Skjuter ut bogen, och andra små problem...

Z

zandora97

Hejsan! :laugh:
Sedan ca 4 månader tillbaka är jag och min familj världens lyckligaste ägare till ett vackert halvblodssto på 11 år. Men med tiden har några småproblem dykt upp som jag skulle behöva lite hjälp med.

1. När jag rider med henne i höger varv och ska gå in på en volt så fortsätter hon gärna rakt på. Har kommit underfund med henne i skritt, och en del i trav, men galoppen känns omöjlig. Det spelar ingen roll hur mkt jag håller på ytter och försöker få henne att gå på volten rakställd. Hon vill helt enkelt inte. :crazy: Har i och för sig insett att stället jag oftast gör det på är ganska dåligt om man kollar vart grinden är på paddocken, så klart hon vill dit :D Sen har jag också insett att det faktiskt kan vara MEJ felet är på :o Att jag inte är lika stark i min vänstra sida och orkar hålla emot på hennes ytter! Kan det vara så?
- Isf vill jag gärna ha tips på att få henne gå som normala hästar på böjt spår i höger varv, och lite träningstips till min vänstra sida :p

2. Sen så är hon ganska okänslig i munnen vilket innebär att man måste rida mycket med ben och säte. Allt det funkar för det mesta bara bra i skritt och trav, men galopp tkr hon är så HIMLA roligt, och det är svårt att få henne att gå någorlunda samlat när jag inte kan ta henne så mkt i munnen :p
- Nån som har något tips på hur jag kan få henne att galoppera mer samlat utan att ta för mkt i munnen? Bra övningar eller vad som helst. ALLT är välkommet! :D

Tack på förhand! :bow:

Sv: Skjuter ut bogen, och andra små problem...

Det är vanliga problem som blir mycket mycket bättre om du tränar för tränare!! Då kan tränaren se precis vad du gör för fel och ge tips på plats, det är det absolut bästa.
Problem 2 är inte bara lydnadsproblem, det handlar mycket om styrka som tar lång tid att bygga upp. Att gå i samlad form kräver mycket muskler och smidighet. Tänk på att det är skillnad att samla hästen och att ta ner tempot så att hästen sniglar. När hästen samlar sig lägger den mer vikt på bakbenen, vilar på steget och blir lättare i framdelen och mer kontrollerbar i tempot. Den är fortfarande "kvick i steget". Bara för att hästen rids långsamt betyder inte det att den är samlad. Tvärtom, en häst som travar långsamt kanske bara släpar benen efter sig och går på bogarna. Det är jättevanliga problem som ibland kan vara svårt att känna skillnad på. Även här är det oumbärligt med tränare!

Träna för tränare, som Ellyne skrev, men om du kan av olika själ så får du hitta på annat. Låt någon filma dig när du rider och se om det är du som gör några fel. Om du har film från provridningen eller annat tillfälle när hästen gått "som vanligt" så kan du jämföra om du ser något med hästen som ser annorlunda ut, eller med dig. Om du märker att hästen går annorlunda, tar lite kortare steg och inte verkar slappna av på ett eller annat sätt så kolla upp det :)

Ta ut massör och se vad den tycker? Annars tycker jag du ska sattsa på att träna för tränare.
/Gotthard

Hej !

Jag har en häst som har gjort lite på liknade sätt med mig. Jag skulle kanske göra en hälsokontroll av henne så att hon inte har några låsningar eller spänningar i muskler innan man börjar pressa och träna. Är hon uppkollad i munnen?

En equiterapet kan jag rekomendera för att kolla muskler och sklettet.

Tack för alla svar! =)
Vi ska börja träna för tränare, men eftersom att vi bara har en paddock och årstiden är inte precis den bästa, så känns det meningslöst nu. :P

Jämfört med när vi provred henne så har hon hlivit SÅÅ mycket bättre. Hon har stått under en ganska lång period på grund av olika saker, och reds ca 3 dagar i veckan när vi köpte henne. Nu går hon 5-6 ggr i varierad terräng, och sen vi börjat klättra med henne så har hon blivit mycket mjukare :D

Hennes mun är kollad, alltså en veterinär har varit ute och känt i hennes mun och raspat lite. Tror inte att munnen är ett egentligt problem, för när man börjar få henne rundare och mjukare efter ett tag så funkar det bättre, och då är det lättare att rida mkt med kroppen för hon är mer samlad och jobbar inte mot tygeln på samma sätt. :) När vi köpte henne så gick hon som en giraff och lyssnade knappt alls när man tog henne i munnen. Sen red vi bara i paddocken en period och det blev lite bättre, men efter att vi började rida ut massa och så, så när vi kom tillbaka till paddocken var det nästan en annan häst! :D Hon var underbar, och nu får man henne att söka sig nedåt och gå mer samlat varje gång. Till och med i traven! *stolt*

Får fortsätta rida som vi gjort ett tag, börja träna min vänstra sida lite, och sedan träna för tränare. Finn dessutom möjlighet att rida i ridhus lite runt oss, så det får vi nog också prova på! =D

Kram a.

Lite förslag medans du väntar på tränare:
1. Jag förstår inte riktigt din beskrivning av vad som är problemet, förböjer hästen halsen i höger varv? Försök hålla halsen rak, och använd vikt och ytterskänkel. Men träna också mycket i skritt att hästen ska vända för vikt och ledande innertygel, så blir nog hästen starkare så småningom.
2. Galoppfattningar stärker hästen, så försök att göra flera fattningar istället för att galoppera längre bitar, så borde hästen bli starkare så småningom. Galoppera inte rakt fram så långa sträckor, lägg en 15-20 meters volt, galoppera rakt fram en bit, lägg en volt igen. En pigg häst accelererar ju gärna på långsidorna.

en grej du kan tänka på när du ska svänga in på en volt, är att du dels trampar ner inner stigbygel, lägger yttertygeln ganska så sträckt mot halsen, och lägger på ytterskänkeln stadigt. Tänk även att du sitter tyngre på ditt inre sittben, då är hästen ganska så illa tvungen att följa dig, eftersom allt det tillsammans blir en ganska så stark vändande hjälp. Du kan även ha spöet i ytterhanden, för att det ska bli extra tydligt. När hästen lyssnar då dessa hjälper kan du tona ner dem lite. Det du får prioritera i början är att hästen lyder dig, ställning och böjning kan du börja med när hästen faktiskt lyder, för små hjälper.

2. Galoppfattningar stärker hästen, så försök att göra flera fattningar istället för att galoppera längre bitar, så borde hästen bli starkare så småningom. Galoppera inte rakt fram så långa sträckor, lägg en 15-20 meters volt, galoppera rakt fram en bit, lägg en volt igen. En pigg häst accelererar ju gärna på långsidorna.

Jo, vi brukar galoppera en del och övade mkt på galoppfattningar i somras/höstas men problemet att få henne gå på en volt i galopp är att allt ska gå FORT!
I vänster varv är det inga problem att få henne galoppera på volt, till och med en ganska liten volt ibland, men höger varv så spelar det ingen roll hur mkt ytterskänkel, yttertygel jag använder. Hon börjer halsen åt höger men fortsätter galoppera rakt på. Vad gör jag för fel? :confused:

Hon är ganska lång i kroppen och inte alltid så lättmanövrerad, men kanske ska jag jobba och få henne i form i skritt och trav, och sen galoppera korta sträckor och försöka få henne att svänga lite innan hörnen och så. Det borde nog funka, för ju längre man ridit desto lättare är hon att rida på höger-volt i trav också ;)

Men tänker desvärre inte lägga ner så mkt tid på galoppen just nu eftersom att det är halt och hon är inte broddad än, men kanske när paddocken blivit bättre, och broddarna är på :D

Tack för alla svar. Uppskattas!

Kram a.

en grej du kan tänka på när du ska svänga in på en volt, är att du dels trampar ner inner stigbygel, lägger yttertygeln ganska så sträckt mot halsen, och lägger på ytterskänkeln stadigt. Tänk även att du sitter tyngre på ditt inre sittben, då är hästen ganska så illa tvungen att följa dig, eftersom allt det tillsammans blir en ganska så stark vändande hjälp. Du kan även ha spöet i ytterhanden, för att det ska bli extra tydligt. När hästen lyssnar då dessa hjälper kan du tona ner dem lite. Det du får prioritera i början är att hästen lyder dig, ställning och böjning kan du börja med när hästen faktiskt lyder, för små hjälper.

Varför ska jag trampa in inner stigbygel, och vad är det som blir så "stark vändande hjälp" med det? Allt annat fattar jag, men inte just det med att trampa ner inner mer och sitta tyngre på inner sittben. :d

Hej!
För att vikten hamnar inåt då:):)

Ett annat tips: Är du säker på att du själv sitter helt rakt över hästen? Ryttare, precis som hästar, är inte liksidiga. Har du någon kompis du kan be titta på dig, eller filma dig? Det är vanligt att ryttare i t ex högergalopp viker sig i höger sida, så att vikten hamnar på utsidan /vänster sittben), och då blir det mycket svårare för hästen att balansera sig, och även hästen flyter utåt.
Kolla också att stigläderna är lika långa, så att det inte är utrustning eller din sits som ställer till det.

Svaret är lika tråkigt varje gång...
Rid för en tränare.

Det är omöjligt att gissa varför hästen gör si eller så när du rider. Är du och hästen genomgångna avmassör, ET, osteopat eller liknande, annars kan det vara en bra idé att börja där. Det är väl investerade pengar. Alla är vi sneda - mer eller mindre även om det inte känns och det förstör för oss i ridningen. Att bara gå igenom hästen hjälper bara ett litet tag sedan har den sneda ryttaren ridit sin häst sned igen.
Passar utrustningen? Dvs är den kontrollerad av någon kunnig de senaste veckorna? Hästar ändrar sig i kroppen, sadlar behöver stoppas om osv.
Munnen blir bättre när hästen är aktiverad bak och rids med följsam hand.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 677
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama