Sko eller inte?

S

soffii

Hej!
Ska kanske börja sätta igång min ponny försiktigt om någon månad nu efter att hon hade fång i våras. Hon har nu gått barfota sedan maj då hon hade så dåliga hovar, torra och spruckna + att de växte väldigt snabbt då hon hade skor. Nu har hovarna blivit bättre efter fotbad + matolja flera gånger i veckan men de är ännu lite torra om man håller upp med det någon dag.
Jag vet inte nu om jag ska sko henne runtom igen då hon ska igångsättas eller om jag ska försöka med något annat. Lite skeptisk till att sätta på henne skor igen då jag är rädd hovarna ska bli dåliga igen och hon klarar sig inte utan skor då hon rids, iallafall inte fram. Har funderat lite på easyboots, om man skulle prova att ha bara framme i början och sedan även på bakhovarna om hon ömmar.

Vet inte vad som skulle vara smartast, hovslagaren säger att hon kan sätta på skor nästa gång ponnyn ska verkas så jag kan börja sätta igång henne men då hennes hovar har blivit mycket bättre nu när hon har gått barfota så vet jag inte.. :confused:

Sv: Sko eller inte?

Sko !
Om du börjar rida henne så sliter det mer på hovarna, än att hon bara har vilat .
Jag har min fång shettis skodd fram på inrådan av vet
och min islänning runt om .
Det tog dock lång tid och många skoningar innan islänningen blev fin i hovarna

Hej från Hambo

Sko !
Om du börjar rida henne så sliter det mer på hovarna, än att hon bara har vilat .
Jag har min fång shettis skodd fram på inrådan av vet
och min islänning runt om .
Det tog dock lång tid och många skoningar innan islänningen blev fin i hovarna

Hej från Hambo

Jo det är ju det.. men då jag är rädd att hon ska få så dåliga hovar igen, för hon hade verkligt dåliga hovar i våras! De växte herrans fort då hon hade skor, och de sprack sönder och blev torra. De är nog ännu torra, men mycket bättre kvalitet och inte sönderspruckna. Jag som fattig studerande har inte heller råd att sko om henne var tredje
vecka nästan, så fort växte de i våras.

Mina tre hästar går barfota (halvblod, kallblodkorsn, shettis). Vi rider dagligen på gräs, sand och fast underlag (utan sten). Verkningen sköts av en jätte duktig hovslagare var 8:e vecka.
Använder Easybare om vi ska rida längre rundor på grusvägar. Funkar väldigt bra för oss.

Mina tre hästar går barfota (halvblod, kallblodkorsn, shettis). Vi rider dagligen på gräs, sand och fast underlag (utan sten). Verkningen sköts av en jätte duktig hovslagare var 8:e vecka.
Använder Easybare om vi ska rida längre rundor på grusvägar. Funkar väldigt bra för oss.

Jo jag funderade på om det skulle funka, så kanske hovarna hålls i skick på henne. Då hon har haft fång så kommer hon väl ändå inte att klara sig barfota då man rider, eftersom hon är blir så öm i framhovarna. Men jag är rädd istället ifall jag skulle kasta pengar i sjön genom att inhandla 4 boots.. >.<

Hovarna ÄR dåliga på en fångis, det tar tid att få dom bra !
Bra hovslagare som är utbildad är A och O !

Hej från hambo

Är du säker på att hovarna verkligen är bättre (mindre torra) tack vare vatten och olja? Det kan inte vara så att det bara döljer symtomen? Speciellt med tanke på att det blir dåligt igen så fort du missar en dag.

Prova att ge henne fodertillskott för hovarna, och sko henne om du ska sätta igång. Jag är helt för barfota när det fungerar, men jag tror inte att det kommer göra det i dirtt fall. Prova att rida utan skor så ser du om hon ömmar, ömmar hon inte nu så kan du ju prova att rida barfota, men då måste du vara vaken på hur hovarna ändras och om hon börjar ömma.
Jag tillhör kategrin med folk som inte tror på boots som en permanent lösning, antingen skott på riktigt eller helt barfota. Och har hon vilat så länge lär bootsen inte funka som 'övergångsperiod'' heller..

Tack för svaren!
Jag har nog nästan bestämt mig för att sko henne iallafall, men det blir först om en månad så hon får vila ännu tills jag har studenten över. Jag var ute och gick med henne en stund igår och hon var nog öm i framföterna på gruset, bakfötterna gick det bra med.

Angående hovarna har de nog blivit mycket bättre nu, dom var verkligen hemska förr! Jag vet inte om det är för vattnet och oljan eller något annat men hon blev mer smidig nästan meddetsamma (hon fick stå i kallt vatten redan då hon ännu hade lite fångsymptom). De börjar bli jämna i ytan igen nu, och inte så sprucken och bucklig som ytan var i våras.

Jag ger henne bara vanligt mineralfoder nu men har funderat på att ge henne något annat tillskott till men det finns så mycket att välja på! Har funderat på foderjäst eller någon algblandning (?) som jag vet en bekant gav åt sin fånghäst med dåliga hovar och hovarna blev mycket starkare och bättre efter bara en "kur". Eller har någon annan något bra tips?

mitt råd är att prata med kunnig hovslagare, som ju ser just din häst hovar och kan ge råd om vad som funkar bäst för just denne. ;)

Har för mig att biotin är bra för håret och hovarna, nån härinne lär väl bekräfta eller rätta mig..:P

Att de ser bättre ut efter att ha stått i vatten kan bero på att porerna liksom sväller upp och täpps igen när de blir blöta. Det ser bättre ut.

Håller med om att du bör fråga en knnig hovis :P

Jo jag har nog talat med min hoslagare och hon tyckte nog vi kunde sätta på henne skor nu så jag skulle få börja rida. Jag har inte pratat med henne angående boots för jag vet hon är emot dem i vilka fall som helst... Men jag kommer väl nog att sätta på ponnyn skor senare i höst då!

Men ännu om tillskotten.. har också hört om biotin men vissa så ser ju ingen skillnad på hovarna med det? + att det tar länge förrän man alls märker någon skillnad. Jag är som sagt inne på foderjäst lite, för det är väl bra för hovarna? Det är väl dessutom bra åt magen för fånghästar? Om jag har fattat det rätt.. :) eller så var det bakjäst som var det..

Min hovslagare tyckte absolut att vi skulle köpa old mac/easyboot eller liknande, vilket vi gjorde. Dels är det bra så jag kan hålla koll på hovarna till fångponnyn och även ta ner dem om det behövs då jag gör allt sånt själv på henne. Dessutom känns det billigare i längden. Vi la ner 1600:- på ett par old mac till framhovarna, en skoning är inte helt gratis heller så jag upplever att vi har tjänat på det. Ska hon igång i hårdträning om vi hittar en intresserad ponnyryttare eller så kanske vi överväger att sko åtminstone fram men just nu är det inte aktuellt. Jag är hur som helst mycket nöjd med vårt inköp, det har fungerat hur bra som helst!

Okej, på så vis. :)
Annars är min ponny 23 år så jag kommer inte att rida henne så hårt när jag får igång henne lite iallafall, därför har jag funderat på boots då hon inte kommer att sättas på hårdträning mera.

Allt tar tid när det gäller att förbättra hovkvaliten med tillskott; det kan ju inte förbättras förräns hoven växt till sig. Jag är ingen expert på sånt, men jag har för mig att det är det nya hornet som blir bättre, inte det gamla.
f.ö. ang. tillskott; har du uträknad foderstat? då kan du ju se över om det är någon speciell vitamin eller mineral som ligger lite lågt och som kan behöva ökas? Hästar är ju individer och även om det ligger vid ''ok gränsen'' i allmänhet kanske din behöver mer av det.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka