Skog-avverka-åker

MaRomer

Trådstartare
Om man köper massa skog och sedan avverkar. Och palnerar att göra åker av det. Hur lång tid tar det innan man kan släppa hästar på det?

Menar alltså att det i nuläget står skog som ska avverkas. När skogen är avverkad ska alla rötter bort och marken ska plöjas/rensas på rester och sten. sen ska det sås vall/bete. Efter det, när kan man släppa hästar?

Det låter enkelt i min beskrivning men det är otroligt mycket jobb med det hela och det är jag medveten om. Marken är inte tänkt som att man ska skörda på utan endast till bete. Dvs backar, stora stenar och något träd kommer finnas kvar.

SKogen finna inte i vår ägo och det är bara en tanke jag funderat på mycket! Bor i småland och det säljs mängder av skog, men sällan lagom hästgårdar. Efter 4 års letande så börjar vi fundera på att köpa ren skogmark och sedan bygga vårt dröm ställe:love:
 
Sv: Skog-avverka-åker

Bjuder på 3 bilder från det aktuella objektet:

a7c4bd4ba6b5362ad6f77d8ea92dd1d2_507564a9e087c310b8b08527.jpg


2577cea4d1861042e56f2ec5df061f65_507564a7e087c310ddc8f108.jpg


748ad24025e11de3fb7b9b277a05efdb_507564a49606ee499c87ca31.jpg
 
Sv: Skog-avverka-åker

Sår du på våren så sommaren året efter, sår du på hösten kanske hästarna kan gå i begränsad omfattning sommaren efter om det inte regnar för mycket.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Sår du på våren så sommaren året efter, sår du på hösten kanske hästarna kan gå i begränsad omfattning sommaren efter om det inte regnar för mycket.

Ungefär som jag trott då! Som det ser ut så finns det ju visst naturbete att tillgå verkar det som. Iaf just på detta objektet!

Vad ska man tänka på? Ska man så in vall/gräs och isf vilken sort?
 
Sv: Skog-avverka-åker

Det skiljer så mycket beroende på förutsättningar och min mark här på den skånska slätten har använts som åkermark i långt mer än tusen år så det är inte riktigt samma. Kanske ni kan hitta mark som tidigare varit ängs/betes/åkermark men som planterats med skog i modern tid?
 
Sv: Skog-avverka-åker

Det skiljer så mycket beroende på förutsättningar och min mark här på den skånska slätten har använts som åkermark i långt mer än tusen år så det är inte riktigt samma. Kanske ni kan hitta mark som tidigare varit ängs/betes/åkermark men som planterats med skog i modern tid?

Vad jag förstått så är detta gammal åkermark som sedan har återplanterats på och viss skog har vuxit upp själv.

Vi ska gå igenom objektet lite mera i kväll å se vad som döljer sig under skogen. JAg är ju så kass på dessa betäckningar:/
 
Sv: Skog-avverka-åker

Det första du ska undersöka är om du får avverka skogen och sedan låta bli att "göra" ny skog av den. Finns en hel del regler för skogsmark och det kan bli väldigt svårt med stora konsekvenser om man gör fel. Så undersök den biten först innan du planerar köp av skogsmark.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Men alltså.. ska du ta bort den fina skogen:eek:
Gör du den till hage rätt av istället får du gärna adoptera mig:idea::p(sorry för ot)
 
Sv: Skog-avverka-åker

Jag skulle verkligen INTE avverka och göra åker av det. Hellre då försöka återställa en del av marken i form av, röja och glesa ur så ytorna blir så stora som möjligt. Det finns fin fina brochyrer från SJV ocm just naturbeten mm. Fast detta verkar ju vara kultiverat bete. Men spela roll. Folk underskattar skogs, naturbeten å det grövsta trots att tillväxten på sådana är bra mycket jämnare än vanlig åkermark man hängnat in. Man får en jämnare produktion över säsongen, många gånger ett mycket smakligare bete, grässvålen tål mycket mer belastning, man får en otroligt rik fauna i naturhagar samt får djurena oftast naturligt skydd för väder och vind.

Det finns en sådan variation i sådana hagar så jag undrar varför inte fler har sådana hagar....
 
Sv: Skog-avverka-åker

Börja helst med att lära dig/er läsa en skogsbruksplan!

Massor med mark runt ett ett gårdscentrum på en gård som säljs som "skogsgård" består av igenvuxna inägor, åker eller beten. Ofta kan man läsa sig till vad som har varit beten/åkrar i avdelningsbeskrivningen i skogsbruksplanen. Det står saker som: "naturvårdshuggning, bevara löv", eller "fd inäga" eller något liknande. Om det finns stengärdsgårdar, och röjningsrösen i marken, så är det också en antydan till att det är gammal inägomark.

Man får naturligtvis hugga ner skog för att skapa bete, och som någon sa, så är hagmarksbete alldeles utomordentligt för hästar. Åkermarksbeten är egentligen oftast sämre, svårskötta, kan ha dräneringsproblem och är alldeles för näringsrika.

Det man inte vill, är att hugga, stubbbryta, plöja och så in vall. Det är verkligen "mycket skrik för lie ull" som gumman sa när hon klippte grisen. Ett dyrbart och onödigt jobb för att omvandla skog till bete, annat vore det om man ska återställa åker, för att odla på den.

Ca 3 år efter "renoveringshuggning" så har marken tagit sig med naturlig inväxning av gräs och örter, är fullt användbar och tål oftast tämligen hårt bete. Stubbarna försvinner av sig själva så småningom, det går rätt fort när dessutom hästar trampar på dom så att rötan kommer åt ordentligt. De första åren är grästillgången lite mer "fläckvis".

Bild nr 1, är en lätt igenvuxen hagmark (gammal betesmark) ser det ut som. Glesa ut björken lite grann (30-50 % kanske), och det är klart att beta. Görs jobbet med gallring rätt, så kan det bli en mark som ger högsta miljöersättning i eu-bidrag. Och som dessutom är fantastiskt vacker...Den här marken går att beta som den är, även om den ger mer efter en utglesning.

Bild nr 2, skulle det inte förvåna mig om det är en s.k. fornåker, och kullarna är alltså stenhögar som mödosamt plockats upp av generationer med bönder. Fornåkrar är fornlämningar, och får absolut inte (skyddade i lag) plöjas upp och förstöras, det gäller också stengärdsgårdar och liknande som ej får tas bort. Men på fornlämningar så får man beta... Här verkar det också finnas en hel del hästmat, redan utan huggning.

Bild nr 3 är svårare att tolka, tallen ser ut att vara minst 40-50 år (står också vad medelåldern på träden är i skogsbruksplanen), men även sådan mark kan omvandlas till bete, med bibehållande av rimlig mängd träd.

Länsstyrelsen ger bidrag till att återställa mark till skogsbeten eller hagmarksbeten, de ger även råd om hur man ska beta på en "fornlämning" (gravfält, fornåker). Men man måste prata med dom INNAN man börjar hugga ner träd. Länsstyrelsen hjälper till med att göra upp en projektplan, och oftast så kommer någon därifrån, och hjälper till med att stämpla vilka träd som ska bort, respektive vara kvar. Det är inte bara att hugga "hur som helst" för att få marken godkänd enligt eu-reglerna. Dessutom så vill man bevara bärande träd, och återskapa ett beteslandskap med gläntor och trädgrupper, vilket är en helt annan sorts huggning än vad skogsbolag gör när de gallrar.

Till skogstyrelsen gör man en avverkningsanmälan, och i samband med det så anmäler man att marken ska bli jordbruksmark (bete) igen, och då kommer det inga protester därifrån.

Vi har restaurerat ett 10-tal hektar mark, från igenvuxna "eländen" till vacker och väl fungerande hagmark, och länsstyrelsen har varit till stor hjälp.

Lycka till, men det är mycket jobb, inte minst risplockning...
 
Sv: Skog-avverka-åker

Du har ju optimala hagar på gång, varför hugga ner och förstöra dem? Du som dessutom har shettis som inte behöver mycket mat alls.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Men alltså.. ska du ta bort den fina skogen:eek:
Gör du den till hage rätt av istället får du gärna adoptera mig:idea::p(sorry för ot)

Nej det kommer jag inte göra;) Men det finns ju risk att där denna bilden är tagen så kan vi inte få bygglov:/ Så det åtestår att se i helgen!

Haha bpor du i småland så;)
 
Sv: Skog-avverka-åker

Sådär reagerade jag också. :D
Jag skulle nästan kunna göra vad som helst för att få en sån hage.
Fast det är klart att lite betesmark vill man väl kanske ha också...

Jag vill gärna ha lite "plan" mark för ev sjuklingar och tävlingshästar som ev ska inaccoderas. Vet att de gärna vill ha frimärkshagar å platta hagar här:(
 
Sv: Skog-avverka-åker

Du har ju optimala hagar på gång, varför hugga ner och förstöra dem? Du som dessutom har shettis som inte behöver mycket mat alls.

Därför att jag får ett hbl till våren och de kräver betydligt mer bete. Vill att de ska finnas bete till 5-6 hästar varv iaf mninst 3 hbl. Och de kräver oftast mer än skogsmark.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Bild 1 är som vi misstänlker också gammal hagmask och där behövs det endast gallras

Bild 2 är fornlämning

Bild 3 vet vi inte så mycket om mer än att det är vackert:)

I beskrivningen står det så här: 34,5 ha varav 33,9 ha skog. Virkesförråd 3 800 m3sk. Inga byggnader.

Jagg sorgligt men sant så är det det enda som står online;) Men vi har fått en hel bibba med beteckningar och annat som ska gås igenom i helgen. Det är 2 skiften så frågan är ju vart dessa bilder är tagna! Vi ska även ta med oss min pappa ut och kolla över markerna. Lär ju ta många timmar att gå över 34.5 hk hehe
 
Sv: Skog-avverka-åker

Lägger in en bild hur markerna ligger. Vi hade velat bygga på nedre skiftet, men är osäkta på gratsättningarna, då vi vet att bygglov ej kommer ske, men det finns samtidigt en åker? Ska som sagt åka och kiak i helgen. Får hoppas på fint väder hehe.

hulan_50766403e087c310c8850e29.jpg
 
Sv: Skog-avverka-åker

Därför att jag får ett hbl till våren och de kräver betydligt mer bete. Vill att de ska finnas bete till 5-6 hästar varv iaf mninst 3 hbl. Och de kräver oftast mer än skogsmark.

Du har ju jättefina hagar med träd på varför ska du ta ned dem ? Ett halvblod som , används, rids, klarar sig knappast på något bete. Skogshagar gör att du får stödutfodra de hästar som behöver det ja , men samtidigt minskar du risken för fång på samtliga.

MVH
 
Sv: Skog-avverka-åker

Du har ju jättefina hagar med träd på varför ska du ta ned dem ? Ett halvblod som , används, rids, klarar sig knappast på något bete. Skogshagar gör att du får stödutfodra de hästar som behöver det ja , men samtidigt minskar du risken för fång på samtliga.

MVH

Hästarna kommer ej kunna gå ihop då jag har en hingst. Så det kommer ändå vara olika hagar efter behov. Och nej jag kommer absolut inte vilka stödfodra hästarna 24/7 året runt. Då kommer vi ej köpa detta objekt. Och vadå inte klarar sig? Här klarar sig de halvblod som tävlas ypperligt utan stödfodring. De får kraft och går ute maj-september på stora beten.
 
Sv: Skog-avverka-åker

Vad ska man tänka på? Ska man så in vall/gräs och isf vilken sort?

Man ska tänka på att man inte får bestämma själv huruvida man får omvandla skog till åker.
Man är som skogsägare skyldig att ha och följa en skogsvårdsplan.
Om man vill ändra från skogsmark till åkermark, ska man ansöka om detta och visserligen tror jag som regel att man får tillstånd.

Man ska tänka på att det är ganska mycket jobb att få bort alla rötter så att det går att plöja med normala jordbruksmaskiner.
 

Liknande trådar

Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 566
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 778
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp