Sko efter ettårig lång vila

S

spanglish

Min häst har fått ta en ett årig lång vila på grund av olika orsaker. Men nu ska han få komma hem! :laugh: Den första september kommer han få komma till sitt nya stall, och min fråga är, nar är det bäst att jag skor honom? Första dagen, eller ska jag av nån anledning vänta några dagar/veckor?

Jag kommer börja "få igång" honom direkt, men det kommer ju såklart bara vara små skritt turer. Han kommer gå på ganska hårt underlag (inte i ridbanan, men i stallet och vägarna till ridbanan).

Tack tack!

Sv: Sko efter ettårig lång vila

Om han ska byta stall och intriduceras i ny flock kan det ju för alla inblandades skull att vänta med att sko tills han funnit sin plats i flocken?

Jag skulle ge honom en vecka vid flytten med 'ledigt', dvs inte rida igång 'direkt', och sen sko honom 1 - 2 v efter flytt, och då sätta igång.

och varfor sko over huvudtaget? hart underlag ar det val overallt... nej lamna du hasten barfota och spar dig 800 eller mer per 6 vecka.. Hastars fotter ar inte sa omtaliga som folk tror.. Visst kommer han att slita, men da behover han inte verkas sa ofta heller om han inte gar som en anka.

Det var ett knapplån alltså? =) Jag har förviss skodda hästar (eller ja den ena är skodd bara fram), men jag skor just när/för det behövs och inte av slentrian.

Är han ömfotad?
Isåfall kan det kanske vara bra att sko fram alt. runt om när du ska börja rida. Men är han inte speciellt öm tycker jag du kan vänta, om han gått så länge utan skor!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 536
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023