Sko en 2,5 åring

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pilou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 840
P

pilou

Min unghäst vart verkad för mycket och fick ett jack i sulan. Han vart väldigt öm och haltade rejält. Ville kanppt gå till hagen. Visste inte vad jag skulle göra då jag är mitt uppe i att rida in honom. Jag och hovslagaren kom överens om att sko fram och lägga i sula. Nu är han skodd och haltar inte: Han springer som en galning i hagen igen =)

Var liter skeptisk först till att sko en så ung häst men det fick bli nödlösningen! Har aldrig skott en häst före tre förr! Tänkte ta bort skorna vid nästa verkning då sulan förhoppningsvis blivit bra!

Är det någon som har erfarenhet av att sko unga hästar?
Finns det någon anledning till att undvika skoning förutom att hovkvaliteten förbättras? Tacksam för svar!

Sv: Sko en 2,5 åring

Hovkvaliteten förbättras knappast av att man skor, snarare tvärtom.

Ska jag rada upp normal skonings bieffekter, igen?
*djupt andetag, räknar till tio* ok!

En bra, normalt skodd häst får redan från första dagen
Försämrad hovmekanism vilket leder till
*försämrad blodcirkulation vilket leder till sämre horn och sämre känsel
*försämrad stötdämpning vilket på sikt leder till skador på leder, senor och muskler
Upptrasade hovväggar vilket har en negativ effekt på hovväggens tillväxtbalans. Exempelvis tycks det som att hoven minskar tillväxten i tårna och ökar den i trakterna, inte bara vid fång alltså!
Sulan får inte arbeta som tänkt vilket ger en tunnare och känsligare sula.
Eftersom hoven växer konstant och det normala är att den skall slita hornet lika snabbt innebär ett par järnskor att hästen har fel vinklar och mått på hoven redan dagen efter skoning. Om hovslagaren kompenseringsverkar för detta har hästen fel vinklar och mått redan från början, så är de förhoppningsvis bra någon gång där i mitten av skoperioden för att sedan bli sämre igen innan det är dags att sko om.
Observera att det inte bara är hovens vinklar som är av vikt, hur lång eller kort hoven är spelar också en stor roll för hästens funktion och rörelser.

Dessutom ger skoningen icke fullständigt kartlagda effekter på kroppen i övrigt, exempelvis tycks cirkulationen i hovarna även ha en betydelse för cirkulationen i kroppen i övrigt. Duh!

hade jag varit i din sits hade jag bytt hovis och satt på ett bandage med en skyddsboot över. Men det är jag det.
Tyvärr måste du räkna med att hästen kan ha blivit öm pga skoning och sulor till nästa period. Men vi får väl hoppas att han klarar sig!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka