Sko bara bak?

M

musse

Hästens ena bakhov har gått sönder. Det har gått ur flisor från sömmarna och neråt, så skon sitter bara i två sömmar för tillfället.
Fick tag i en hovslagare som var och tittade, men han kunde inte fästa någon mer sömn utan tyckte att vi skulle vänta och hoppas att skon sitter kvar tills nästa skoning om drygt 2 veckor.
Nu kommer den inte att göra det, eftersom söm nummer 3 också börjar peta ut. Fick tag i en annan hovslagare som kunde tänka sig att komma och verka och sko om, trots tidsbrist.
Min fråga är: P.g.a akut tidsbrist hos hovslagaren, så vet jag inte om han är villig att sko om hela hästen eller om han bara ställer upp på att fixa bakfötterna. Är det möjligt att bara sko om bak, eller blir det konstigt? Jag har som sagt tid med ord. hovslagare om två veckor. Hur blir det då? Det känns ju då kanske onödigt att han ska spika i bakfötterna igen, men då hamnar vi ju i "obalans" mellan fram och bak tills ännu nästa skoning.
Förstår någon hur jag menar och kan hjälpa mig med ett svar på om jag ska "tvinga" den tillfälliga hovslagaren att sko om hela hästen eller om han kan sko om bara bak.

Tacksam för svar!

Sv: Sko bara bak?

det är ju bara bra med så korta intervaller som möjligt. Kan han inte gå barfota bak så länge då?

eller tillhör han kategorin "frisk häst som blir blockhalt av tappsko"? *ironisk

Sv: Sko bara bak?

Nej, min har aldrig haltat ?? Ömmat, men det berodde på för hög stråle=mitt fel och lite strålröta. Förväxlar du mig?

/jenny

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka