Sko eller inte?

_moa_

Trådstartare
Ja nu är den stora frågan om jag ska välja att sko mitt sto till vintern. Dom andra vintrarna har hon fått vila under dom värsta perioderna men jag vill inte ställa av henne så länge i vinter. Hon är en körhäst och rids inte alls mycket för tillfället. Det innebär att hon har börjat ömma i hovarna när vi kör vissa rundor. Tidigare då hon bara reds eller tömkördes så kunde hon ju gå i kanterna men med vagn måste hon gå på ställerna med det kraftigaste gruset. Hon ömmar inte mycket men lite grann.

Till vintern när det blir isgata kan hon ju inte gå alls. Grejen är den att hon måste gå hårdträning och visst skulle jag kunna tömköra henne men samtidigt får jag inte ut lika hård träning då som om jag kör henne. Hästen är redan tjock och behöver gå ner i vikt.

Hovis tycker att hon har bra hovar så han verkade inte överförtjust i att sko henne men samtidigt förstod han ju problematiken med hennes fetma och att hon behöver motion i massor.

Hur hade ni gjort? Just nu lutar det mot att sko henne. Boots känns inte som något alternativ just för tillfället. Dels har jag inte hittat några i hennes size (shettis) sen gillar jag inte den onaturliga aktionen bak som jag har sett hästar med boots haft, har inte sett många så det kanske funkar på en del men jag blev ändå lite avskräckt.

Sv: Sko eller inte?

Hej!

Hur länga har du haft henne barfota?
Var förra vintern den första?
Brukar vara så att har dom en naturlig hovform så lär dom sig efter ett tag att känna hur dom ska gå när det är halt så att dom i princip inte halkar! Självklart är det inte så för alla men så är det för mig och min häst. Skulle försöka ha henne barfota och anpassa ridingen efter det. Annars finns alternativet med "halvskor" Dom är bara skodda främmre delen av hoven för att inte störa hovmekanismen så mycket och så går det bak en sula. Fram på skon har du vanliga broddar och bakom som dubb på sulan..
Lycka till med vad du än väljer

Hej!

Hur länga har du haft henne barfota?
Var förra vintern den första?
Brukar vara så att har dom en naturlig hovform så lär dom sig efter ett tag att känna hur dom ska gå när det är halt så att dom i princip inte halkar! Självklart är det inte så för alla men så är det för mig och min häst. Skulle försöka ha henne barfota och anpassa ridingen efter det. Annars finns alternativet med "halvskor" Dom är bara skodda främmre delen av hoven för att inte störa hovmekanismen så mycket och så går det bak en sula. Fram på skon har du vanliga broddar och bakom som dubb på sulan..
Lycka till med vad du än väljer

Hon har varit oskodd i två-tre år nu drygt. Eftersom hästen inte går att rida är vi förvisade ut till vägarna och om dom är blankis måste man ha broddar. Hon kan inte lära sig gå på is barfota, inget jag vågar chansa på i alla fall.

Har du någon bild på den där halvskoningen? :)

Okej, nej jag förstår att du inte vill ut på isen med henne om hon halkar mycket :crazy:

Har tyvärr ingen bild på det. Det är min tränare som driver "Hälsinge Hästen" som har det på alla sina hästar och säger att det fungerar utmärkt.
Prata med din hovis. Vet säkert vad du syftar på och kan förklara lite bättre.
Ska prata med min tränare om hon har några bilder och återkommer i så fall.:)

Är det inte en vanlig Flapsko med brodd du menar bara ?

tasko_brodd.jpg

flappsko_sommar.jpg

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 114
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 403
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 902
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka