Skokastar kung!

S

Sacramento_Song

Vet inte vad jag ska göra,min häst är en kung på att på nått sätt få av sig skon.(Det är på frambenen).Hade satt på honom en storlek mindre senast men likt förbannat får han självklart av sig en sko.Detta händer precis när vi börjar komma nån vart i vår träning.Det kan inte fortsätta så här blir galen snart.Finns det någon som vet nån sko som inte är lika lätt för hästen att få av?
Tacksam för >många< svar :confused:

Sv: Skokastar kung!

Jag har samma problem med min foderhäst. Hon slet av sig en sko fram i veckan. (Var bara skodd fram då). Hon fick sk. flappskor och det blev lite bättre. Skorna satt i alla fall i 3 veckor innan sömmarna gav upp. Nu är hon skodd runt om med vanliga skor av mindre storlek och tro det eller ej... de har suttit i snart 3 veckor. (nu flyger de väl i morgon bara för att jag har skrivit här). Hon har bra hovar och skulle nog kunnat gå barfota om hon inte reds på grusvägar dagligen, hon är väldigt stor och grov.

Se till att tan pa hoven ar kort, annars trampar hasten over pga det.

Hjalper inte det, skulle jag byta hovslagare. Testa med en annan gubbe och kolla om det blir battre.

Ok tack så mkt,men äggskor då är inte det lite svårare för hästen att få av.

Vi är nog många med samma problem! Min häst har framhovar med ganska branta/raka hovväggar på insidan så för att få dem att bredda sig lite så lägger vi ut skorna lite på insidan och det är ju som gjort för att trampa av. En liten kant som de liksom kan trampa på. Perfekt...Leran var ju inte nådig heller så nu har en framsko rykt igen. Naturligtvis blev det sju grader kallt så att han ömmar. Jag säger bara en sak: Var är snön? Har tyvärr inga tips förutom att själv bli hovslagare...

Om jah har förståt min hovis rätt kan man motverka att dom trampar av sig framskorna genom att lägga en sko med längre traktarmar på bak, kommer inte ihåg hur det skulle fungera bara att det var så han gjorde.
Min häst blev bättre efter det men hon har fortfarande svårt att hålla styr på sin ben och få med sig skorna hela tiden, därför får hon gå med boots på fram alltid, man får bara hålla koll så att dom inte skaver.
Så numera klara vi oftast dom 7 veckors intervallerna hovis vill ha mellan skoningarna.

Mvh

Camilla

Annars kan du ju prova med boots i hagen. Om dom skaver så prova med filt-tofflor, dom går dessutom lite längre ner än vanliga boots.

Min häst var så trång skodd när jag köpte honom,han trampade av sig skorna hela tiden,men vi filade kanten så att skulle han trampa på d som ligger utan för gled liksom den hoven av istället för att trampa av skon,vi gjorde så ett tag å d höll sig nån vecka iallafall,annars rekomenderar jag flapps kor under en tid.

Boots är väl en enkel grej att börja testa med. Jag kör på hela boots utan knäppning och min häst har börjat behålla skorna bättre. Utan boots går det i snitt en sko varje vecka, med boots har vi hittills bara haft en tapp på tre perioder.

Om äggskor är samma som ringskor så skulle jag inte prova det. Det är ett sjukbeslag och låser hoven maximalt och minskar hovens normala röresler mer än vanliga skor. De flesta hovslagare brukar inte vilja använda sådana permanent på hästen.

Att låta hästen gå med för små skor är ingen bra lösning - skadar hästens gång och leder (tänk dig själv att gå med för små skor!)Däremot kan en duktig hovslagare lägga in skon på ett sätt som gör det svårare för hästen att trampa av. tex lägga in i trakterna, se till att inga kanter sticker ut runt om, etc.

det finns MASSOR med trådar runt detta ämne om du vill söka här på forumet, med tips erfarenheter och råd.

det låter som om det är samma sko din häst trampar av ständigt? en duktig hovslagare kan även hjälpa dig att se var och hur hästen är sned, eller belastar snett. om det är en och samma sko så finns chansen att det är en av orsakerna.

lycka till.

Sådan var min häst när jag köpte honom i våras och jag hade dessutom fått veta av förra ägaren att han alltid hade trampat av sig efter ca 1 v med nya skor :eek:
Efter att han trampat av sig den första omgången (alla fyra, en i taget) :mad: och fått på sig dem igen, en efter en så gick det faktiskt hela tre veckor tills han "lyckades" igen :(
Eftersom det då var mitt i sommaren och jag hade börjat jobba borta på veckorna så fick han gå barfota tills min hästvakt/medryttare slutade sommarjobba och började rida ut på honom. Det fick han ont i sulorna av, så då gjorde vi ett nytt försök med skor.
Döm om min förvåning när de satt på i sex veckor!!! :banana: Därefter var det dags för vinterskor, så han hann inte ens trampa av sig skorna själv! Första omgången vinterskor satt bra i nio veckor (nästan tio, då vi försökte att tajma ihop skoningen med grannarna) och nu är det en vecka sedan han fick nya :bump:

Jag har grunnat en hel del på vad detta kan bero på och helt enkelt kommit fram till att jag har haft turen att få en jätteduktig hovslagare :bow: :banana: Jag kan inte komma på någon annan anledning till att en 13-årig häst ändrar hov-beteende så radikalt.
Förra ägaren blev mäkta förvånad redan när jag berättade om sommarskorna som suttit i tre veckor :smirk:

Dessutom visade det sig på den senaste omgången sommarskor att pållen nöter dem exakt jämnt och det måste ju betyda något då han tidigare alltid nött bakskorna mer i ytterkant??

Sammanfattningsvis kan man ju säga att från att ha haft en häst som klivit in under sina egna fötter och trampat av sig skorna (spelade alltså ingen roll om de stack ut eller inte) till att ha samma häst som har sina skor drygt en skoperiod utan bekymmer, allt på mindre än ett år, kan jag bara buga mig djupt inför min hovslagare och hoppas att han håller lika länge som min pålle! :bow: :bow:

Mycket pladder här :o men det jag ville komma till var alltså att du alltid kan pröva att byta hovslagare (om möjligheten finns). Under kan ske ;)

Han har precis blivit skodd nu igen,med samma hovslagare.men det var sista gången nästa gång nån av pållarna ska skos ska vi byta hovslagare har redan hittat en ny. :rofl:

Han går inte med för små skor.Han hade en strl för stora förut för att han har så små hovar.Så när han trampade av sig skorna 3 gånger med en veckas mellanrum bestämde vi oss för att sätta på hans "riktiga" skostorlek.så det är inte för små skor han går med överhuvudtaget. :bump:

Hur "mår" han i kroppen, hästen? Jag skulle dels prova med en annan hovslagare (det skulle du visst, läste jag nyss?), och så skulle jag ta ut en equiterapeut för att gå igenom hästen.

Jo han mår bra i kroppen,skulle nog tro att han bara är ovanligt klumpig,vart travare så han har väl lite problem med att hålla koll på sina ben.Nu har det gått ett tag sen han blev skodd,och ännu har han alla skor kvar. :) :banana: :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka