Sko eller ej? + ni med barfotahästar vintertid

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet om jag ska sko på valacken för vintern eller ej...

Normalt så har jag alla hästar i arbete skodda vintertid, helt enkelt för att kunna brodda. Underlaget att rida på består av packad snö eller blankis. Hagen kan bestå av lössnö, ner trampad snö och/eller blankis.

Unghästar är oskodda tills första vintern de arbetar. De kan ha det besvärligt i hagen och till/från hagen ibland, men för det mesta går det bra, och jag resonerar som så att det är inte LIKA illa om en unghäst som iaf 'bara ska gå' spänner sig i hagen för det är halt, jag kommer ju inte ta in den från hagen och kräva (muskel)arbete av den.

Som ni kanske förstått så unghästar här gör inte många knop vintertid, dels beroende på mörker, korta dagar osv, men också på att det ofta inte går att göra något vettigt med dem (ens promenera) pga att det är så halt på vägarna.

Nu har jag ju något 'nytt' inför den här vintern. Nämligen en Triangelmärkt herre. Han T-märktes i maj och har sedan dess lodat i hagen bara (med något fåtal ritter mest för sakens skull). Anledningen till detta har varit att jag velat skjuta på att promenera igång honom sålänge det går och se hur länge han är nöjd med att bara gå, och nu på hösten pga mitt mående i kombination med en extrem tidsbrist. Dock så är jag och equiatriker rörande överens om att det bästa för herrn ifråga är ATT han kommer igång på promenadhästnivå en 3-4 ggr/vecka. Han går nämligen och kompensationsfelbeslastar i hagen och skaffar sig lite allmänt muskulärt 'gott och blandat' om han bara går, och att det är av godo för honom att få röra sig under kontrollerade former inom givna ramar, i klartext belasta mer rakt och gå i form. (Jag har dock inte hunnit sätta igång honom än).

Han skoddes av i maj och har sedan dess varit oskodd. Han har även förut i perioder varit avskodd under barmarkssäsong, dock inte när han arbetat utan då han av olika anledningar fått en längre vila.

Min plan/vilda förhoppning har varit att kunna ha honom barfota i vinter med. Men nu börjar jag undra om det inte varit lite väl optimistiskt. Jag har haft en förhoppning om att få snö och kyla, så det går att rida på packad snö, dvs tillkörda grusvägar. Och i undantagsfall rida där det ligger snö men ingen kört.

Nu har första snön kommit och jag har såklart funderat ett varv till på det hela (nästa hovslagarebesök är nionde december, så jag måste snart meddela hovslagaren huruvida jag vill ha skor eller ej).

Och frågan r hur mycket av drömunderlaget jag får. Och hur mycket 'tillkörd men med is under' jag får. Rida där det ligger icke-tillkörd snö har jag strukit då mitt minne plötsligt harklade mig och påpekade att han hade en del problem med hasen pga djupsnö i hagen förra året.

Sen har jag också funderat på vad som händer om det blir HALT i hagen, hur mkt stryk tar hans muskler av det, även om han inte används så mycket?

Så nu är jag - som synes - osäker igen.

Så lite input utifrån skulle vara bra. Samt ev erfarenheter från er som dels lyckas träna barfotahäst vintertid (det bör dock vara i områden som har samma underlag som vi). Och ni som rider med boots, vad har ni för sort? (De MÅSTE gå att brodda) Går de att ha i hagen? Sist jag dök i bootsdjungeln hittade jag inga som gick att brodda OCH gick att ha 12 h/dag (dvs i hagen med).

Sv: Sko eller ej? + ni med barfotahästar vintertid

Glömde ju:

Herren i fråga är triangelmärkt för 'kronisk hälta från hasleden VB'. Han har en skelettdefekt (det saknas en bit) vilket mekaniskt retar leden så man får en ledinflammation (som vid det här laget nog är mer eller mindre kronisk). Han är inte HALT initialt (men efter böjprov) men sparar VB och har ett avvikande rörelsemönster. Han sparar som sagt VB, undviker så gått det går att använda det så att han måste vinkla hasen så mycket (det är då defekten hakar i), och tar ett kortare steg med VB ffa på böjt spår, och sätter gärna ut den en bit för att kunna komma undan för mycket vinkling av den.

Galoppen är hans stora skilleshäl, han går helst inte i högergalopp, och i vänstergaloppen går han på flera spår, lägger hela bakdelen åt sidan, så HB kommer mer mitt under kroppen och får ta mesta belastningen, och han kan ha VB utanför kroppen och mer använda den till att 'skotta på' och slippa bära och ffa VINKLA den så mycket.

Han busar mycket och gärna i alla gångarter i hagen, och det är då han skaffar sig lite gott och blandat muskulärt pga snedbelastning.

om du minns i fjol så kom det snö i okt då här. den smälte ju bort fort men iaf.
min pålla var barfota bak och skoddes där i dec. hon hade inga som helst problem med att hon halkade.
men fram är väl värre antar jag. det är en av anledningarna till att hon fick skor fram i år, hon skoddes i mitten av okt.

Lazio skrev:
om du minns i fjol så kom det snö i okt då här. den smälte ju bort fort men iaf.
min pålla var barfota bak och skoddes där i dec. hon hade inga som helst problem med att hon halkade.
men fram är väl värre antar jag. det är en av anledningarna till att hon fick skor fram i år, hon skoddes i mitten av okt.

Skor jags kor jag runtom, jag har aldrig trott på eller gillat att bara sko fram vintertid. PÅskjutet kommer bakifrån, och jag har sett för många hästar 'tassa fram' och inte våga skjuta ifrån med bak, för de vet att de kan slinta då. (Av samma anledning traktbroddar jag aldrig bara, utan fyrbroddar. Det slinter så gärna preciiis när tån åt i och de skjute rifrån annars, och då går det och sparar sig).

Sen är ju Visions problem bak (i ena hasen) så risken att han spänner sig pga halka och skapar mer problem (muskulärt) för sig jälv finns ju kvar ändå dock..

Usch, jag bara velar. Ena sekunden är jag redo att säga till hovslagaren att vi kör vinterdoningar på, andra viskar en röst i mitt öra att 'prova en period till, det blir säkert en 'bra' vinter')...

Om du bara tänkt att skritta honom och tycker att det kan vara OK att hoppa över motionen de dagar det är blank-is, kan du kanske låta honom gå barfota.

Fast jag skulle personligen sko i alla fall, då slipper man vara väderberoende. Ska du rida trav och galopp dessutom tycker jag absolut att det är värt att "vintersko". Sen kan det ju bero på hur mycket han rör sig i hagen och om du använder brodd då.
:rofl:

Jempa skrev:
Om du bara tänkt att skritta honom och tycker att det kan vara OK att hoppa över motionen de dagar det är blank-is, kan du kanske låta honom gå barfota.

Fast jag skulle personligen sko i alla fall, då slipper man vara väderberoende. Ska du rida trav och galopp dessutom tycker jag absolut att det är värt att "vintersko". Sen kan det ju bero på hur mycket han rör sig i hagen och om du använder brodd då.
:rofl:

Skritt och trav, med någon ev galopp ibland (men den är inte viktig) är tanken. Jag kan hoppa över motionen när det är blankis, problemet är bara att det kan vara det typ 2 månader i sträck om man har OTUR.. =/ Har man tur är det det just bara någon dag.

Han rör sig mycket i hagen, det är hästen som må vara nio år i alla andra sammanhang, men när det gäller bus i hagen blev han inte äldre än två år ;) Och han och åringen lever rövare mest hela tiden. Men klarar hon det utan skor bord ehan klara det utan skor (det är ju bara delar av hagen som blir isiga). Å andra sidan är han en klantPelle, så han kan säkert försöka sig på bus på is..

Jag har fyra brodd/sko 24/7 från oktober till mars på skodda hästar, så det är brodd i hagen med (om han är skodd alltså)

Jag hade samma problem som du och velade på ett bra tag, men till slut bestämde jag mig för att sko. Min anledning är att jag har dom på lösdrift och hagen inte är den mest idealistiska hagen i barfota hänseende vintertid, större delen lutar och en del partier är ganska brant. Blir det halt så blir det ett helvete för dom... :crazy: Jag tänkte som så här, att boots (det finns såna som går att brodda - boaboots tex) går att använda när jag ska rida, men de kan inte gå med bootsen 24 timmar per dygn ute i hagen om det skulle vara halt en längre period (vilket jag har en känsla av att det kommer att bli..).
Om du tar in dina över natten, så kanske det går bättre, men jag tror kanske att det är bäst om du frågar återförsäljaren hur länge i sträck man kan ha på bootsen. Isf kan du ju använda bootsen när du rider, och ha på dom i hagen under de perioder som det är halt. Ett tips är väl också att sanda om det bara är vissa ställen i hagen som är hala.
Ang. t-märkta hästen så kan du ju testa det här och se hur han reagerar, verkar det inverka negativt på skadan så kanske det är bäst att sko.

Ardnas skrev:
Jag hade samma problem som du och velade på ett bra tag, men till slut bestämde jag mig för att sko. Min anledning är att jag har dom på lösdrift och hagen inte är den mest idealistiska hagen i barfota hänseende vintertid, större delen lutar och en del partier är ganska brant. Blir det halt så blir det ett helvete för dom... :crazy: Jag tänkte som så här, att boots (det finns såna som går att brodda - boaboots tex) går att använda när jag ska rida, men de kan inte gå med bootsen 24 timmar per dygn ute i hagen om det skulle vara halt en längre period (vilket jag har en känsla av att det kommer att bli..).
Om du tar in dina över natten, så kanske det går bättre, men jag tror kanske att det är bäst om du frågar återförsäljaren hur länge i sträck man kan ha på bootsen. Isf kan du ju använda bootsen när du rider, och ha på dom i hagen under de perioder som det är halt. Ett tips är väl också att sanda om det bara är vissa ställen i hagen som är hala.
Ang. t-märkta hästen så kan du ju testa det här och se hur han reagerar, verkar det inverka negativt på skadan så kanske det är bäst att sko.

Sanda hagen är den lite för stor för. Nu BRUKAR det mest vara vissa ställen som blir isiga så det borde gå att komma runt. Den är dock också kuperad med barnta delar, fast de brukar *peppar peppar* hålla sig okej. Sen om han tycker det är halt ändå (han har aldrig varit oskodd en vinter sen han var 3 eller 4, han är nio nu) det vet man ju inte, men det märker man ju isf.

Boaboots, Easyboot etc har jag kikat lite på, men för två år sedan sa ÅF att man INTE skulle ha de i hagen (då fanns dock inte Boaboots) utan bara vid ridning så då valde jag bort det. (Då gick hästen mer dock). Det jag är skeptisk till är om det inte lätt blir skav av dem, han kan t ex inte ha boots i hagen vintertid för det blir is på övre kanten och så får han skav och risken känns lika stor för boots. Men klarar han sig med dem bara vid ridning så är ju det problemet eliminerat. Jag har funderat i bootsväg som sagt, samtidigt är de ju dyra, kan sko iaf minst två ggr innan jag är uppe i 4 st boots - och tänk om de inte fungerar något bra liksom? *nojig matte*

Ska se om jag hinner rida lite den här veckan, så jag kan 'känna' på underlaget som är nu (BÄTTRE än nu får vi knappast) och se.. Men som det är just nu är jag tveksam till att ha honom barfota, jag VILL det men det känns som det är att låta snålheten bedra visheten typ..

Jag har kolla

Som sagt, hör med återförsäljaren om rekommendera tider ma kan använda i sträck... Sen är det ju så (iaf med boaboots) att återförsäljaren köper tillbaka dom, med 10% per månad. Så skulle du märka att det inte fungerar så har du ju inte förlorat så mycket!
Och jag tänkte så att du kan ju sanda enbart de partier som blir isiga och som inte är så lätt att undvika (typ ingången och där de får mat tex..).

Hej! Ett av mina första inlägg jag svarat på :) Jag har varit här mycket och läst men inte svarat på så värst många inlägg men här har jag en liten erfarenhet som kanske kan hjälpa lite i valet.

Jag hade en häst förra vintern som hade lyckats dra av sig ena skon så hoven hade trasat sönder sig. Jag var då tvungen att ha på boots (easyboots) för han var så enormt ömfotad. Jag hade den på längre perioder än ÅF rekommenderade. Jag var jättenoga att göra rent ordentligt innan jag satte på den, jag tror att vi hade på den faktiskt 2 dgr :o sen fick han lufta foten en natt och så höll vi på i 4 månader :crazy:
Så med detta menar jag att man kan ha de på en längre tid om man är noga med rengörningen.

Skulle säga också att easybootsen går inte upp ovanför hoven så det blir inga direkta skavsårsrisker, ev. på ballarna då.

Nu kan jag inte ge dig några ordentliga tips om broddning på dem eller barfota för jag bor i Skåne och det är ju liiite ;) skillnad på väder. Hade inte bootsen broddade, och han halkade mindre med dem än med skor men mer än om han hade gått barfota.

Ja, detta var lite reflektioner från mig.

Det blir skor. Jag var nyss ute och busade lite i snön med honom. Provat tre olika underlag. Plogad väg (både igår och idag) där bilar kört, väg som plogades igår, men inga bilar kört och inte plogad idag, och så ett fält (dvs med djupsnö).

Han halkade med bak redan i skritt på de två vägvarianterna, och aktade sig sen snabbt för att ta ut steget utan gick och 'trippade' och sparade sig. På fältet däremot var det tryck i hästen kan jag meddela, och han tog ut steget och halkade inte en enda gång. Dock ska han ju inte ridas i djupsnö, så jag lär hålla mig på vägarna. Så jag ska ringa hovslagaren senare idag (inget svar nu) och boka om verkningen till en skoning. För BÄTTRE underlag (vinterdito) än det här får vi inte.

Kollat på Boabootsen och Easybootsen, men det känns som för mycket pengar och för tveksamt om det funkar (mest skavrisken jag är rädd för) just nu. Däremot ska jag nog införskaffa sådana i vår när jag skott av igen, men just nu känns det lite för dyrt med 4 stycken sådana + broddar och inte veta om/hur det fungerar.

Jag skulle ha skott också.

Din häst behöver ju dessutom verkligen inga extra spänningar, han har ju det nog ändå med sin has.

Jag har alltid mina barfota på vintern dels därför att jag har mindre tid att rida/köra då pga mörkret och de brukar få sin vila då när det ät som tråkigast väder. Hagen är en stor skogshage, mycket kuperad. Det brukar inte bli is i hagen före februari ungefär så de klarar sig bra dessutom finns alltid otrampade delar att ta sig fram på. Ang motionen rider/kör jag dem på fält eller i skogen, på packade snövägar som är sandade. Det fungerar hur bra som helst. Visst ät det jättetråkigt att zick zacka sig fram till skogen de lååånga perioder det är blankis men då är det i regel ingen djupsnö i skogen.
När första halkan kommer är det alltid en halkrisk. Men efter hand vänjer de sig. Jag har valt att göra så här för att shettisen som är skodd så lätt tappar skorna när hon är skodd med sulor, dessutom får hon alltid styltor trots sulor (kanske för att föttera är så små?)
Styltorna hon får är värre än att välja var man går.
Den stora är barfota året om och är en klumpig variant men det går åxå bra.

Jag skulle också sko om jag hade din situation. Min häst går barfota andra vintern i rad i år, men hon är ganska fräsch i kroppen och dessutom bor jag i Norrland. Här är ju perioderna med snö längre än perioderna med is.
Hästarna mina står dessutom i inlandet, till skillnad från Ardnas.
Jag har inga broddbara boots utan jag väljer väg. Jag rider sällan eller aldrig på is, men när jag gör det är hästen förvånansvärt säker på hoven. Så jag tror att det är en träningssak. Sedan underlättar det tydligen om strålen är välutvecklad eftersom den ger en bättre friktion mot underlaget.
Men det är mest bara fundileringar.

janta skrev:
Ang motionen rider/kör jag dem på fält eller i skogen, på packade snövägar som är sandade. Det fungerar hur bra som helst. Visst ät det jättetråkigt att zick zacka sig fram till skogen de lååånga perioder det är blankis men då är det i regel ingen djupsnö i skogen.

Sand? Kan man äta det? ;) Här är tyvärr sand ett okänt begrepp. Inte ens när det är blöt blankis och man kan åka skridskor på vägarna (där bilarna ska åka) sandas det. (ja, det ska vara när sandbilen välte här då, DÅ fanns det sand på vägen). Hade jag haft sandat/grusat ovanpå det hala hade det nog gått, men jag tror inte de plötsligt kommer börja sanda här bara för jag vill (och huuuur ska tanterna då kunna åka spark en gång i månaden *s*).

Skogen och fält är ju ohala, men där faller det ju pga att han ska inte gå i djupsnö, utan just på plogat. Så det blir ett moment 22 och det återstår bara att sko då, eller att prova broddade boots (vilket jag inte riktigt känner mig ha råd med just nu, men till våren ska jag nog testa det)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: super
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! har flyttat till lösdriftstall och där vill ägaren helst att man inte använder broddar bak vintertid. Min häst är skodd fram nu...
Svar
12
· Visningar
1 915
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama