Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Är du säker på att det inte var något som helst religiöst inblandat, eller kan det vara så att du inte minns? Är väl få elever som faktiskt lyssnar på prästen tänker jag, så man bryr sig antagligen inte på samma sätt.

Det var ingen präst med, bara skolans personal. Vi sjöng så klart en psalm, men det var allt. Samma format följdes som de dagar det var bra väder och vi kunde vara ute på skolgården och ha avslutningen
 
Jag är så tacksam för att mina barn har sluppit fira en enda skolavslutning i kyrkan under sin skolgång utan har fått ha roliga avslutningar utan den stelhet kyrkan automatiskt medför även om den bara används som lokal. Jag tycker att det är jättebra att iallafall några präster står upp för vad kyrkan faktiskt är och slutar försöka vända kappan efter vinden. Att hela tiden vända kappan efter vinden gör bara att folk blir vilsna och inte vet vad kyrkan står för. Kyrkan är (tack och lov!) inte en del av samhället så som det var förr och ska därför inte vara inblandade i något annat än sin egen verksamhet vare sig som lokal eller genom att som organisationen vända kappan efter vinden för att "passa alla", det gör bara att den inte riktigt passar någon. Man ska både som förälder och som barn veta vad man är med på om man väljer att gå på kyrkans verksamhet, inte som idag när vissa församlingar går ut med att deras barn och ungdomsverksamhet inte innefattar någon talan om gud och det sedan smygs in iallafall.
Kyrkan är inte stelare än vad man vill göra den. Här får till och med hundar sitta på bänkarna och vara med om dom vill. Inte stelt för fem öre. Slår vad om att min hund skulle få gå fram och tagit nattvarden också om jag ville.

Kyrkan gör otroligt mycket för samhället och är viktig i samhället. Det är långt ifrån så att man måste ha någon med religion att göra för att besöka den, det är liksom det som är tryggheten med kyrkan.

Dom enda jag mött på som är så obekväma och stela i kyrkor är sådana som är smått rädda för folk som har en tro, rädda för att folk ska önska en gott osv. Det säger mer om sej själv än om kyrkan tycker jag.

Och som sagt ja, vissa församlingar är lite goddag yxskaft men dom är hyfsat få. Dom flesta församlingar är väldigt trevliga och inbjudande även för dom som inte har den minsta gnutta tro i sig.
 
Jag blev nyfiken och tittade i församlingens kalender och visst används kyrkorna även där för konserter som ex.v. Musik i Sommarkväll och Orgelmusik. Det stärker min tro att det är något annat som ligger bakom.

Jag ser flera positiva saker med att använda kyrkorna vid skolavslutningar, inte minst för att det ökar förståelsen för vårt kulturarv där kyrkorna har en särställning. Inte många andra byggnader kan skryta med en historia som i vissa fall går hela tusen år tillbaka.
OJ då!

Vilken underlig anledning till ha skolavslutning i kyrkan!

Skilj på "skolavslutning" och "undervisning".

Skolan ska inte vara i någon kyrka eller någon annan form av gudstjänstlokal oavsett religion, annat än som studiebesök, i samband med t.ex. lektioner i religion, historia, eller bild.
 
Ja, alltså, Svenska Kyrkan har ju musikverksamhet. Vad har det med skolavslutningar att göra?
Det har jag redan skrivit. En betydande del av musikverksamheten är profan men det anses inte vara något problem.

I det här fallet är grunden ett bråk mellan skolledningen och kyrkoherden/församlingen som pågått ett tag, det kan man läsa i andra artiklar på internet, inte ett direkt principiellt ställningstagande mot att skolavslutningarna hålls i kyrkan som jag tolkar det.
 
Det har jag redan skrivit. En betydande del av musikverksamheten är profan men det anses inte vara något problem.

I det här fallet är grunden ett bråk mellan skolledningen och kyrkoherden/församlingen som pågått ett tag, det kan man läsa i andra artiklar på internet, inte ett direkt principiellt ställningstagande mot att skolavslutningarna hålls i kyrkan som jag tolkar det.
Alla ”artiklar på internet” som jag hittar handlar om att kyrkoherden tröttnat på skolans vilja att detaljstyra ceremonin. De ska t ex ha bett att få förhandsläsa manus. Hon ska ha funderat på detta i tio års tid.

Om du har hittat någon annan anledning i ”artiklar på internet” kanske du kan länka?
 
OJ då!

Vilken underlig anledning till ha skolavslutning i kyrkan!

Skilj på "skolavslutning" och "undervisning".

Skolan ska inte vara i någon kyrka eller någon annan form av gudstjänstlokal oavsett religion, annat än som studiebesök, i samband med t.ex. lektioner i religion, historia, eller bild.
Inte lika underligt som att jämställa en skolavslutning med en gudstjänst kan jag tycka. Det är två helt olika saker, de allra flesta präster förstår skillnaden och det brukar inte vara något problem.

Kyrkorna här har använts för att samlas i tusen år, att ingå i den traditionen levandegör vårt kulturarv på ett helt annat sätt än ett trist studiebesök eller historielektion. Det ligger dessutom helt i tiden.
 
Det har jag redan skrivit. En betydande del av musikverksamheten är profan men det anses inte vara något problem.

I det här fallet är grunden ett bråk mellan skolledningen och kyrkoherden/församlingen som pågått ett tag, det kan man läsa i andra artiklar på internet, inte ett direkt principiellt ställningstagande mot att skolavslutningarna hålls i kyrkan som jag tolkar det.
Profan? USB? :D
Men alltså, det är väl klart att det är skillnad på musikverksamhet som kyrkan är delaktig i/anordnar, tillfällen då kyrkan helt och hållet hyr ut lokalen och håller sig utanför (tänker exemplet på skolavslutning utan präst närvarande över huvud taget) och där det är något anordnat av utomstående (skola/kommun), man ska ha med en präst att leda det hela, men har krav att hen inte får ha med religiösa inslag? Det är väl rimligt att de som ansvarar för lokalen får bestämma vad som accepteras och inte? Fattar inte varför de måste låna ut kyrkan till skolavslutningar, som har noll med deras verksamhet att göra, bara för att de har konserter där, vilket är något kyrkan har intresse i.

Sen kan man ju fundera på var man ska dra gränsen. Prästen får inte predika, är det rimligt att be dem täcka över Jesus som hänger på korset också?
 
Alla ”artiklar på internet” som jag hittar handlar om att kyrkoherden tröttnat på skolans vilja att detaljstyra ceremonin. De ska t ex ha bett att få förhandsläsa manus. Hon ska ha funderat på detta i tio års tid.

Om du har hittat någon annan anledning i ”artiklar på internet” kanske du kan länka?
Läs kommentarerna till artiklarna, ett av bråken, kanske det som var droppen(?) var när luciatåget fick reflexer av församlingen för att synas när de lussade. När skolledningen fick veta det samlades reflexerna in och skickades tillbaka till församlingen.
 
Profan? USB? :D
Men alltså, det är väl klart att det är skillnad på musikverksamhet som kyrkan är delaktig i/anordnar, tillfällen då kyrkan helt och hållet hyr ut lokalen och håller sig utanför (tänker exemplet på skolavslutning utan präst närvarande över huvud taget) och där det är något anordnat av utomstående (skola/kommun), man ska ha med en präst att leda det hela, men har krav att hen inte får ha med religiösa inslag? Det är väl rimligt att de som ansvarar för lokalen får bestämma vad som accepteras och inte? Fattar inte varför de måste låna ut kyrkan till skolavslutningar, som har noll med deras verksamhet att göra, bara för att de har konserter där, vilket är något kyrkan har intresse i.

Sen kan man ju fundera på var man ska dra gränsen. Prästen får inte predika, är det rimligt att be dem täcka över Jesus som hänger på korset också?
Är profan fel ord tycker du? Och vad menar du med USB?

Skolavslutningarna är såklart ett samarbete mellan kyrkan och skolan. Jag har inte sagt att de måste gå med på att ha avslutningen i kyrkan utan att det på många platser är tradition och det ser jag inget fel i. Kyrkorna hyrs väl inte ut? Det vore underligt tycker jag, i så fall är de inne på fel spår.
 
Läs kommentarerna till artiklarna, ett av bråken, kanske det som var droppen(?) var när luciatåget fick reflexer av församlingen för att synas när de lussade. När skolledningen fick veta det samlades reflexerna in och skickades tillbaka till församlingen.
Då är det ju skolledningen som stör sig. Det har knappast med det principiella att göra, där kyrkoherden har rätt: kyrkan bestämmer över sina heliga rum.
 
Inte lika underligt som att jämställa en skolavslutning med en gudstjänst kan jag tycka. Det är två helt olika saker, de allra flesta präster förstår skillnaden och det brukar inte vara något problem.

Kyrkorna här har använts för att samlas i tusen år, att ingå i den traditionen levandegör vårt kulturarv på ett helt annat sätt än ett trist studiebesök eller historielektion. Det ligger dessutom helt i tiden.

Som del i religionsundervisningen eller historia, där man då bör göra en mängd besök hos olika typer av religiösa företrädare.

Inte för skolavslutningar.
 
Då är det ju skolledningen som stör sig. Det har knappast med det principiella att göra, där kyrkoherden har rätt: kyrkan bestämmer över sina heliga rum.
Svårt att veta tycker jag vem som bär "skulden" till konflikten utan att känna personerna som är inblandade och allt som hänt och sagts.

Såklart bestämmer församlingen över sin egen kyrka. Jag har väl inte hävdat något annat heller?
 
"– Enligt skollagen ska rektorn leda skolverksamheten och lagen säger att det måste vara en icke-konfessionell verksamhet. Vårt uppdrag är att sprida evangelium och det krockar med lagen.

Enligt skollagen ska den svenska utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor vara icke-konfessionell. Det innebär att det inte får finnas religiösa inslag."


https://www.expressen.se/gt/foraldrarnas-uppror-nar-skolavslutningen-stoppas/

Men snälla, vi lever i Sverige som är ett kristet land och detta skall bevaras.
Det är underbart med avslutning i kyrkan.
 
Och jag har väl inte hävdat något annat heller? Såklart bestämmer församlingen över sin egen kyrka.
Här hittar jag en reflexhistoria:

Förra terminen var den också tidig. Den gången var startskottet lussande barn i Tingsryd som av kyrkan fått änglareflexer vilka skolan senare
returnerade med motiveringen att reflexerna utgjorde kristen propaganda”

https://www.kyrkanstidning.se/ledare/manga-forlorare-nar-skolan-och-kyrkan-inte-kan-motas

Men den är alltså i Tingsryd, inte ens i närheten av Lidköpingstrakten. Har samma sak alltså utspelat sig på två ställen?
 
Men snälla, vi lever i Sverige som är ett kristet land och detta skall bevaras.
Det är underbart med avslutning i kyrkan.

Vi har en sekulär stat. Skolavslutningar i kyrkan är tveksamma som sådana, med konfessionella inslag helt otänkbara.

Och det är verkligen inte kyrkans sak att stå för lokaler om de inte vill acceptera det som gäller. Konfession är liksom deras grej, så att de inte vill ge upp det är i sig inget konstigt. Det passar bara inte med skolan.
 
Här hittar jag en reflexhistoria:

Förra terminen var den också tidig. Den gången var startskottet lussande barn i Tingsryd som av kyrkan fått änglareflexer vilka skolan senare
returnerade med motiveringen att reflexerna utgjorde kristen propaganda”

https://www.kyrkanstidning.se/ledare/manga-forlorare-nar-skolan-och-kyrkan-inte-kan-motas

Men den är alltså i Tingsryd, inte ens i närheten av Lidköpingstrakten. Har samma sak alltså utspelat sig på två ställen?
Det har du rätt i, reflexerna var en annan kyrka och skola, jag läste ett antal artiklar och blandade ihop dem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 754
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp