Skjuter över till höger? =/

E

emgard98

Har en kallbodstravare som vart ridhäst drygt 4 år.
Varje gång när jag rider så skjuter hon över mig till höger. Det spelar ingen roll vilken sadel jag har. Det är likadant med dressyrsadeln (som är ny) som med allround sadeln. Och det är inte bara mig hon skjuter över utan även alla andra som rider henne hamnar på höger sida och tycker höger stigbygel känns längre än vänster fast dom från början är precis lika långa.

Sadelgjorden är spänd så att sadeln snurrar över på den sidan tycker jag verkar mest otänkbart?

Någon som vet vad man ska göra åt detta? Eller som vart med om samma sak?
Man känner främst att man hamnar åt höger när man rider i vänster varvet. I högervarvet sitter man bättre känns det som men då kanske det är för att man då sitter lite mer på höger sittben för att hästen går böjt inåt? (om den går på volt förståss)

hmm. Någon som har någon idé?

Sv: Skjuter över till höger? =/

Precis samma problem som jag jobbar med på min häst.
I vårt fall visade det sig att det blir sådär när han inte får med sig bogen på böjda spår. Dessutom är han lite ojämnt musklad då han har haft något snett i bakkärran efter en smäll.

Vi har fått i uppgift av tränare att träna öppna och sluta för att stärka bakbenen, noga att sträva efter att det går lika lätt åt båda hållen, dvs lika starka bakben.

Vidare fick vi börja med att rida med rakställd häst på volten först, sedan tror jag att jag fattade hur jag måste göra för att han ska få med bogen runt i svängen. Så då kunde vi börja rida med honom ställd efter voltens böjning.

Jag jobbar hela tiden med det här, jag måste vara noga i varje sväng, även i skogen att kolla att han får med ytter bog. Vi jobbar också en del med framdelsvändningar, där tycker jag att jag kan utveckla en bra kontakt med hans bog.

Jag har lite olika sätt att få med hans bog, beroende på vad vi ska göra. Många gånger räcker det med lite stöd på ytter tygel, ibland lägger jag ytter tygel mot halsen bara, ibland tar jag fram ytter skänkel lite och knackar med tån lite.
Sedan gäller det att man sitter rakt över hästen också. Jag måste hela tiden rätta mig om han skjuter över mig, så att vi inte vänjer oss vid att jag sitter snett, för då blir det ännu svårare att få bort.

Hoppas jag gav dig några tips, men att rida för en instruktör då och då, är guld värt. Det kan räcka med bara några lektioner kanske, så man hittar känslan.

Lycka till!

Har precis åtgärdat det problemet på min ena häst. Det visade sig att det skiljde 2 hål mellan vänster och höger stigbygel. Nu har jag mätt längden på dom med tumstocken för att vara säker på att de är lika långa.
Så mitt tips är att ta fram tumstocken och mäta så lädren verkligen är lika långa (om du nu inte redan gjort det).
Jag trodde ju faktiskt att jag hade lika långa läder, eftersom det såg så ut när jag tittade.

/M

Jag var medryttare på en kallblodstravare som gjorde precis detsamma, också till höger.
När jag sen red barbacka så hajade jag till, han hade helt enkelt MYCKET mer muskler på vänster sida av ryggen, var nästan enbart på vänster sida man kände muskelaktivitet, vilket gör att inget tar emot på höger o sadeln åker...

Sen om det i sin tur beror på någon låsning, att han helt enkelt är mer tränad i ena sidan etc vet jag inte. Har tagit hem min egna pärla igen, så nu jobbas det på att hon ska få muskler övh. :P

okej. Jodå, jag förstår vad du mear, och fick bra tips. Ska börja tänka på det att försöka hela tiden få med mig ytterbogen. För nu när du säger det så när jag täönker efter så är det ofta att bogen inte riktigt hänger med.

Tränar regelbundet för tränare, men blir ny instruktör från och med söndag så, får se hur det går.

Det ska jag göra!
Man vet ju aldrig. Men ändå så tror jag det verkar mest osannorlikt eftersom det är även så på nya dressyrsadeln med nya stigläader å allt...

jo precis. Att hon skjuter över mig till höger kan ju faktiskt vara så att hon är mer byggd på ena sidan än den andra.

Ditt problem är ganska vanligt och beror på att hästen inte är ordentligt lösgjord. Din häst är svagare i vänster bak och vill inte ha dig sittande mitt över sig så att du kommer åt att få med vänsterbenet=samling. För att komma undan skickar han över dig till sin starkare sida (höger) för att på så sätt slippa ta i extra med sin svagare vänstersida. För att korrigera detta är det viktigt att du hela tiden fokuserar på att verkligen sitta mitt över honom och inte låta honom skicka över dig till höger. Jobba mycket med att få in högerbogen och se till så att hästen spårar. Rid honom utåtställd emellanåt för att lättare få högerbogen på plats. Viktigt är också att du vågar lätta i vänsterhanden när du har honom rak- eller vänsterställd och att du då sitter så pass mycket på inner sittben att du bevarar rätt ställning och böjning. Rid utan stigbyglar så märker du lättare om han försöker flytta över dig till höger. Hoppas du lyckas jobba igenom problemet och att du får rätt hjälp av din nya tränare. Lycka till:)

Förlåt för att jag skrev han... såg nu att det var ett sto det handlade om!

Tacks å jätte mycket för svaret! Det är verkligen precis så. Hon är jätte svag i hela vänster sida. Hon har det ganska svårt att gå i högervarv. Biter sig fast i vänstersida och ställer sig utåt och skickar in högerbogen. Jobbar med att få henne mjuk och fin i vänstersida. Men tyvärr när man rider själv i paddocken så rider man ju helst i det varv som är enklast = Vänstervarv. Då blir inte vänstersidan överhuvud taget lika lösgjord och mjuk som högersidan. Så måste försöka skärpa mig med det. Måste se till att jobba lika mycket i bägge varv.

När jag rider i vänstervarv på volten så när jag sätter mig ner och börjar jobba henne så börjr hon sladda ut baken. Jag sänker ytterhanden, lättar på innerhanden, försöker flytta bak ytterskänkel för att korrigera tillbaka bakdelen och trampar ner i inner stigbygel, men då hon är väldigt känslig för skänklarna så rusar hon bara och sladdar ännu mera. Det fungerar väl efter några om och men.

Men allt du skrev, det är precis så!
Men det är mycket att tänka på för att det ska bli åtgärdat. Man tänker inte alls på allt det där när man rider själv. Som sagt så gör man (eller iallafall jag) så lätt för sig som möjligt. Pust, känns som en hel del att jobba på.

Min travarvalack brukade för över mig på höger sida...
...jag fick tipset att mäta mina stigläder
så att dom var lika långa.
Efter det länga mitt vänstra
stigläder 1 till 2 hål...detta
ska göra att man trampar över
lite mer på vänstersida och
förebygger att hästen inte
för över sin ryttare på höger sida.:)
Funkade bra för mig...min häst för inte
längre över mig på höger...
:bump:

Samma problem här...
Min brukar bli hjälpt av E.T några ggr/år.
Hon blir lätt sned i sitt bäcken...
Kanske värt för dig att ta ut en sån och gå igenom hästen.
vi fick även väldigt bra tips på olika övningar att stretcha och massera hästen.:idea:

Ah okej. jo har tänkt en del om man skulle ta ut en sådan. Va så längesen hästen blev riktigt ordentligt genomkollad.

tar hon/han vänsterskänkel ordentligt?

beklaga mig för mint ränate att hästen sköter över mig till högermen fick snabbt mothugg med att hon tar inte vänter skänkel vilket gör att jag spänner vänter sidan och åker över till höger.

Är dock bättre nu sen jag insåg det egentliga problemet.

Har du kollat igenom hästen ordentligt, så att du först kan utesluta att den gör så för att kompensera att den har ont i den sidan, genom att belasta andra sidan. Det kan ju vara bra att göra en besiktning bara för säkerhets skull. Min häst gjorde så och det visade sig att det låg i kotleden i vänster fram.:crazy:
Gissa om jag blev överaskad... och ledsen. Men nu är han frisk, så jag är bara glad att vi upptäckte det.:D

Hon har vart så mer eller mindre ända sedan jag började rida in henne. Och hon har blivit igenomkollad och då var det inget fel på henne. Men däremot så har hon vart travare så hon har som alla travare svårare för högervarvet än vänstervarvet vilket gör att hon är svagare och stelare i vänstersidan.

Och dum som man är så sitter man såklart å rider mer i det lätta varvet än i det svåra varvet när man rider själv i paddocken och inte har någon som står på marken och instrukterar. Men nu tränar jag regelbundet för tränare så nu ska vi se till att vi även får koll på vänstersidan.

Aha ok, men dåså. Då är det säkert på grund av den lite stelare sidan. Du får väl bli lite bättre på att jobba med den svåra sidan då;).. Lycka till i alla fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 206
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama