Skitsnack,skvaller&oförståelse!

M

majafresk

Hej!
Jag måste bara få uttrycka en undran,en tanke som slagit mig för många gånger under mina hästverksamma år. Varför, ack varför är alla stallgångar,kammare och ridbanor fyllda av människor som inte kan låta bli att snacka skit,skvallra och bete sig oförstående inför andra människor..?Det är som ett genomgående streck genom alla situationer där det finns "hästmänniskor" med i leken.Det gör mig så ont att hela tiden behöva lyssna på dessa och inte våga säga ifrån,där jag rider nu beter folk sig så illa att det närmast liknar mobbing, vilket är olagligt. Inte särskilt mot mig då jag gärna håller mig borta från allt snack, men det är oavbrutet prat om vad andra i stallet gör för fel,hur otroligt okunniga andra är, hur dåliga ryttare de är,hur mycket bättre man själv är,hur fel andras hästar är mm mm mm mm mm mm.... Det bara fortsätter!Känner ni igen detta? Jag har jobbat på ridskola och där var det likadant, inte lika illa, men mycket liknade det ovan beskrivna. Det som slår mig är hur konstigt det är att folk ska ta stallet som ett tillfälle att få ut sina aggressioner och skit, när det ju borde enbart vara en mötesplats för likasinnade, där man med glädje kunde mötas och dela erfarenheter, utbyta kunskaper med ÖDMJUKHET, låta sig uppfyllas av hästarnas magi och sedan skapa en positiv, varm och spännande atmosfär där ingen ska behöva må dåligt och drabbas av andras uppblåsta attityder! Håller någon med på denna jord?!
Mvh många kramar
Maja :love:

Sv: Skitsnack,skvaller&oförståelse!

Skitsnack förekommer överallt- inte bara bland hästmänniskor. Det är något man aldrig slipper tror jag. Människor har ett behov av att "snacka skit" för att stärka gemenskapen inom den lilla gruppen, enligt psykologerna ;). Handen på hjärtat- har DU aldrig "skvallrat" om andra människor?

Hej!
Jo, självklart har jag det. Som du säger-det har vi alla! MEN, i det här fallet var det just min poäng: att jag försöker mitt yttersta att inte ta del av allt det här, men att det verkar vara otänkbart för många att kanske se över och bortom sitt eget behov av snacket för att gynna en positiv känsla i stallet. Det vore enklare att må bra för alla parter tror jag om vi kunde jobba på att ändra detta! Och att det sker mer i stallmiljö än på andra platser håller jag fast vid! Men jag har kanske mycket otur när det gäller detta...
Nästa stallmöte tänker jag ta upp detta, det som nog många vill prata om men inte vågar, för att jag har fått nog! Antingen skärper vi oss eller så sticker jag därifrån!
Tack för dina tankar! :)

Tyvärr. Vet inte om det handlar om att man är hästmänniskor. Tror att det är så generellt när man sammanför en grupp tjejer och deras älsklingar (hästarna) eller vad det än är. De måste hela tiden hävda sig och MÅSTE bara bevisa att deras häst är bäst, påpeka saker för alla andra och framför allt tänker de inte på att alla gör olika, men deras sätt är ju naturligtvis det bästa :smirk:

Det är bara att hoppas att dessa människor växer upp och inser att alla erfarenheter är nyttiga och suger åt sig av varandras kunskap i stället för att trycka ner!

Precis! Det är lustigt ändå, för jag kan tänka mig att någonstans tror jag att de flesta känner så här men kanske inte riktigt vill säga det högt eller erkänna det.. Hoppas vi kan enas, som du säger!Då skulle jag tycka det var mycket roligare att rida!
:banana:

Jag håller med dig samtidigt som det är ett vedertaget faktum att det förekommer skitsnack även på andra ställen i samhället.

Men kolla bara runt på denna siten, det finns en debatt som rasar för tillfället där folk hugger till höger och vänster och vissa inlägg är rena personangreppen! Osmakligt så det förslår.

Som många andra oxå har skrivit, skitsnack är vanligt överallt, titta på alla idrottsklubbar, där det snacks skit om "allt och alla" Olika arbetsplatser, till om med på regeringsnivå är skitsnacket stort och mobbing vanligt förekommande. Men det är sånt som måste uppmärksammas, speciellt på ridskolor/travskolor där vi som vuxna måste försöka vara bra förebilder och dessutom hjälpa dem som blir utsatta, oavsett om man jobbar eller inte.

Ja, jag håller med dig. Det är så mycket skitsnack. Visst, det är inte bara ridsporten som har detta problemet. Men jag håller på med trädgård och var ett tag med i en förening. Där var aldrig något skitsnack. Det var så underbart att folk kunde ha olika åsikter men det ledde inte till mobbing.

Jag har haft mina hästar själv i många år nu, men bygger ut för att ta emot några inhysningar. Detta gör jag för att få sällskap, hjälp när jag reser bort och för att få in lite slantar. Men jag kan säga att jag är väldigt nervös för att det skall bli otrevlig stämning.
Men tror att jag som stallägare har ett ansvar för att styra upp sånt eller helt enkelt slänga ut folk. Kommer att göra min inställning till skitsnack mycket klar för eventuella hyresgäster och hoppas på att det är såna som håller med mig och bara vill ha lugn och ro med sin träning&sin pålle, få åsikter och råd bara när man ber om det och i övrigt känna att det är trevliga stallkamrater. Det är mitt mål. Är jag naiv?

Jag tror inte du är naiv, jag har inhysingar och gör själv så som du beskriver. Tycker det fungerar bra. Men, det jag har reagerat på är att det är mer skitsnack i hästvärlden än på många andra ställen i samhållet. Kan det ha att göra med att det är mycket kvinnor som håller på med hästar? :eek: Jag tror nästan det. Kvinnor brukar ha svårare för att säga saker rent ut än vad män har och då blir det lätt skitsnack i stället. Jag är inte så gammal här på Buke, men har reagerat över den otrevliga tonen i en del inlägg.

PS. För att nu inte bli påhoppad; jag är kvinna och försöker hålla mig så långt borta från skitsnack som det går :)

Håller med alla som menar att skitsnack inte utmärker sig specifikt i hästvärlden, men det är ju ändå den världen vi har gemensamt på denna sida! Ofta kan jag känna att de som har mycket erfarenhet och många kunskaper kring hästar istället för att bejaka dessa med ödmjukhet, använder dem som ett vapen för att trycka ner andra och ställa sig i en högre position än sina stallkamrater. För mig som ändå bara sysslat med hästar i några år är det ytterst tråkigt att se, eftersom de ändå måste bli förebilder av nåt slag. Kommer jag oxå bli sån? Det vore ju HEMSKT!!
Jag kommer ihåg hur man kände sig första gången på ridskolan, okunnig, malplacerad och fånig som satte tränset bakåfram och allt möjligt. Eftersom jag levde med den känslan ett tag så var jag noga med att när jag sen blev mer erfaren, ta emot nybörjare med inställningen att de behövde bli välkomnade, inte nedtryckta!Det är nog där det brister, erfarenheten skapar övermod, inte omhuldande medkänsla för de mindre vetande!
Som ni märker är jag rätt irriterad över detta, men de har precis betett sig så fruktansvärt illa i mitt stall....

Jag tror absolut att det har att göra med att det är mestadels kvinnor i stall, generellt sett och på de arbetsplatser jag har varit på där det är samma snedfördelning (dagis, städ) och också en jäkla massa skitsnack. Kvinnor är rätt bitchiga faktiskt.

När jag gick på ridskola trivdes jag aldrig speciellt bra just av skitsnacksanledningen och den skumma hierarkin som rådde. Undrar om det är så att alla rötägg samlas i form av hästmänniskor?? Nej, så är det nog inte men man undrar ju.

Fast det har säkert delvis att göra med att kunskap om hästar och ridning är så väldigt olika från person till person så att det blir stora klyftor mellan hästfolk av den anledningen, det blir mycket rätt/fel.

Men för vissa verkar det som att de måste tracka andra för att må bättre själv och då är det kanske självförtroendet det hänger på?

Nej, usch vad det är tråkigt med intoleranta och icke respekterande människor!

Skickar bara med en länk, den har jag satt upp i stallet för alla tt läsa och begrunda. Visst snackar vi väl lite skit då och då allihop, men vissa tycks alltid höras mer och veta bättre än andra. OCH SÄRSKILT I STALLMILJÖ! Inte är det väl så i mer grabbdominerade sporter??? Om attityd Håller med om att en del här på Bukefalos är rent elaka när de svarar och bara letar efter en chans att få lämna ett tyket svar.

Tack för den bra länken! Det var mycket i den texten om attityd som jag ville komma fram med- ÖDMJUKHET är vägen till framgång! Att hela tiden se till vad man själv framstår som, hur och med vilken attityd. Oavsett hur andra beter sig mot en, igår hamnade vi i storbråk i stallet om just de konflikter som gror och trots att jag blev vrålad rakt i ansiktet av flera så höll jag mig lugn och tänkte hela tiden "ödmjuk, ödmjuk, ödmjuk..." som en ramsa liksom och det funkade jättebra! Att vara ödmjuk i en sådan situation smittar av sig, de andra lugnade ner sig av att jag höll mig så lugn och lyssnande och det blev till slut ett BRA samtal av allt bråk! Så, att tänka efter FÖRE är verkligen värt det. Jag upplevde det ju igår. Hoppas bara att vi alla kan tillämpa oss detta och att jag själv kan komma ihåg att rabbla ödmjukhet för mig själv alla gånger i framtiden.
Kram :)

En lite kul annorlunda sak som hände i vårat stall, där vi som i många stall bara har varit tjejer. Det har aldrig varit några problem utan det har funkat kanon och de som kommit in i stallet har stannat. Inget skitsnack, alla har hjälpt alla och ställt upp i alla väder för varandra men så.... Förra våren kom en kille till stallet med sin häst och DÅ, då började skitsnacket, från honom! Då kom alla typiska klyschor som nämnts. Hans häst var så fin, och han kunde och visste minsann allt och bäst och alla andra gjorde fel osv osv. Vi har skämtat lite om just det att så länge det var just bara tjejer var det aldrig problem men när det kom en kille då var det han som blev problemskaparen. Nu har han dock flyttat vilket tyvärr alla tyckte var skönt så förhoppningsvis går det tillbaks till det vanliga, avslappnade, hjälpsamma trviselgäng som varit där i alla år.

Det som faller mig i tanken är att många säger att problemen ofta uppstår pga en person! Som kanske kommit till stallet i ett senare skede el dyl. Det kan såklart orsaka problem om den personen är extra mycket skvallrig, men är det inte lite farligt att peka ut en syndabock?! Samma sak hände i stallet igår, en person pekades ut men då sa jag ifrån, eftersom jag inte alls upplever det som att enbart hon är skyldig till allt snack.. Så, kanske en person lockar fram snacket hos de andra, men då är det oxå upp till dem att stå emot det!! Se till oss själva innan vi dömer heter det ju!Mycket bra regel.
:banana:

Och av denna anledning har jag nu mitt eget stall och håller mig långt borta från ridskolor och dylikt. För även om man undviker skitsnack och bråk så är det alltid någon som drar in en i något patetiskt bråk om hagar eller fodringar.

Har det så lungt och skönt här hemma.

Men i det här fallet var det väldigt tydligt. Visst blir ju alla indragna i skitsnacket så på så sätt kan man ju säga att vi alla är skyldiga det säger jag inget om.
Men efter 10 år av frid och fröjd, inga tjafs, bara delad glädje och sorg i att ha häst. I princip har det nästan varit så att allt mitt är ditt och alla har lånat friskt av varandra och ställt upp med tjänster och gentjänster. Men så när den här personen kom och var precis tvärtom. Skällde ut folk, klagade på att de inte gjorde så som han tyckte att de skulle göra, någon hade flyttat på hans grimma, sopat in spån från stallgången som blivit vid utsläpp gjorde att han fick värsta utbrottet osv osv. I det här fallet var det faktiskt en person som var problemet till stämningen och vi får väl se vad som händer nu.

Håller med, enligt mina erfarenheter så är hästmänniskor extra bra på att snacka skit och baktala varandra. Konsigt eftersom man borde lära sig ödmjukhet av att hålla på med så stora, fantastiska djur. På mitt stall där jag står nu är det dock helt tvärtom, alla hjälper varandra väldigt mycket och ingen hackar ner på någon. Det är helt underbart och första gången jag är med om det i ett stall. Tyvärr är stallägaren knäpp istället *suck* man kan tydligen inte ha allt.

Jag håller helt med. Vi har juh som sakt varit tillsammans i det stallet som du praktiserade i.. o herregud, varför kan inte bara folk njuta av att umgås med hästar och bara bry sig om sin egen häst och om det är så att en person har problem med sin häst så tror jag nog att dom hellre pratar med en person som är ärlig och inte en person som sen 3 minuter senare står och snackar skit om den! detä är så man höll på när man inte förstod bättre!
Jag hade sj problem med min häst och fick senare reda på att dom personerna i stallet jag var hade snackat jätte mkt skit om hur jag red mm. vilket sårade mej och gjorde mej mkt arg.. men man är juh lärd på så många olika sätt, jag är lärd från grunden att hästen inte får sätta sej på dej och vara ledaren utan att det är ryttaren som bestämmer ,fast jag var aldrig elak emot min häst på nått sätt! men det men det störde sej dessa nänniskor på!!
varför kan man inte bara ha roligt tillsammans istället för att känna rivalitet?! :confused:
//Teresia

Jag tycker det brukar bli mer skitsnack å skvaller när det handlar om ett ställe där mest tjejer håller till, som i stallet.
Vi har tydligen ett behov av sånt ;)

Jag har däremot inte varit med om så mkt killar som snackar skit, iaf om det inte är berättigat. :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka