Sko fram eller köpa easyboots?

Tweety1985A

Trådstartare
Har en underbar liten nordis-fröken på 5 år:love: som (mej veterligen) alltid gått barfota. Jag tycker dock att hon sliter lite väl mycket på sina hovar, särskilt fram. Nu står jag i valet och kvalet mellan att sko fram eller köpa easyboots (eller liknande)´. Känns som om det är många fördelar med easybootsen men är osäker och därför vänder jag mig till er kloka bukefalister! Vad har ni för erfarenheter av easyboots? Jag rider inte mkt på hårt underlag men givetvis är ju inte grusvägarna alltid så mjuka, rider 4-5 dagar i veckan. Hagarna är definitivt inte hårda i nuläget efter allt regnande men fryser det så blir det ju stenhårt.

Ska man satsa på att sko ändå, så att hon inte sliter på hovarna i hagen o så, eller borde det räcka med att ha easyboots när man rider? Jag har tidigare bara haft barfotahästar som aldrig haft problem med att slita hovarna för mycket, snarare tvärtom, och det hade känts bra att låta Harmoni gå barfota oxå.

Sv: Sko fram eller köpa easyboots?

Jag har tänkt köpa boots. Enligt min hovis är det bättre för hovmekanismen med en sko som ändå kan vidga sig litegrann för blodflödet. Då kan du ju välja att bara ha skor vid ridning, när nu hästen fungerar bra barfota.

Bootsen funkar, men där är en hel del pyssel med dem.

Den stora fördelen är att din hovslagare kan lära dig att underhålla fötterna själv. Vilket nästan är en förutsättning för att det ska funka. Raspar hovarna på mina Nordsvenskar var fjortonde dag för att bootsen ska passa. Nån gång då och då kommer hovslagaren för att titta på vinklar och så, men allt mer sällan.

De kan behövas en ombyggnad av dem för att de ska funka på Nordsvenskarna. Ett nr mindre band i bak och en bättre wire. Inget bökigt men lite piligt.

På packad snö biter broddarna helt otroligt bra för där blir inga klampar, men på ren is så släpper greppet av att broddarna inte sitter helt stumt. Mina hästar har gått omkull pga detta.

Jag är i det hela nöjd. Har tre hästar här som har detta, det blir nog till den fjärde så småningom.

Ptr

Är hästen ömfotad? Tycker din hovslagare att hästens hovar är för nedslitna?
Jag skulle fortsatt barfota om hästen inte ömmar och hovis gett klartecken.
Kanske en skoperiod över vintern om det blir ishalka för att kunna brodda och sedan tagit av skorna till våren.

Annars finns det många bra barfotaboots om man vill ta längre turer eller under perioder då underlaget sliter mer på hovarna.

Dumt att sko när det inte behövs;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 406
Senast: caballus
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 078
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 441
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve