, det är nästan så att man hoppas att det är sköldkörteln bara för att få veta vad det är för fel.
Izor är kemiskt kastrerad sedan en månad tillbaka.

Vi håller alla tassar och tummar för er skull.

Tack det var snällt. Veterinären sade att prostatan var något förstorad, men det är normalt för en hund i hans ålder. För att vara på den säkra sidan togs då ett urinprov, vilket visade att han inte kan ha haft problem med den. Han reagerade inte heller på undersökningen i sig. Det sade veterinären var ett gott tecken.

Men han gav mig en anklagande blick; "vad skulle det här vara bra för då matte?!" :angel:

en burk levaxin med 100 tabletter kostar 79 kronor. Hur länge den räcker beror på dos, men jag tar bara en om dagen. 50 mcg kostar lika mycket som 100 mcg och jag antar att det finns ännu starkare. Hundar äter visst väldigt stora doser har jag fått för mig.

Vi får väl se. Jag återkommer på torsdag och berättar hur det gått.

Jahapp.. inget fel på sköldkörteln. Allt såg normalt ut.

Skönt på ett sätt, men min oro kvarstår lite grand. Vad kan problemet vara?

Veterinären rekommenderade oss att först se till att han går ned i vikt. kanske har hans irritation att göra med att jag minskat maten och han är hungrig. Ett dietfoder vore bättre, så att han blir mätt ordentligt, menade hon.

Likaså kan unghundens första löp ha påverkat honom mer än vi tror, så till nästa löp skall vi kemiskt kastrera honom.

Jag hoppas att detta skall få honom piggare och på bättre humör! Nu vet vi iaf tack vare röntgen, blodprover och urinprov att han är helt ok.

Nu har jag inte läst alla inlägg (har bråttom till bastun :D) men jag tycker inte beteendet låter så konstigt?

Hunden har under hela sitt liv haft fri tillgång till sitt foder. Dvs ätit när han varit hungrig. Så vips, kommer en liten snorvalp in i huset. Han får då konkurrens! Och för att åtgärda detta väljer du att ta bort maten och ge på bestämda tider. För annars äter han för mycket och blir tjock.

Det är klart hunden är mer grinig, irriterad när han förmodligen är väldigt hungrig. Han har under hela livet styrt sitt födointag själv och magsyran är väl därefter?

Jag vet bara hur min mage fungerar, jag hade en lång period då jag åt hela dagarna. Stoppade i mig lite hipp som happt. Gick aldrig 2-3 timmar utan att äta något. När jag sedan skulle gå ner i vikt och åt på fasta tider 3-4 ggr per dag höll jag ju på att "dö" av svält!

Mitt tips är att du delar upp hundens mat på fler tillfällen över dagen. Och ser hur det blir efter det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 379
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 932
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 186
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka