skötbord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: skötbord?

Vi har inget skötbord, bara en billig "skötdyna" liggande på en del av vårat enorma databord. Fanns ingen möjlighet i vårt lilla badrum, eller i anslutning till vatten. Men databord + våtservetter fungerar bra!
 
Sv: skötbord?

*KL*

Känns som om min idé om att bara ha en skötdyna på en vanlig byrå inte är helt dum. Många av er verkar ju ha det.

Sen hade jag tänkt köpa en korgliknande sak på typ IKEA att hänga brevid för att ha lite grejjer i. Typ blöjjor, bodysar mm mm..

Skönt att höra..
 
Sv: skötbord?

Vi har skötbord på toaletterna, ett litet hemmabyggt som man fäller upp mot väggen och ett större (tillfixat av lite högre bord) på stora toaletten uppe. Med två bebisar samtidigt har det varit nödvändigt att stå bekvämt, jag gillar dessutom att ha allt samlat (blöjor, termometrar, salvor, våtservetter,pappersservetter etc).
Jag trodde inte jag skulle använda våtservetter men jag föll i fällan eftersom de är så underbart bekväma att ha till hands.....:angel:
 
Sv: skötbord?

Har inte använt skötbord, tycker inte det känns säkert med sprattlande barn på en höjd. Har bytt på golvet i köket och haft blöjor, kläder samt en sån där skötmadrass med uppblåsbara sidor i ett nederköksskåp. Det har funkat utmärkt till två barn och ingen har ramlat någonstans.
 
Sv: skötbord?

Angående våtservetter så vill jag tipsa om att göra egna. Jag gör av starkt hushållspapper som jag viker först på mitten och sedan en tredjedel upp (så det blir en flärp att lyfta i liksom). Sedan klipper jag av dem på mitten och lägger i en ask med lock. Sedan är det bara att krana i vatten (man får prova sig fram vad som blir lagom) och låter dem stå. Har en liten flaska med olivolja (provflaska som det varit duschkräm i) till hands vid skötplatsen om det behövs lite extra hjälp att få bort bajs tex. Detta jobb tar tio minuter i veckan till två blöjbarn - oslagbart billigt till liten arbetsinsats. Man kan ju köpa papperstvättlappar också, då blir det ju ännu enklare, men jag har inte hittat det någonstans här i Kalifornien.
 
Sv: skötbord?

Angående våtservetter så vill jag tipsa om att göra egna. Jag gör av starkt hushållspapper som jag viker först på mitten och sedan en tredjedel upp (så det blir en flärp att lyfta i liksom). Sedan klipper jag av dem på mitten och lägger i en ask med lock. Sedan är det bara att krana i vatten (man får prova sig fram vad som blir lagom) och låter dem stå. Har en liten flaska med olivolja (provflaska som det varit duschkräm i) till hands vid skötplatsen om det behövs lite extra hjälp att få bort bajs tex. Detta jobb tar tio minuter i veckan till två blöjbarn - oslagbart billigt till liten arbetsinsats. Man kan ju köpa papperstvättlappar också, då blir det ju ännu enklare, men jag har inte hittat det någonstans här i Kalifornien.

och du är inte orolig för bakteritillväxten? eller använder du något konserveringsmedel?
 
Sv: skötbord?

och du är inte orolig för bakteritillväxten? eller använder du något konserveringsmedel?

Nope, jag gör så små satser att jag inte oroar mig för det. Däremot känns det lite läskigt att hålla på med köpta våtservetter som just har en massa konserveringsmedel. Här där jag bor använder alla det och de använder dem även i ansiktet och på händerna.
 
Sv: skötbord?

knapplån.

nu har jag bestämt mig för att de blir skötbordet i alla fall. har inget som har tillräckligt bekväm höjd för att stå å byta blöjor i. visar det sig sen att jag hellre håller till på golvet eller någon annan stans så går ju själva skötdelen att lyfta ner.

de är ju så fint å billigt åxå=)
 
Sv: skötbord?

Vi har skötbädden i tvättstugan på tvättmaskinen. Har tvättho precis bredvid så det är smidigt med vatten att tväta med. Tömde ett skåp över tvättmaskinen också där vi har blöjor och annat man behöver. På undersidan av skåpet har vi satt upp lite saker att titta på.

En bild på "skötbordet":
DSC00242.jpg
 
Sv: skötbord?

söt bebis=)

hade velat haft som dig men mitt badrum är pyttelitet och så har jag inge tvättmaskin. ska skaffa en liten toppmatad iofs men då måste man ju hålla på att lyfta upp och ner varja gång man ska tvätta=/
 
Sv: skötbord?

Jag köpte en byrå med skötdel från IKEA. Någon skrev att det inte var värt pengarna, men jag tycker ABSOLUT det har varit värt det.

Jag har skötbyrån i rummet bredvid badrummet. Under själva skötdelen har jag blöjförråd, och tvättservetter och tyglappar.

I två en av lådorna har jag tunna innekläder (bodys, byxor, strumpor). Den andra lådan rymmer handdukar, filtar. Den tredje lådan fungerar som lager för blöjor, tvättlappar, etc.

Vi köpte ingen hylla till, utan använde en egen som vi hade. Där förvarar vi allt puder, salvor mm.

Till höger om byrån står en tvättkorg. Till vänster en sopkorg och hundbajspåsar, som fungerar utmärkt att lägga bajsblöjor i.
 
Sv: skötbord?

En kompis till mig la bajsblöjorna i hundbajspåsar. Hon påstår att det fungerade bra! :idea:

/Timsetim

Så gör vi också, fungerar fint! Ingen lukt alls. Varför en dyr bjöjhink med dyra påsar, när en rulle hundbajspåsar kostar 5:90 på willys och för oss räcker minst 2 v?! :angel:
 
Sv: skötbord?

Enda fördelen som jag ser det med skötbord är att det är mkt snyggare! ;)

Vi har ju som sagt våran skötbädd på ett skrivbord/databord, och det finns två STORA fördelar med det: Det går inte att rulla av bordet särskilt lätt då det är tvärstopp på bägge sidor (bokhylla+korg på ena sidan, skrivare+vägg på andra. Dessutom kan jag sitta i en bekväm stol när jag byter (bra när man som jag har ont i höfter och rygg) När bebisen är i den åldern att man leker/gullar mkt på skötbordet är det också fint att sitta ner! :idea:

Allt inom räckhåll (använder våtservetter. Willys är i mitt tycke bäst!) har vi också!

Men okej, någon inredningsdetalj är det knappast. :crazy: Ser inte så vackert ut!

6447465.jpg
 
Sv: skötbord?

Vi har två skötbord, ett i badrummet där nere och ett i badrummet där uppe. Det är väldigt skönt att ha skötbord på båda våningarna. Där nere har vi ett stabilt från ELFA (trådbacksvarianten) och där uppe ett annat i typ trådback, men det står över badkaret (väldigt vingligt men ändå rätt ok). Det är inte ett sånt man kan fälla upp men det funkar bra att lyfta ner det på golvet när man ska bada.

Vi använder inte våtservetter, dottern tål dem inte. Vi kör vanliga tvättlappar från Euroshopper och blöter dem (ca 3 st) i förväg (man måste vända sig om för att nå kranen men man når ändå att hålla i dottern samtidigt).

På ELFA-skötbordet har vi dynan som hör till men vi har vänt den åt fel håll (tycker nallarna var så fula) så den är lite hård. Därför har vi lagt ett skötunderlägg ovanpå (som hörde till skötväskan - till denna har jag istället köpt ett skötunderlägg på Designtorget som var mycket lättare och mindre) och så en IKEA-femkronorshandduk ovanpå detta. Där uppe har vi skumgummidynan som hör dit, plast från IKEA (säljs som plastad frotté men det är ingen frotté) och så en IKEA-handdukar. Backuper på handdukarna ligger på hyllan under skötbordet, där vi också har en liten låda med inytyolsalva och babyborste o dyl, samt blöjor och skötlappar.
 
Sv: skötbord?

kl
vi har ett skötbord i barnrummet.
men vi ska göra om på toaletten och då ha ett skötbord där också.
 
Sv: skötbord?

knapplån.

nu har jag bestämt mig för att de blir skötbordet i alla fall. har inget som har tillräckligt bekväm höjd för att stå å byta blöjor i. visar det sig sen att jag hellre håller till på golvet eller någon annan stans så går ju själva skötdelen att lyfta ner.

de är ju så fint å billigt åxå=)

Det låter ju som ett bra pris, sen ser det ut att vara badkar också?!

Hos oss ser det ut som hos nordsvensken, men vi har lyckats balansera in allt på tvättmaskinen. Jag vet inte hur vi kommer att göra när han får större tendenser att kasta sig av skötbordet. Det är bara sidan mot badkaret som är öppen, så jag tror jag ska sätta upp en skärm där. Jag byter på golvet hos svärmor (med en bra skötväska som han kan ligga på) men detta är inget jag vill riskera om jag kan undvika. Han kan nämligen kissa som en fontän, och jag brukar hinna lägga på ett papper, men det har hänt att hela jag och omgivningen har blivit blöt. Hur gör ni andra som byter på "bara en handduk" attackbajsar och attackkissar aldrig era barn? Är min från mars?

Appropå tvättningen så använder vi billigaste tvättlaparna från Willys (Eldorado) och blöter upp dem i handfatet. Sen, som någon annan beskrev så använder vi rikligt med matolja på de vattenblöta tvättlapparna om bajset sitter fast. Rapsolja är bra. Jag har fyllt en gammal tvålpumpflaska med olja och tar en skvutt på den blöta tvättlappen. Fösta gången jag gjorde det tyckte jag att sonen var gulfärgad i baken fastän han var rentvättad. När jag så tvättade med olja så vips, blev han ännu renare!
(PS. Jag tvättar mig själv med olja också. Har psoriasis och rapsolja håller torrheten stången)

Fny
 
Sv: skötbord?

Ja det är badbalja under skötbädden. så om man orkar så kan man ju alltid rulla in skötbordet i köket när bebisen ska bada. badrummet är så trångt. eller så plockar man ner badbaljan och har den på golvet=)
 
Sv: skötbord?

vi har inget skötbord utan byter bajsblöjor på uppblåsbart underlag från ikea - lätt att torka av, annars går det lika bra med en handduk - på badrumsgolvet. Använder toapapper och vatten, behövs inga våtservetter. Kissblöjor byter man lätt på ett kick på sängen, i soffan eller var man befinner sig. Funkar jättebra och det känns bara onödigt med skötbord+att man slipper riskera att ungen rullar ner o slår sig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
644
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 211
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp