Sköldkörtel/ämnesomsättningsbesvär??

milly

Trådstartare
Det har jag för mig en häst kan få... Någon som vet nåt om det?! Vad är symptomen?

Sv: Sköldkörtel/ämnesomsättningsbesvär??

Hästar kan ju få Cushings. Enligt mina papper/föreläsaren så ska just Cushing´s på människor oftast bero på en tumör som sprutar hormon vid fel tillfällen typ (binjure-"bit" som blivit kvar längs ryggraden sedan foster-stadiet), men hur säkert det är kan jag inte säga, inte heller om det är så på hästar. De hormoner som det i regel handlar om är steroider/kortikoider (cortisol, cortison).

Fast det har ju förstås då inget med sköldkörteln att göra, snarare binjurarna :).
Men Cushing´s påverkar ämnesomsättningen (bl a i diabetesriktning, cortisolet "motverkar" insulin).

Vet ej något om sköldkörtel-bekymmer på häst, där kan säkert någon annan komma in. Är ju mycket möjligt det också förekommer!
Det finns både "hyperthyreos" (överproduktion av sköldkörtelhormoner) och "hypothyreos" (underproduktion av sköldkörtelhormoner).

På människa orsakades det senare tidigare oftast av jodbrist (vanligare bland folk som bodde i inlandet än folk som bodde ute vid havet bla). Jod behövs för att producera sköldkörtelhormon. Kan kanske hända hästar med? Detta ger ju då hypothyreos.

Idag är det vanligare att "hypertyreos" (som det heter när sköldkörtel skickar ut för mycket hormoner) beror på att sköldkörteln har "drabbats av en autoimmunitet", kroppen har skapat en antikropp som påminner om det hormon hypofysen använder för att "piska" igång utskickandet av sköldkörtelhormoner. Sköldkörtelhormonerna (T3-T4) är lite av kroppens "kopplingspedaler", styr förbärrningen i mitokondrier i cellerna, styr ATP-produktionen (ATP är i princip kroppens energi-molekyler, enkelt beskrivet). För mycket hormon ökar förbränningen (föreläsaren jag hade jämförde det med att rusa motorn utan en växel i). Sköldkörtelhormonerna förstärker bl a adrenalin/noradrenalin.

Ba´ lite info, detta är mycket, mycket intressant tycker jag! Men detta jag skriver handlar alltså om människor, men i stora drag bör det vara ungefär samma saker...

Åh, tack för ditt genomgående svar! :bow:

Men kanske någon ve mer om vad gäller för just HÄSTAR?

Sköldkörteln producerar tyroxin som innehåller jod.
Ökar syreförbränningen i alla kroppens celler ex ämnesomsättningen.
Vid jodbrist insöndras inte tillräcklig med tyroxin och leder til att sköldkörteln förstoras.
Jod tillsätts i koksalt.

Om några månader kan jag hjälpa mer angående hästarna också. Tills vidare hade det ju varit kul om någon av veterinärerna på forumet kunde komma och räta till allt som blev fel i mitt inlägg ;)

Cushing's får hästar pga tumör i hypofysen, vad jag vet.

Även människor kan ju få tumör i hypofysen, vilket då kan ge konstiga synstörningar (trycker uppåt mot där de mittersta synnerverna korsar) och hormonrubbningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?