Skola om travare?

Moggie

Trådstartare
Hej

jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att skola om travare till ridhäst som kan ge mig lite råd.

Jag har flera års ridvana men har haft ett uppehåll de senaste åren, började igen för ett år sedan och är inte lika "modig" i sadeln som förr. Ska köpa en egen häst nu i alla fall, och har tittat på en fd travare. Hon är väldigt snäll i stallet och att hålla på med, men hon har stått i över ett halvår och enligt ägaren är det därför hon är så stressad när man rider.

Hon är rädd för allt, ryggar, hoppar åt sidan, svårt att stå still, nerverna utanpå... Däremot är hon väldigt mjuk i munnen och stannar direkt. Hon hade en väldigt mjuk och behaglig trav i lagom tempo.

Jag undrar om hon kan vara ett bra utbildningsprojekt för mig eller om det bara blir övermäktigt och pannkaka av alltihop. Det var några år sedan hon startade senast, så banstressen borde ju ha runnit av. Enligt ägaren beror nervigheten på att hon stått så länge, men travfolk är ju också mer vana vid hispiga hästar.

Vad tror ni, kan man få henne lugn? Tacksam för svar :bump:

Sv: Skola om travare?

Det går, och om du använder sökfunktionen kommer du nog att hitta mängder med bra tips :) Annars finns svenska ridtravarföreningen som har en "omskolningsskola" (eller har haft iallafall) på sin hemsida.
Men jag skulle råda dig att ta det lugnt, skynda långsamt.

Nog går det att få en trevlig ridhäst av en hispig travare, men var beredd på att innan du når dit så kanske det kommer att vara perioder med hjärnspöken, test osv som du behöver ta dig/er igenom. Men så är det med de flesta hästar. Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har eller hästens utbildningsnivå (direkt från banan, sutten på, riden?), så jag svarar lite generellt.

Om du är en osäker ryttare så är det extra viktigt att du finner säkerhet i din ridning och det gör du enklast med hjälp av en tränare. En tränare kan ge dig verktygen för hur du hanterar hästen (får den lugn) uppifrån ryggen, när du ska driva och när du ska ge eftergift dvs tajming i din ridning som du sedan kan använda vid uteritter för att förutse din hästs beteende och hur du ska göra om den börjar konstra.

Utöver det gäller det vanliga att se över foderstat, utevistelse, uppbyggande av kondition och styrka som kan påverka "hispigheten".

Om du har haft uppehåll ett par år, så har du antagligen inte samma balans i kroppen längre. Balans är färskvara och behöver underhållas. En häst som inte har blivit riden/arbetad på ett tag, eller ens kanske "rätt" riden/arbetad tidigare, eller vars exteriör inte är den bästa, kan också vara svårare för en "ovan" ryttare att ha balans på. Här gäller samma sak, träna för en instruktör som hjälper dig att sitta rätt i sadeln samt ger dig verktygen så att du får din ridtravare att arbeta på för den ett bra sätt. Bra balans och säkerhet hos ryttaren gör det enklare att hantera en pigg och hoppig häst.

/V

Självklart finns det travare med mer eller mindre nervigt temperament. Du kanske skulle lägga en fråga på trav (eller ska det vara på avel?) om vad far respektive morfar lämnat för avkommor? Om någon av den brukar lämna hispiga, skarpa eller på annat sätt svåra hästar kanske du ska fundera en gång till på om det är en lämplig häst att skola om.

Tyvärr så finns det säljare som är genomärliga och sådana som förskönar sanningen mer eller mindre, men du kanske försöka få tag på tidigare tränare eller andra som känner till hästen och som kan ge sin bild på lynnet hos hästen.

Jag undrar om hon kan vara ett bra utbildningsprojekt för mig eller om det bara blir övermäktigt och pannkaka av alltihop.

Jag tror faktiskt inte att det finns någon annan än du som ska svara på den frågan eftersom vi andra inte har en aning om vilken kunskapsnivå du besitter.
Vad kan du och vad vill du ha ut av din häst? Har du hanterat och ridit nerviga och skarpa hästar innan du hade ditt uppehåll? Vad gör du om det visar sig att hästen fortfarande är stressig att rida när den har kommit igång? Varför har den stått så länge?

ett tips om hon blir rädd för saker. led henne i grimma och grimskaft ut på promenad, iakta henne och se vad hon hoppar, ryggar och blir rädd av. gå hem. sen tar du sak för sak och försiktigt men lugnt och bestämt utsätter henne för detta tills hon är lugn brevid dig. försök inte lugna henne själv utan låt henne upptäcka att tex plastpåsar är inte farliga även om de blåser omkring och snabbt förflytta sig. anväd dig av saker du har hemma och testa henne tex att gå på presenning, bli smekt av plastpåsar m.m.

min travare är nu riden dag8 idag. han blev inriden för ca 2år sen, men avställd pga ingen kunde kontrollera honom. Han var rädd av sig, och skenade iväg och stenhård i munnen. jag tränade honom på att sakta ner och varje steg han tog lugnt släppte jag tyglarna. efter 4dagar ca20min träning kan jag rida helt på lösa tyglar (med någon tillrättavisning) i ca 50min. detta ska jag träna på i 1månad, sen går jag över till att träna på samma sätt med halt i ca 1,5månader. när detta sitter helt hoppas jag kunna på stopp på honom även i galopp och traven;) återstå att se ;)

om du inte kanske har råd med tränare så kolla om du har någon i närheten som är duktig och kan hjälpa dig då och då. själv hjälper jag en tjej ca 1ggr i veckan ibland mer och har även en dag då ungarna får turas om och lära sig rida. detta gör jag gratis bara för att det är så j_ävla kul, så du kan säkert hitta lite hjälp i början ;)

Liten uppföljning: Har haft henne i tre veckor nu och det går mycket bättre än förväntat. Hon är inte alls så rädd av sig som hon var när jag provred.

Hon blir lite stressad när vi rider genom bondgårdar och så, men det har varit hanterbart. Soptunnor är farliga dock, trots att vi tränar på att hälsa på soptunnan hemma på vår gård varje dag. Tack för alla svar :)

Hej! Vad kul att det går bra:D

Det var läskigt likt min situation när jag köpte min dam, och jag är glad för dig att du tog chansen!
Det är oftast så att när man har med hispiga hästar att göra blir de betydligt lugnare när man byggt upp tilliten och de lär känna en ordentligt (bara det faktum att det faktiskt finns EN människa som bryr sig om hästen och tar sig tid brukar göra underverk)

Kan ge lite tips för framtiden: Gör allting i ett väldigt lugnt och avspänt tempo, aldrig hastiga rörelser eller irritation, se allting som en lek och tänk: Vad är det värsta som kan hända? när du befinner dig i en osäker situation, jag antar att du hittils aldrig brytit nacken när du ramlat av så att säga ;)

rid mycket på säkra platser långt bort från bilvägar där du känner dig trygg och lek, testa lite vad hon förstår och inte, vad hon blir rädd för och varför, och ge henne tid att bara göra ingenting, som grön ridhäst är det en stor omställning, och dessutom ny ägare på det:eek:
tänk inte direkt OMSKOLNING, då blir det så allvarligt och omständigt:p

kan säga så att tålamod kommer vara din bästa vän i vad ni än företar er att göra, och ha inte för höga krav på dig och hästen, om man börjar från noll med en grön unghäst så börjar man på -10 med en travare

Lycka till:banana:

När min travare införskaffades :p som oinriden, oinkörd fyra åring var hon ett vandrande nervvrak... Ungefär som du beskriver hästen. :D Nu är hon en underbar harmonisk ridhäst, lugn och go men lite het om hon rids av oerfarna... :d Min poäng är nog ganska tydlig... ;):D

Jag tänker såhär - det är ju lite olyckligt om både du och hästen är osäkra i början. Men jag tror säkert det kan stämma det ägaren säger att det beror på att hästen stått, alla travare jag har haft har man fått "börja om" lite med i tittighet när de inte varit ut på ett tag, för att sen lugna ner sig relativt snabbt, lite beroende på hur långt man hade kommit innan vilan (och varför de vilat, känner de sig stela eller ofräscha så måste det försvinna först...)

Hade det varit jag så hade jag försökt få omständigheterna att klaffa så DU kan känna dig trygg. Att du har ridvägar, iaf någon kort att använda precis i början, utan direkta störningsmoment och utan trafik, någon mysig skogsstig t ex. Sällskap till dig själv så du får något att tänka på och kan ta lite distans till hästen/situationen om den börjar testa eller bli nervös, BRA sällskap dvs någon som kan tänka sig att ta det lugnt och som har en fredlig trygg häst att sällskapa med (kan säkert funka med någon som går bredvid på backen också).

Men, jag vill betona att det är ändå en chansning. Det är inte alla som blir bättre och bättre, särskilt om inte du i dig själv är säker och har självförtroende, tyvärr ser ju hästar igenom det ganska snabbt och det är olika hur pass det fungerar ändå.
Så -egentligen- skulle jag nog ha valt en annan häst som man iaf vet är trygg från början och då VET att det bara är miljöombytet och nya ryttaren som orsakar eventuell osäkerhet eller testande.
Det är jättetråkigt om man hinner skaffa hästen och fästa sig vid den för att sen utsätta både sig själv och hästen för en massa frustration utan att komma vidare. Man har ju häst för att det är roligt! :)
Det kan vara nog illa att hålla en "trygg" häst cool om man själv är lite ringrostig och osäker (i ny miljö) eller att få en pigg häst att coola ner. En häst som ryggar och hoppar åt sidan har redan börjat testa diverse sätt att komma undan och min erfarenhet är att minsta lilla man hajjar till eller höjer pulsen, eller gör det till en kamp, så triggar det hästen ännu mer till att hitta nya sätt att komma undan - kasta sig hemåt, stegra osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 502
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har varit hästtjej i alla år. Det har varit grannhästar, medryttarhästar och foderhästar, ridgymnasium, westernridskola och...
Svar
13
· Visningar
2 088
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama