S

sax

Hjälp med foderstat önskas!

Höanalys:
smrp: 19
mj:7,3
kalcium:2,4
fosfor: 1,7
mg: 0,8
kalium:12,1

Nuvarande foderstat:

10 kg hö
1,5 kg lusern
1,5 kg havre
1 kg korn
0,6 kg betfor
0,3 kg soja

Till Halvblod, svårfödd, 173 cm, ca: 625 kg
Tränas medelmåttligt.

Hjäääälp!!
 
oj, ja det är klart. Tänkte på det behovet som jag enligt uträkning ska ha...Men med nuvarande foderstat får han ju mycket mer. Problemet är att som det ser ut nu stämmer ju inte balansen, behöver få upp proteinet....kanske skulle han klara sig med mindre MJ om han fick en balanserad foderstat :crazy:
 
Räknat lite snabbt.
Ge samma som nu men ändra havren till 1,4kg och ge 0,4kg soja så ger det 122MJ (samma som innan) och en kovt på 6,1.
I mineralväg kan du ge 50g Miner vit och 1,5 mått biomag.
 
Tror inte du ska sänka MJ. Prova att höjja de proteingivande fodrena så får du upp kvoten. Både jag och minelli kommer upp över 6 som är idealkvoten.
 
Storvuxna hästar som har svårt att bygga upp muskelmassa behöver högre proteinkvot än 6, gärna uppemot 8 under en uppbyggnadsfas. Kan du inte byta hö? Det blir dyrt med alla tillskott...
 
Jaaa....Har du bättre ideer? Källa; mångårig erfarenhet av yrkesmässig hästhållning. Ibland kommer nya höstar som ser ut som benrangel. Det som bygger bäst är proteinrikt foder. Stämmer det inte med tabellerna? :devil:
 
En smrp/mj kvot på 8 är en ganska drastisk höjning, när hästen innan haft proteinbrist.
 
....ja, jag menar ju inte att man ska ge en j-la massa soja e likn för att chockhöja, utan att PRINCIPEN bör vara att höja rejät för att bygga upp en tunn häst, för att sedan igen (succesivt, förstås) sänka till mer normala nivåer. Särskilt storvuxna halvblod brukar se lite tunna ut utan att de egentligen borde behöva det om du frågar mig. Men det gör du väl inte...
 
Men nu är ju alla hästar individer också.. Så att först höja till t.ex. 6,5 borde ju vara mer lämpligt att rekommendera. :)
 
Förslag 1:

10 kg hö
2 kg lucern
2 kg havre
1 kg korn
0,5 kg soja
200 gr betfor
75 gr miner grön
+vitaminer och selen (ex 25 ml chevinal)

MJ 124,3
Smrp/MJ 6,39
Ca/P 1,65
Ca/MJ 3,23

Förslag 2:

11 kg hö
2 kg lucern
2 kg nya krafft groov
200 gr soja
200 gr vetekli
300 gr betfor

MJ 125,2
Smrp/MJ 6,25
Ca/P 1,79
Ca/MJ 3,49

mvh Jessica
 
En kort instickare. Nya krafft groov motsvarar hippo alfa i värdena.

Dyr.. Nya Groov:
10 MJ
125 SMRP
6 Ca
5 P
3 Mg

Alfa:
10 MJ
135 SMRP
9 Ca
5 P
3 Mg (el om det var 3,5, minner sviktar..)

Alfan kostar 5 kr/kg, grooven ca 5,60 kr/kg. Du får mer protein på köpet med Alfan, och bra med vitaminer etc.

//MVH Nina, som just bytt till Hippo Alfa. :devil:
 
Nu har vi en konsumentrådgivare oxå. :D

Men skämt åsido, man kanske ska räkna med Hippos sortiment istället.

mvh Jessica
 
Har oxå funderingar på att gå över till Hippos foder.
Har varit kontakt med en av deras rådgivare, och den foderstaten jag fick därifrån blir mycket mycket billigare än den jag har nu, och då grundas hela min foderstat på kraffts sortiment.

Hon räknade ut att han skulle ha:
1 kg Green-Power Lucerne
0,2 kg sojamjöl
2.0 kg hippo Alfa
50 g mineral avel

Det ska täcka behovet för mitt föl.

Tror att jag kan sänka foderkostnaden med minst 300 kr i månaden
 
Tack för hjälpen!!

Jag vill gärna behålla de fodermedlen jag har nu så jag fortsätter med förslag 1.

Jag behöver inget extra tillskott av magnesium då?
Vad kostar chevinal?

Skulle vilja ha hjälp med 2 foderstater till :crazy:

Häst 1:
Fullblods Arab. Valack.
154 cm, ca: 400 kg.

Nuvarande foderstat:
7 kg hö
1 kg lusern
0,5 kg korn
1,5 kg hippo basic
0,3 kg betfor
0,3 kg protein


Häst 2:
Halvblod 174 cm. Valack
ca: 625 kg.

nuvarande foderstat:

10 kg hö
1 kg lusern
0,4 kg soja
3 kg havre
0,6 kg betfor
100 gr miner blå


Samma hö som jag har....
 
Hon valde mitt, hon valde mitt! :banana: :p

Halvblodets foderstat ser ok ut.
Det du kan göra är att byta 0,5 kg havre mot 0,5 kg lucern. Höjjer proteinet lite.

Arabens protein/energi kvot ser för låg ut.
Är "0,3 protein" kraffts protein?

Byt ut basicen mot 2 kg hippo alfa och skippa proteinet så borde det ge dig en kvot på 6,41. Du ligger fortfarande kvar på 85 MJ.

Dock har jag inte kollat ca och p i alfan.
Men den borde inte vara helt fel..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 175
Senast: isafore
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 345
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Boj
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp