Skiva till stalldörr

D

dolphinsmile

jag funderar på att fixa till lite lätt i min hästs box. Den är hemmagjord och dörren har galler och sedan sånna här brädor som man sätter ihop med varann. Detta gör att det blir väldigt tungt och tyngden har gjort att brädorna har glidit lite så att dörren har blivit rätt sne. Svårt att förklara.. men så är det iaf.. så jag har tänkt byta ut brädorna mot en stor skiva istället. Därför undrar jag vad ni har för förslag till material. Finns det något billigare alternativ till plyfa? Vill inte det ska vara sämre. men kan vara bra att ha lite alternativ..

Sv: Skiva till stalldörr

Varför inte sätta på rejäla gångjärn? Jag skulle inte vilja ha någon typ av skiva i en boxdörr då denna belastas ganska mycket. Vi har kraftiga gångjärn som är 130 cm.

Hörs som man inte har gjort dörren på riktigt sätt med ram och tvärslå.
Om man gör som Åke skriver och skaffar rejäla gångjärn plus att man har något som liknar ett Z på dörren. En tvärslå (bräda rakt över) där uppe och en där nere med en diagonalen mellan dem. Fäster gångjärnen i tvärslåarna så blir inte dörren sned heller.

allt det där är gjort.. förutom metallram (om det var det du menade) har träram. Men dörren har rätt många år på nacken och jag har en häst som älskar att klia sig och buffa på dörren. Så den tar stryck och brädor glider. det gör inte en skiva.. Dörren blir även mkt lättare med skiva.

Men det var inte det här tråden handlade om utan vilket material på skivan som skulle vara bäst! Tar fortfarande gärna emot förslag!

Även om du ska skiva kommer du att behöva ram eller stomme av något slag för att det ska hålla och för att fästa gångjärnen i.
Det finns en del billiga alternativ men du kommer att få vad du betalar för. En kraftig skiva marinplyfa kommer att hålla länge och ju billigare alternativ ju sämre hållbarhet. Så är det bara. Nackdelen med marinplyfa är att den inte går att måla på utan att man behandlar den. Fördelen är att den har en hård, oöm och lättvättad yta som nästan är omöjlig för en häst att förstöra. Klart att det går om oturen är framma men vid vanligt bruk håller länge om det är lite tjocklek på den.
Har du en träram idag så för att den ska hålla måste det antingen finnas en infasad snedslå eller att den är fasad i hörnen. Gamla trädörrar som satt sig brukar gå att rätta. Vilket blir det klart billigaste alternativet.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama