Sv: Skokastar kung!
Sådan var min häst när jag köpte honom i våras och jag hade dessutom fått veta av förra ägaren att han
alltid hade trampat av sig efter ca 1 v med nya skor
Efter att han trampat av sig den första omgången (alla fyra, en i taget)
och fått på sig dem igen, en efter en så gick det faktiskt hela tre veckor tills han "lyckades" igen
Eftersom det då var mitt i sommaren och jag hade börjat jobba borta på veckorna så fick han gå barfota tills min hästvakt/medryttare slutade sommarjobba och började rida ut på honom. Det fick han ont i sulorna av, så då gjorde vi ett nytt försök med skor.
Döm om min förvåning när de satt på i sex veckor!!!
Därefter var det dags för vinterskor, så han hann inte ens trampa av sig skorna själv! Första omgången vinterskor satt bra i nio veckor (nästan tio, då vi försökte att tajma ihop skoningen med grannarna) och nu är det en vecka sedan han fick nya
Jag har grunnat en hel del på vad detta kan bero på och helt enkelt kommit fram till att jag har haft turen att få en jätteduktig hovslagare
Jag kan inte komma på någon annan anledning till att en 13-årig häst ändrar hov-beteende så radikalt.
Förra ägaren blev mäkta förvånad redan när jag berättade om sommarskorna som suttit i tre veckor :smirk:
Dessutom visade det sig på den senaste omgången sommarskor att pållen nöter dem exakt jämnt och det måste ju betyda något då han tidigare alltid nött bakskorna mer i ytterkant??
Sammanfattningsvis kan man ju säga att från att ha haft en häst som klivit in
under sina egna fötter och trampat av sig skorna (spelade alltså ingen roll om de stack ut eller inte) till att ha samma häst som har sina skor drygt en skoperiod utan bekymmer, allt på mindre än ett år, kan jag bara buga mig djupt inför min hovslagare och hoppas att han håller lika länge som min pålle!
Mycket pladder här
men det jag ville komma till var alltså att du alltid kan pröva att byta hovslagare (om möjligheten finns). Under kan ske