Skogshage på vintern

Lindon

Trådstartare
Ni som har fånghästar eller andra känsliga maghästar (kolik osv) har ni hästarna i skogshage på vintern? är det samma risk med fruset typ blåbärsris/lingonris/allt som växer i skogen som fruset gräs? är det mycket socker i detta?

Vi funderar på att inhägna en stor del av vår och grannens skog och släppa dit hästarna på våren och ha dom där mesta delen av sommaren enda till vintern. Men vågar man då ha dom där då det fortf är risk för frost?

Sv: Skogshage på vintern

Det beror på hur de olika växterna lagrar sockret. Utan att vara säker så antar jag att det är olika för olika skogsväxter. En del ogräs tex är ju mycket olämpliga för fånghästar att äta när det är frost. Jag har ingen aning om vad som gäller för blåbärsris och andra växter i skogen. Jag är nog dessutom osäker på om det går att ta reda på och i alla fall definitivt hur man får reda på det.

Min fångponny har fortfarande munkorgen på sig och går flera timmar om dagen på en gammal betesvall. Här i skåne är gräset fortfarande grönt. Förra vintern tog jag av munkorgen. Då var det massor av snö. Jag får se hur det blir i år.

Jag hade inte släppt henne utan munkorg i en skogshage. Men det är jag det, lätt hysterisk efter att för ngn veka sedan ha passerat treårsdagen för det jobbiga fånganfallet.

Här är också hagarna gröna. Men jag har hästarna i hagen med stenmjöl samt avstängt så att plätten de går på är nertrampad/torkad lera. Brukar trimma bort det värsta innan snön kommer så att de inte ska krafsa så mycket.

Men funderar redan hur jag ska göra till nästa sommar. Hon hade munkorg på sig även i en riktigt sönderbetad hage i somras så hon fick inte i sig ngt alls. men då började hon stressvandra istället. Nästa år ska vi skaffa får som får röja det mesta nyvuxna vårgräset så hästarna inte får i sig så mycket.

Fick förklarningen till varför hon varit så nere nu i höst. Visade sig på röntgen att två av hennes tänder i ena käken var infekterade. Hon slutade äta en kväll så vi for in akut. Nu efter ab kur är hon som ny. Vild och mycket pigg och glad.

Senast ändrad:

läste i en foderbok att även magra beten kan ge hästar fång, därför att det gör att de hittar annat som ger rubbning i tarmfloran... vet inte om det stämmer, visste de nog inte riktigt i boken heller, det forskas ju en hel del kring fång... OM det stämmer så vore det ju smartare att låta dem gå på "vanligt" bete, men under begränsad tid? Ska visst vara olika farligt med gräs olika tider på dygnet även under sommaren, och så har det tydligen inte alls med proteiner att göra som jag först lärde mig?!

Problemet med farligt/ofarligt vid vissa tider är att det är i stort sett omöjligt att veta. Halterna av dessa kolhydrater påverkas av flera olika faktorer som temperatur, solljus, vattentillgång, vallblandning, gödning osv. De kan dessutom ändras snabbt, på bara några timmar.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 159
Senast: taccotad
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 347
Senast: Noak
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 915
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix