Sko till tappsko ?

T

TheOne

Vad heter en sån där sko som man kan fästa över själva hoven till exempel vid tappsko??
Pållen har tappsko och hovslagaren är svår att få ut akut såhär på sommaren och han blir sååå öm i foten! Tänkte att ha en sån "sko" hemma kanske inte hade varit en dum idé, men vet inte vad den heter!!:confused:

Sv: Sko till tappsko ?

vet inte riktigt, men nåt sånt tror jag :) Som jag kan sätta över hoven i väntan på hovslagaren, som han kan ha helst både ute o inne några dagar!!

Man kan inte ha boots dygnet runt i alla fall... Faktiskt bara några timmar innan de är ingångna.

Be din hovslagare lära dig hur man sätter på en tappsko nästa gång han är hemma hos dig:idea: Superbra att kunna om man har ngn som ofta trampar av sig dem...

Jag har ett par Old Macs, jag har provat en gång på hästen när hon hade tappat en framsko och det gick utmärkt att rida med bara en :)

Be din hovslagare lära dig hur man sätter på en tappsko nästa gång han är hemma hos dig:idea: Superbra att kunna om man har ngn som ofta trampar av sig dem...

Måste man inte gå någon kurs för att få göra det?

Måste man inte gå någon kurs för att få göra det?

För att få tappskokompitens så går man en kurs.

Hittar man på skon och den inte blivit sne är det väldigt enkelt att slå dit den igen.

Lika så kan det vara bra och veta hur man drar av skor om man av någon anledning skulle behöva det.

Jag tror det är 4 år sen jag gick kursen och det var inga problem för mig att dra av några skor och slå på en tappsko för ett tag sen.

Ska man göra det på andras hästar bör man väl kanske göra det. Men är det på ens egna så är det ju inget som tvingar en att man måste gå ngn kurs eller ens vara utbildad (är väl iofs inget som tvingar en att vara utbildad öht)

Jag kan dra av skor vid behov, men inte sätta på! och är inte intresserad av att lära mig heller, kanske är bra att kunna när man har några stycken hästar, men jag har bara en och det är vanligen inget problem med tappskor på honom.. men när han väl gör det blir han väääldigt öm i foten! Och denna gången kunde inte hovslagaren komma på en vecka pga semester... så tänkte att oavsett hur lång tid det tar för hovslagaren att komma så ska ju inte hästen behöva ha ont, då är det bättre med någon sko att sätta över hoven tills hovslagaren kommer! :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Senast: Askur2017
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: EmmaN
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 053
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka