Sko vid "hålväggar"?

kvandi

Trådstartare
Hej!

Jag har två barfotahästar här hemma, varav en unghäst(4år) jag hämtade för ett år sedan. Hon hade då bärrandsröta, rötan är borta men hålen i den hoven finns kvar. Vet inte om det är vad som kallas för hålväggar, hoppas rubriken blev rätt....

Bör man slå på skor om man inte blir av med hålen? Det första hålet har nästan växt igen, men det känns som om det blir fler. Att hennes bärrand är för mjuk helt enkelt. Det kilas in massor av småsten i den o kvar blir småhål när jag pillar loss dem. Jag rider henne(2-3ggr/v) med easy boots och hon verkas av en utbildad hovslagare var 8de vecka.

Kan järnskorna istället förvärra situationen? Är det någon som har erfarenheter av hål i bärranden? Berätta allt vad ni vet/har hört!:bow:

Hovslagarn kommer i slutet av veckan och jag skall då självklart rådgöra med honom, men tänkte kanske höra lite vad ni bukefalister säger om saken? Helst vill jag ju slippa sko, men är det för hästens bästa så får jag låta sko såklart!

Sv: Sko vid "hålväggar"?

Vi hade en häst med hålvägg i stallet. Tur nog är tjejens pappa hovslagare och hade koll på det hela hela tiden. De gipsade och skodde, utanför varannan vecka bytte de gips tror jag.

Jag skulle aldrig ha en hålväggshäst oskodd.

Jag skulle definitivt sko, men hålla noga uppsikt på hoven. Har själv haft en häst med samma problem, och han blev helt klart mkt bättre när han skoddes.

Sko, eller verka hästen oftare så du kommer ikapp problemet!8 veckor brukar va för lång tid om den går barfota och har problem med röta!
Om din häst mår bra barfota så fortsätt låt den gå barfota, men verka den oftare!
Var fjärde vecka tills alla rötangrepp är borta helt,sen kan den kanske gå ett par tre veckor längre emellan ,allt beror på individen.;)
Rider du mkt på grus och det är som denna sommar mkt regn som försvagar hästens hovar och gör dem för mjuka ,så sko!
Din hovslagare kan säkert rekommendera dig hur du ska behandla just din häst.
Mvh Lilla Skutt, hovslagare.

Kan järnskorna istället förvärra situationen? Är det någon som har erfarenheter av hål i bärranden? Berätta allt vad ni vet/har hört!:bow:

!
Svar nej !Inte om hästen verkas korrekt och tillräckligt ofta och rötan renskärs och behandlas noga.
Tvärtom kan skorna snabba på läkningen enormt eftersom inget grus kan tryckas upp i lamellranden och bli inkörsport till rötangrepp.
Sulor kan behövas för att inte smuts skall komma in under skon,lädersulor brukar va skitbra,andas men skyddar bra. :bow:
Grus/sten som trycks upp på barfotahäst gör skitont och hästen rör sig säkert sämre,med skor slappnar den av och rör sig naturligt och hovtillväxten blir bra.

Hovarna blir snabbt friska utan ömhet!
Men även med skor krävs täta intervaller mellan verkningarna,helst inte längre än 7 veckor,sommartid ett par veckor tidigare kanske beroende på snabbare hovtillväxt.
Om hoven blir förväxt och i obalans ökar risken markant för problem!
Har man stora problem med rötangrepp och har smittade marker så behandla hovarna förebyggande då och då,tex om hästen är skodd så behandla i gamla sömhål och håll strålfåror och stråle rena och behandla även där förebyggande nån gång i veckan för att förhindra angrepp.
Ligg alltid ett steg före.;)

Humm,,, ja nått lurt är det eftersom bärranden inte vill uppvisa friskt samband. Jag hade en gång en häst med "skit" bärränder som jag inte fick ordning på. Till slut blev jag förbannad, verkade den normalt och skar ren lamell randen till friskt samband med hovkniven, fyllde den uppskurna lamell randen och sulan med Soul pack, klappade dit sko med lädersula och blundande i sju veckor. Drog av skon och fick en chock:eek: efter att jag hade renskurit sula o stråle. Friskare hov för man leta efter, påminde om ett skolexempel. Verkade den fysiologiskt och sedan dess har den aldrig mer uppvisat bärrandsröta eller hålvägg.

Vet i fasen va det primära felet va men frisk blev den.

Du Lilla Skutt har du verkligen tid att sitta här o pilla på musen??

Hålväggarna har bildats på grund av för stor belastning på hovväggen i kombination med rötan (som gjorde att hovväggen släppte från hoven). Tycker, precis som andra här, att 8 vecor är en lite för lång period mellan verkningarna, speciellt när hoven har problem. 4 veckor skulle kanske vara optimalare.

Hålväggar uppstår genom belastning på hovväggen. När hovväggen vuxit nedanför sulan, trycks hovväggen hela tiden utåt vid varje steg. Detta gör ont och för att minska belastningen släpper hovväggen och har hästen bärrandsröta så går det ännu enklare. För att få en lite tydligare bild av det hela kan man tänka sig att sin hand är hoven och 'de långa' naglarna är hovvägg som vuxit nedanför sulan. Naglarna skulle inte klara många steg...

Vad man kan göra är att "öppna upp" hovväggen, så att belastningen minskar (när det väl bildats hålrum kommer hovväggen fortsätta släppa när jord o sten m.m, pressas upp i varje steg). Skulle hästen fläka upp är det ingen fara. Det är snarare bättre än att inte göra något alls.

Personligen ser jag ingen logik i varför du skulle sko hästen pga. hålväggar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka