Skog-avverka-åker

Sv: Skog-avverka-åker

Man ska tänka på att man inte får bestämma själv huruvida man får omvandla skog till åker.
Man är som skogsägare skyldig att ha och följa en skogsvårdsplan.
Om man vill ändra från skogsmark till åkermark, ska man ansöka om detta och visserligen tror jag som regel att man får tillstånd.

Man ska tänka på att det är ganska mycket jobb att få bort alla rötter så att det går att plöja med normala jordbruksmaskiner.

Detta är vi väl medvetna om!
 
Sv: Skog-avverka-åker

*kl*
Vi tog ner skog på 2 ha och gjorde hagar. Ingen stubbrytning eller plöjning. Det är ett helvete att rensa sly och ta bort alla grenar efter skogsmaskinerna, annars har det gått bra.
Skogsbolaget skickade in ansökan om permanent omvandling av mark, det har varit åker där tidigare och det spelade kanske in att vi fick tillstånd tämligen omgående.
Jag vill absolut inte ha platta hagar, hästarna lär sig hålla reda på fötterna och hoppar glatt över dikena om det behövs :)
Däremot har jag lite för lite areal och måste stödfodra i stort sett hela sommaren, tyvärr.
För slyns skull funderar vi på att köpa några får och växelbeta med.
 
Sv: Skog-avverka-åker

*kl*
Vi tog ner skog på 2 ha och gjorde hagar. Ingen stubbrytning eller plöjning. Det är ett helvete att rensa sly och ta bort alla grenar efter skogsmaskinerna, annars har det gått bra.
Skogsbolaget skickade in ansökan om permanent omvandling av mark, det har varit åker där tidigare och det spelade kanske in att vi fick tillstånd tämligen omgående.
Jag vill absolut inte ha platta hagar, hästarna lär sig hålla reda på fötterna och hoppar glatt över dikena om det behövs :)
Däremot har jag lite för lite areal och måste stödfodra i stort sett hela sommaren, tyvärr.
För slyns skull funderar vi på att köpa några får och växelbeta med.

Haha här funkar ponnyn som sly betare;)
 
Sv: Skog-avverka-åker

Det där mad gravmark kan bli ett gissel... Stallet där jag är inackorderad är en prästgård och i markerna runt omkring är det fullt av gravar från många olika tidsåldrar. Det är inga problem att ha hagar där, men att få in ett 20*60 ridhus är svårare då man måste ha minst 10m mellan grav och nybygge. Nu väntar de på svar om det andra bygglovet de lämnat in om ridhus så snart är väl länsstyrelsen och Upplands Museet där och kollar igen. Första bygglovet avslogs (trots att de ville lägga ridhuset där det nu är en gammal lada som då skulle rivas) för det hamnade för nära en kulle som kanske kan vara en grav. Om jag var i er situation skulle jag se om man kunde få dit någon kunnig (typ arkeolog) och kolla hur mycket gravar det är och om det påverkar möjligheter till nybygge.

Så här ser ena hagen ut, med två tydliga gravhögar i!
149432_10150986192860712_1720416923_n.jpg
 
Sv: Skog-avverka-åker

Menar alltså att det i nuläget står skog som ska avverkas. När skogen är avverkad ska alla rötter bort och marken ska plöjas/rensas på rester och sten. sen ska det sås vall/bete. Efter det, när kan man släppa hästar?


Vi har gjort som detta på ca 10 -12 ha.

Men då vi villle återskapa gamla naturbeten så har vi inte tagit bort några rötter eller stubbar. Vi har inte heller tagit allt på en gång utan "gallrat" ur med ung 5-års intervaller, för att inte få för högt gödseltryck för de blommor och örter det fanns rester av, och som vi ville skulle etablera sig mer.

Våra marker klassades som skog av Länsstyrelsen men på karta var de kvar som jordbruksmark, men då alla LS med NVV i spetsen o SVS stod bakom vår plan så hade det inte spelat någon roll, ingen ville ha skog där.

Du kan ju kolla upp om området är klassat som skog eller jordbruksmark.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Nu har vi traskat runt på alla 8 hk och det är verkligen ett dröm ställe! Kommer inte finnas så mycket bete för hästarna de närmsta åren (kommer dock bara ha 2 st).

Det växer uteslutande ca 10 år gamla björkar på ca 4 hk, sen övrig lövskog blandat med tall någon gran och gravkullarna. Inget planterat just där vi planerar stall/husbygge.

Någon nämnde tidigare att man kunde söka bidrag för att återställa åkermark? Vad går detta bidrag ut på? Givetvis ska skogsplanen följas( Det finns en).


Tanken är att det inom en 5 års period ska se ut så här. OM vi beslutar att lägga bud och säljaren accepterar det:

hulan_planering_507bd6c79606ee6c8c4392ef.jpg


Sommarbete på ca 4 hk finns 1 mil bort hos mina svärföräldrar vid behov. Vi kommer även kolla upp ev arrende av "grannens" åkrar. De har inga betande djur och i år har någon tagit havre på åkrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Skog-avverka-åker

Något bidrag för att återställa igenplanterad åkermark (till åker igen), som varit skog har jag inte sett till.

De bidrag jag känner till handlar om att restaurera hagmark/betesmark/skogsbete/mosaikbete, så att de åter blir klassade som betesmark "med särskilda värden". Det innebär att man får en restaureringsplan av länsstyrelsen, och utför de åtgärder som beskrivs i planen, och sedan använder marken i minst 5 år i enlighet med planen. Man kan endera få ett förhöjt arealbidrag under 5 år, eller, i vissa fall, en klumpsumma som projektstödspeng. Jag har dock inte träffat någon som fått en klumpsumma...Finns det en restaureringsplan från länsstyrelsen, så kommer skogsstyrelsen absolut inte att protestera mot att mark slutar vara skog.

Vi har förlorat (förlorat betyder här ofta slutat beta och endera planterat skog, eller bara låtit växa igen) stora arealer naturbetesmark i Sverige under de senaste 40-50 åren, vilket innebär att många arter bland växter, insekter, kräldjur och fåglar, som är beroende av den landskapstypen är mer eller mindre utrotningshotade.
"Rationellt jordbruk" har ofta inneburit att djur betar på åkermark med insådd vall istället för på "naturbetsmark", vilket innebär en kraftigt minskad biologisk mångfald, vilket är bakgrunden till att det finns extra stöd för olika varianter av naturbeten.

Skogsstyrelsen har bidrag för omställning från barr (granskog) till lövskog, i synnerhet till ädellöv i södra Sverige, men sådan mark kommer att räknas som "skog", och det är tveksamt om man alls får, eller kan, beta sådan omställningsmark.

Vill du veta mer om stöden, och just er möjlighet att få stöd, samt hur ni bör gå tillväga för att för att söka stöd och omvandla igenvuxen mark till beten, så ta kontakt med lantbruksenheten på er länsstyrelse!
Det är deras jobb att upplysa er.
Det praktiska med, köp av stödrätter, ifyllande av blanketter osv, kan t.ex. Hushållningssällskapet, eller LRF Konsult hjälpa er med.

Jordbruksverket har gett ut några bra broschyrer i ämnet, som ni kan få via länsstyrelsen också.

At ha bra information om regelverket, ger ett bättre underlag för er, om hur mycket det är rimligt att bjuda på mark. Och den bästa informationen kommer nog direkt från de som tillämpar regelverket, alltså från Jordbruksverket och länsstyrelsen.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Bidrag är ju bara ett plus.

Har kontaktat länsstyrelsen och kommunen och de har inget emot att låta hästana beta på marken. Dras ord: Du gör vad du vill med din egna mark.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Naturligtvis så gör man i princip vad man vill med sin egen mark.

Det man bör vara inläst på, är att t.ex. så får man inte skada/förstöra fornlämningar, vad som räknas som fornlämningar är ganska mycket, det är inte enbart t.ex. gravar, det finns regler via avvattningsreglerna om vad/hur man får nydika och en del andra lagar/regler som som kan vara bra att känna till innan man börjar avverka, gräva eller planera byggen.

Risken är att det blir väldigt dyrbart i form av böter eller återställande om man gör fel, eller stor besvikelse, när det visar sig att man inte får göra det som man helst skulle vilja.

Resan till färdig drömgård, blir helt enkelt lättare om man har länsstyrelse och kommunen med sig, istället för mot sig.

Vi har fått massor med hjälp av i synnerhet länsstyrelsen. Stora delar av vår gård ligger längs en å, och har sjöstrand, med "risk" att bli biotopskydd/naturreservat. Det är både trevligt, efterom det innebär väldigt vacker natur i vår omgivning, men också besvärligt, eftersom varje åtgärd i stort sett, måste säkerställas så att vi inte bryter mot några miljöregler. Det krävdes t.ex. tillstånd att stängsla med rovdjursstängsel längs med ån för att
skydda våra får...
 
Sv: Skog-avverka-åker

Naturligtvis så gör man i princip vad man vill med sin egen mark.

Det man bör vara inläst på, är att t.ex. så får man inte skada/förstöra fornlämningar, vad som räknas som fornlämningar är ganska mycket, det är inte enbart t.ex. gravar, det finns regler via avvattningsreglerna om vad/hur man får nydika och en del andra lagar/regler som som kan vara bra att känna till innan man börjar avverka, gräva eller planera byggen.

Risken är att det blir väldigt dyrbart i form av böter eller återställande om man gör fel, eller stor besvikelse, när det visar sig att man inte får göra det som man helst skulle vilja.

Resan till färdig drömgård, blir helt enkelt lättare om man har länsstyrelse och kommunen med sig, istället för mot sig.

Vi har fått massor med hjälp av i synnerhet länsstyrelsen. Stora delar av vår gård ligger längs en å, och har sjöstrand, med "risk" att bli biotopskydd/naturreservat. Det är både trevligt, efterom det innebär väldigt vacker natur i vår omgivning, men också besvärligt, eftersom varje åtgärd i stort sett, måste säkerställas så att vi inte bryter mot några miljöregler. Det krävdes t.ex. tillstånd att stängsla med rovdjursstängsel längs med ån för att
skydda våra får...


Jag har pratat med dem ang gravkullarna och de har inga restriktioner ang att låta hästarna beta där på sommaren. På vintern är det en annan sak då det oftast bli högt tryck på hagarna.

Även denna tomt angränsar ju till en å med rikt fiskeliv som är strandskyddad. MEn detta är alltså längst bort på tomten och det sluttar bra ner¨t. Hela fastigheten bestå av sand och ligger högt, dvs ingen dikning kommer behövas. Och det är jag övertygad om.
 
Sv: Skog-avverka-åker

>skogaliten - Tack för informativa svar! Du har lärt en trädlös kustbo hur mkt som helst! En sån kompetens man kan snava över här på Buke! :bow:
 
Sv: Skog-avverka-åker

KL

Tyvärr blev det inte den marken vi kikat på men vi har kikat på lite annan mark och inväntar svar från skogsvårdsstyrelsen om vad de säger:)
imag2845.jpg


imag2846.jpg


imag2847.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 566
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 778
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp