Sköldkörtelproblem

mellan

Trådstartare
Jag har ett ettårigt sto som har förstorad sköldkörtel och när vi tog ett blodprov så visade det förhöjda värden. Nu står hon på Skara för utredning. Hon har alltid varit väldigt cool i psyke och sätt. I början tänkte vi inte så mycket på det men hon är konstant slö och kan lägga sig ner mitt i maten osv.
Jag undrar om det finns någon härinne som har erfernhet av detta. Jag vill ju veta att hästen kan leva normalt med detta och fungera som tävlingshäst. Om hon inte kan det, kan hon bli avelssto? Är det ärftligt?
Mamman har inte detta problem.
De verkade inte så kunniga när jag lämnade in henne så jag hoppas att jag får svar på mina frågor.
Någon som vet?????:confused:

Senast ändrad:
Sv: Sköldkörtelproblem

En förhöjd koncentration av sköldkörtelhormon borde inte ge de symptom du beskriver. De är snarare förknippade med en underporduktion.

Veterinärerna i Skara är mig veterligen skickliga och ger dig säkert bättre svar än du kan få här. Prata med dem!

Ja det är det som är det konstiga, att hon är slö och har förhöjda värden!
Det borde vara tvärtom!
Jag har idag hämtat hem henne från Skara där de skulle utreda men det enda de gjorde var att på tre dagar ta ett prov för att se om det fanns någon infektion och titta på henne i ridhuset i rörelse. Enl vet på Skara kan man i Sverige inte utreda tyroidea som det heter utan det görs bara i USA. Blev faktiskt riktigt besviken på dom då jag blev inskickad av min vet för utredning av just tyroidea. (Fick inte reda på att de inte kan utreda det föränns idag.) Så på tre dagar och åtskilliga tusenlappar fattigare så vet jag inget mer.
Pratade igen med min vet som skulle riva vidare i detta iom att hon är så slö som hon är och har höga värden på T4.
Besviken är jag iallafall för så kul är det inte att ränna där inne....:mad:

är du säker på att du uppfattade det rätt? för man kan ha förhöjda hornomvärden och ändå ha för lite tyroksin. tror det är tsh som är förhöjt då. har nämlig det själv. för att man ska bli trött och slö så måste värdena vara extremt höga, så att man är riktigt sjuk. har dock ingen koll alls på vad som är normala värden för hästar.

hoppas ni hittar någon lösning!

Vad för utredning avser du? Det brukliga är ju att kontrollera blodvärdena av tyroxin och det reglerande hormonet TSH. Det går utmärkt att göra i Sverige också. En del av utredningen är att utesluta andra orsaker till symptomen och i ert fall låter det ju som att symptomen eg kommer från något annat problem.

Hur pass förhöjda var värdena?

T4 = tyroxin

Vid en hypotyreos, dvs underproduktion av sköldkörtelhormon, ses ofta höga värden av TSH tillsammans med låga T4. TSH är det hormon som reglerar produktionen av T4 i thyroidea och när blodnivåerna av T4 blir för låga, t ex vid en inflammation i sköldkörteln med vävnadsdestruktion, stiger det och ger singalen "gör genast mer T4".

Hon har alltså förhöjda värden av T4. Jag är inte alls kunnig men det är jag helt säker på. Pratade med min vet senast idag om detta. Har bara fått det förklarat för mig att den utredningen som skulle göras görs genom att man stimulerar sköldkörteln med ett hormon och enligt Skara tar det alldeles för lång tid att få hit det. (Tror han menade att det finns i USA). Allt detta är ju iallafall konstigt iom att hon är så loj. Vi ville ju utesluta att det inte är något annat fel på henne men jag känner inte att de gjort en tillfredställande utredning av detta. Vet sa även att det är vanligt med förstorad sköldkörtel hos häst och att det är ytterst sällan han kunnat koppla det till sjukdom.
Ja, klokare har jag iallafall inte blivit.

tror jen80's häst hade något liknande problem, har för mig att den fick diagnosen giftstruma till slut men är ej säker. men du kan ju pma henne?

tror jen80's häst hade något liknande problem, har för mig att den fick diagnosen giftstruma till slut men är ej säker. men du kan ju pma henne?

Är så dålig på detta, men hur gör jag för att pm henne när jag inte vet var jag ska hitta henne här inne?

Låter märkligt att det inte ska gå att utreda i Sverige....

Prova ringa något annat djursjukhus och fråga. Jag vet att det finns en veterinär på Strömsholm som håller på med Endokrina sjukdomar på häst. Be att få prata med henne. (Vill du veta hennes namn kan jag skicka PM )

Låter märkligt att det inte ska gå att utreda i Sverige....

Prova ringa något annat djursjukhus och fråga. Jag vet att det finns en veterinär på Strömsholm som håller på med Endokrina sjukdomar på häst. Be att få prata med henne. (Vill du veta hennes namn kan jag skicka PM )

Ja tack! Pm:a gärna!

Veterinär Per Spångfors med klinik i Halmstad är duktig på sköldkörtelproblem. Han har bl a arbetat med det i USA.

Vår valack hade förstorad sköldkörtel, ca en golfbolls storlek, med rakt motsatta symptom.

Efter mycket provtagning, diskussion om operation etc, fick jag rådet att så länge försöka medecinera honom med jod i låg dos. Efter ett tag vände det men det tog tid.

Idag fullt frisk och i arbete, får en lite förstorad körtel under betesperioden, får då salt med jod i tillskott och klarar sig på det.

Kan ditt sto få i sig för mycket jod via foder, bete, vatten eller annat?

Lycka till!

Veterinär Per Spångfors med klinik i Halmstad är duktig på sköldkörtelproblem. Han har bl a arbetat med det i USA.

Vår valack hade förstorad sköldkörtel, ca en golfbolls storlek, med rakt motsatta symptom.

Efter mycket provtagning, diskussion om operation etc, fick jag rådet att så länge försöka medecinera honom med jod i låg dos. Efter ett tag vände det men det tog tid.

Idag fullt frisk och i arbete, får en lite förstorad körtel under betesperioden, får då salt med jod i tillskott och klarar sig på det.

Kan ditt sto få i sig för mycket jod via foder, bete, vatten eller annat?

Lycka till!

Du får gärna pm:a telenummer eller namn på kliniken så att jag kan kontakta honom! Tack på förhand!!

Hej, läste om din häst med sköldkörtelproblem, min har samma symptom som din-intressant med jod tillskott, vet du var man kan få ta i din vetrinär som du anlitat. Detta är verkligen ett svårt problem som inte många vetrinärer kan. Min är hyperstessad och rädd kan inte äta socker eller stärkelse utan blir då mer snurrig. Hör gärna av dig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej kära buke. Ber om ursäkt på förhand för osammanhängande inlägg och oklart syfte. Jag behöver lite hjälp att hantera det här. Min...
Svar
14
· Visningar
3 109
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 920
Senast: Nominous
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 407
Senast: Doccan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 254
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar