sko eller inte?

chaos

Trådstartare
Jag har en fullblodsvalack med otroligt fina hovar och han har gått barfota hela livet, men nu bor jag upp i norrland och att ha en barfota häst här uppe är rätt jobbigt på vintrarna. slår halkan till så kan man ju inte rida ut fören det blir bra igen.
Så ja funderar på att sko honom över vintern och sedan sko av han fram emot våren. Är det dumt, kan liksom dom "fina" hovarna blir förstörda genom att sko han så han tex blir jätte öm länge när jag skor av honom och att hovarna inte håller "måttet" för att gå barfota?:confused:

en annan fundering också, hovslagaren verkade på tok för mycket förra veckan han skulle verkas och han har så ont nu ! Vill knappt gå in från hagen :( men nu har han fått smärtstillande så det är lite bättre. Men om man skor honom snart försvinner det ömma iochmed att han får skor?

Hoppas någon har nå bra svar är inte hundra på det här med hovar:)

Sv: sko eller inte?

Det låter som att det blir bättre med skor och broddar + snösulor på vintern och ev barfota sommartid eller skor då med för han ska inte ömma och ha ont det minsta för då är det inte värt det.

Är det samma häst som du skrivit om tidigare, hade den inte fång?

Det är inte om halkan slår till utan när. ;)

Om man vill nyttja sin häst hela vintern så brukar man behöva vinterskoning med brodd, sulor och hela kittet.

Många skor sina hästar över vintern och låter de gå barfota under sommaren. Det funkar för många hästar, framförallt om man har tillgång till mjukare ridvägar. Om man mest rider på grusvägar, kan det ju vara svårt. Men - om hästen blir hovöm ska den skos. Punkt.

Norrland

Vissa hästar funkar fint med skor vintertid och barfota sommartid. Andra fungerar inget bra barfota om de en gång skotts. Så svårt säga.

OM Han ömhet nu beror på för hårt verkad och sulömhet kommer det försvinna om han får skor + ev sulor.

Alt annars hade ju varit/är barfotaboots med broddar när halkan härskar. Hur bra det fungerar vet jag inte riktigt dock.

kan berätta om min häst.
han var lite öm på grus som unghäst och oskodd sedan skoddes han sen har jag haft han avskott en skoperiod varje höst då det är lerigt och mjukt i marken och på grusvägarna, det har funkat jättebra och han har kunnat ridas bra.
han har varit mindre öm då än som unghäst innan han ens hade haft skor i sitt liv.

okej, ja jag ska sko honom imorn och hoppas på att de går bra att sko av honom tills i vår. Just nu är han så öm så jag måste helt enkelt sko han, så ja håller tummarna för att de funkar:)

han är faktiskt duktigt och de har aldrig varit några problem förut, men ja har skott honom nu för han va så jäkla öm! hoppas bara inte han har fått en hovböld för han va mycket mer halt på ene hoven, men får se hur de går nu närmaste dagarna:)

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 509
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 084
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka