skötbord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

hur har ni löst den delen?

har ni det inne i badrummet, barnrummet eller någon annan stans?

Har ni skötbord med balja och hela baletten, väggskötbord, bara skumgummidelen på ex tvättmaskinen eller bara en bit plastad froté på sängen?

hur har ni?
 
Sv: skötbord?

*hoppas att det är ok att jag svarar?*

Jag hade tänkt ha det så här:
Skumgummidelen (sån inplastad sak från tex rusta kostar 100-150 kr) på bänken ovanför tvättmaskinen inne i badrummet...
- om vi inte har skaffat badkar tills dess.

Annars hade jag tänkt använda en byrå i barnrummet med skummgummidelen på och ta in en bunke med vatten dit.. (om vi skaffar ett badkar så kommer torkrumlaren att stå ovanpå tvättmaskinen)

Jag har alltså inte tänk köpa ett riktigt skötbord, detta eftersom jag sett hur mina bekanta gör. Och själva skötbordsmöbeln känns lite överflödig. En byrå går lika bra. Och bara man har tillgång till vatten så är det ju ingen fara..
 
Sv: skötbord?

Vi har en sån där kominerad manick, med en inplastad skumgummidel överst. Lyfter man på den finns en badbalja och under det tre byrålådor.

Vi har badbaljan löst, på golvet i vårt badrum.
Skötbordet har vi i hallen, precis utanför badrummet, med handfatet inom räckhåll.
Badrummet var för litet för att vi ska få plats med ett skötbord.
 
Sv: skötbord?

klart det är okej=)

jag har tänkt en hel del på hur man ska göra. först va de självklart att det skulle vara i badrummet. men det är så jävla litet så de kommer bli trångt.

sen kom jag på att om jag känner mig själv rätt så kommer jag vara lat och använda färdiga våtservetter och inte vatten och då kan det lika gärna stå inne i barnrummet där det finns gott om plats.

fick erbjudande av min kompis då att köpa hennes skötbord
http://i58.photobucket.com/albums/g249/_gabbi_/sktbordet.jpg

Det kostar nästan 900 nytt och jag kunde få det för hälften typ.

Hennes son är 3 månader. hon har inte ens använt baljan. det som är bra är att man kan ha blöjor och allt precis under. men då kan man lika gärna ha nått annat.

så jag tänkte ha en byrå med bara skötdel på. blir det jobbigt att öppna byrålådorna för att ta fram blöjor och våtservetter får man väl sätta upp en hylla brevid eller skaffa en sån där med trådkorgar på hjul eller nått.
 
Sv: skötbord?

okej.

känns det som du lika gärna kunde haft nån byrå eller bänk av något slag eller är skötbordet så bra att du inte skulle klara dig utan det?=)
 
Sv: skötbord?

Vi har haft ett skötbord över badkaret, men då har vi även ett badrum till med dusch, så själva badkaret har vi inte använt så ofta. Men nu har vi gett bort det till kompisarna som har fått barn i och med att Freddan inte alls vill ligga stilla. Så bajsblöjorna tar vi på golvet i badrummet på en handuk och de övriga blöjorna tar vi i farten...:D
Men jag gillade att ha skötbordet nära handfatet, var det riktigt illa kunde man skölja av dem direkt där...:crazy:
 
Sv: skötbord?

Det är mycket gulligare att sitta i soffan och ha fotpallen som skötbord, eller byta på golvet. Vi hade bara en lös uppblåsbar skötdyna, skulle funka med handduk också. I värsta "trilla ner perioden" bytte vi på golvet.

Man vill ju gärna gosa lite och är ofta trött :angel: så jag tycker det är superskönt att sitta ner och ha det mysigt istället för att stå i ett badrum mot väggen som jag gjorde med första. Är man mitt i centrum med byten finns också fler hjälpande händer och roliga distraherande saker om så behövs.

Har inte saknat skötbordet alls.

Vi har latat oss jättemycket och haft färdiga våtservetter istället för att hämta vatten för det mesta. Annars funkar det med liten vattenskål. Är det en massa bajs här och var är det lättast att spola av i duschen eller handfatet :angel: och sedan återgå till soffmyset :love:

Helt seriöst så är det just vid blöjbytena jag njuuuuuuuter av att ha så mkt bättre ekonomi med andra barnet än första att jag kan ha superbra dyra nattblöjor (Pampers Active Fit) om jag vill och färdiga tvättservetter (ICAs oparfymerade med aloe tycker jag är bäst, de är blötast).

Med första hade jag tygblöjor som behövde bytas tre ggr/natt och vatten som tog lång tid på sig att bli varmt och inte hade tillräckligt tryck i duschstrålen. Och en eller två trappor upp till skötplatsen...

Mysiga blöjbyten är en guldkant på tillvaron :love:
 
Sv: skötbord?

okej.

känns det som du lika gärna kunde haft nån byrå eller bänk av något slag eller är skötbordet så bra att du inte skulle klara dig utan det?=)


Nej, jag hade absolut klarat mig utan det.
En byrå, bänk, tvättmaskin, golvet...det fungerar bra det också (även om golvet kanske hade slitit lite på kroppen..det blir ju änså ett par blöjbyten varje dag).

Men köp ett paket våtservetter och känn efter.
Jag trodde också att jag skulle föredra dem, men efter att ha kännt på dem tyckte jag att det kändes oljiga och "kemiska". Känns mycket fräshare att använda vatten.

Du får ju naturligtvis använda vad du vill (snällt va :D ),det är ju en smaksak... men planera inte ett skötbord utan tillgång till vatten om du inte vet om du kanske ändrar dig sen. Då kanske du saknar vattnet så kommer du inte åt det.

Tänk dessutom på att det är bra om du når vattnet med ena handen, medan du håller den andra handen på barnet, om du nu vill ha skötbordet intill en vattenkran..


Skötbordet du länkade till var otroligt snyggt.
Men som sagt, det är inte livsnödvändigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skötbord?

Från början hade vi en skötbädd på ett skrivbord. Fungerade jättebra. När vi flyttade till hus så fick vi ett skötbord av sambons bror. Numera byter jag på golvet. Vågar inte använda skötbordet eftersom barnen far runt. Lyfter man i benen så spjärnar de emot och vips så är de över kanten..... :crazy: Mer vilda än tama! :love:

Vi var inne på att köpa ett skötbord som man efter den tiden kan använda som byrå. Nu är jag glad att vi struntade i det. Hade inte varit värt pengarna.

Mitt råd: Köp en skötbädd och lägg där det passar att byta för stunden.

/Timsetim
 
Sv: skötbord?

Men köp ett paket våtservetter och känn efter.
Jag trodde också att jag skulle föredra dem, men efter att ha kännt på dem tyckte jag att det kändes oljiga och "kemiska". Känns mycket fräshare att använda vatten..

Det är hemskt olika! Beroende på barnrumpa, bajsets fetthalt och servett-typ.

En del servetter får bort bajset bättre än vatten och irriterar huden mindre.

Andra skulle jag inte ens vilja ta i :crazy:

Min tvåa hade perioder med (fett) bajs ett par ggr i timmen och vattentvätt slet för hårt på huden trots insmorning.

Tvättservetter av typ Änglamarks oparfymerade, Pampers sensivtive oparfymerade och ICA med aloe oparfymerade har däremot fungerat super, man behöver inte mer än smeka med dem så fastnar liksom bajset på servetten istället för bebin...
 
Sv: skötbord?

Med första barnet köpte vi skötbord och hade i sovrummet. Satte upp en hylla ovanför med korgar med blöjor, ombyte, våtservetter odyl. Användes kanske 10 ggr! Bytte ofta i sängen på natten, hade en handduk som hon låg på bara. Dagtid byttes det på uppblåsbar dyna (från IKEA) på golvet i badrummet på golvvärmen.

Nu med tvåan sålde jag skötbordet och byter där jag är, oftast som Silverkedjan i soffan med våtservetter, eller på toagolvet på dynan. Men jag har även en plats på tvättmaskinen med tjock dyna och ett gäng blöjor och våtservetter. Har f.ö alltid använt våtservetter tycker vatten och handdukar blir slabbigt.

Satsa hellre på en bra blöjhink (typ sangenic eller korbell) som är mer eller mindre luktfri, än ett dyrt skötbord!! Även om påsarna sen kostar lite mer så är det värt det... :smirk:

Badbaljan står i duschen på golvet, (om vi inte badar i badkaret ihop istället när det är baddax! :love: ) lättare att själv ta av sig alla kläder och mysa i plasket!
 
Sv: skötbord?

ja precis skulle det inte funka nå bra med att ha skötandet i barnrummet får man väl köpa ett sån där vägghängt skötbord eller nått som man kan vika undan så det inte tar någon plats. annars har man ju alltid diskbänken=)

men man kanske inte ska berätta att man byter bajsblöjor bland disken till dom som kommer över och fikar=)
 
Sv: skötbord?

Absolut!

När jag är borta med N, plockar jag ju bara fram skötväska, rullar ut en handduk och byter.
Det fungerar minst lika bra som ett skötbord.
Skulle jag få fler barn, kan jag absolut tänka mig att strunta i skötbord helt!
 
Sv: skötbord?

Det är hemskt olika! Beroende på barnrumpa, bajsets fetthalt och servett-typ.

En del servetter får bort bajset bättre än vatten och irriterar huden mindre.

Andra skulle jag inte ens vilja ta i :crazy:

Min tvåa hade perioder med (fett) bajs ett par ggr i timmen och vattentvätt slet för hårt på huden trots insmorning.

Tvättservetter av typ Änglamarks oparfymerade, Pampers sensivtive oparfymerade och ICA med aloe oparfymerade har däremot fungerat super, man behöver inte mer än smeka med dem så fastnar liksom bajset på servetten istället för bebin...


Mycket sant!!
Personligen undviker jag dock gärna tvättlappar. Men ibland är de oumbärliga!
 
Sv: skötbord?

men luktar det verkligen så mycket?

känner absolut ingenting inne i badrummet hos min kompis som har en vanlig sophink. hon rullar ihop bajsblöjorna bara. sen får man väl byta påse lite oftare åxå. men man lär ju fylla en hink ganska snabbt.

han äter visserligen ingen riktig mat ännu. kanske därför det inte luktar så mycket=)
 
Sv: skötbord?

Bajset luktar definitivt värre när de börjar med riktig mat!!!! :eek:

En kompis till mig la bajsblöjorna i hundbajspåsar. Hon påstår att det fungerade bra! :idea:

/Timsetim
 
Sv: skötbord?

Vi köpte ett Elfa skötbord sommaren -99 och det är still going strong!
Vi har det i badrummet där vi precis lyckats klämma in det i en hörna. Tre stora trådbackar undertill samt att vi har köpt ett stort badrumsskåp på Ikea och hängt upp på väggen. Vi har klarat ha tre blöjstorlekar samtidigt men med viss trängsel...
Blöjhink, köpte vi en sån där stor sophink med vipplock och vanliga matkassar alt 30 liters soppåsar passar där. Visst kan det lukta ibland, men det är bara att ta med sig påsen ut på kvällen då man ändå ska natta hästarna. Att gå omvägen om soptunnan 50 meter bort är helt klart besväret vs det osande som möter en på morgonen om man struntat i att tömma...

Gira :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: skötbord?

Vi har ett skötbord över badkaret.
Det finns en hylla vid sidan där man kan ha blöjor och tvättlappar och lite annat.
Tycker det funkar bra.
Hade ett liknande till första barnet.
 
Sv: skötbord?

Vi har också ett litet badrum så vi tyckte inte att vi fick plats med skötbord där.
Det blev istället en helt vanlig byrå, med filtar som mjukt underlag och vid behov( läs bajs:angel: ) en handduk överst.
Funkar jättebra!
I byrån har vi tjejens kläder, och bredvid byrån har vi en bokhylla med all blöjor och prylar. Praktiskt och lättåtkomligt!

Angående tvättlappar, eller tvätta med vatten:

Vi har kört med olja. Istället för att tvätta med vatten som kan torka ut (och inte finns vid skötbordet) eller köpa dyra och "kemisk" våttvättlappar har vi haft vanliga torra tvättlappar, i flanelltyg eller mjukt papper, dränkt in tvättlappen i olja och tvättat av.

Funkar jättebra och är bra för huden. Vår tjej har aldirg haft nån typ av blöjexem eller liknande. Nån gång lite röd när vi inte bytt bajsblöja tillräckligt fort. Iof så har vi varit frikostiga med blöjfri tid också.
Det ska vara vegetabilisk olja, inte tex Barnängen eller liknande som har mineraloljer i sig. Vanlig matolja från affären funkar.
 
Sv: skötbord?

Vi har ett jättelitet badrum (gammal lägenhet, antagligen ombyggd klädkammare). Ville ändå ha skötbordet i badrummet så vi köpte väggfast (begagnad sådan). Jättebra för allt vi behöver förvaras i skötbordet, blöjor, tvättlappar, extrakläder, salvor etc. Den hade med sig skumgummimadrass med överdrag och vi har klippt sönder en stor plastad frottébit så vi har två delar som passar perfekt att alternera med (brukar även bli handduk när dessa är i tvätten båda två). När vi ska duscha fäller vi upp skötbordet och klämmer in oss mellan tvättmaskinen (som står under skötbordet) och väggen. Jag skulle inte velat haft skötbord annanstans för under värsta bebisbajsperioden skedde bla: sonen sprutlackerade väggen mittemot med lös bajs, man öppnar blöjan och kläderna och det är bajs från rumpa upp hela ryggen till armhålorna då kan man bara slänga kläderna direkt i tvättmaskinen och ta pojken i handfatet och tvätta där eller ta fram duschen och duscha pojke + skötbord...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
644
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 211
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp