Skitgris...

Maira

Trådstartare
Kan man "lära" hästen att ha lite mer ordning i sin box? Han bajsar överallt, gräver ner och rör runt :mad:.

Hans kompis i boxen bredvid bajsar allt i en prydlig hög...

Det tar evigheter att mocka, har torvströbädd som jag vill fortsätta med.

Sv: Skitgris...

Man kan lägga in en annans häst bajs där man vill att sin egna häst ska skita, oftast så vill hästen bajsa över högen eftersom boxen är dens revir :)
värt att testa :laugh:

Man kna även göra så att man lägger halmen/spånet så det ligger bara framtill i boxen altlså som en ränna där bak eller på sidorna ;) brukar funka.

haha gör så ;) mitt sto är lättmockad hemma när man gör så men här nere är hon inte rolig :eek: xD

stackare....

vi har oxå en hingst med mkt kort släktled till gödselspridaren:cool:

vi provade att lägga in skit från märrarna i ett hörn - det struntade han fullkomligt i - han spred sin dynga precis som vanligt:devil:

vi brukar "attackmocka" när vi kommer in i stallet = ger honom lite kraftfoder i krubban & rusar in blixtsnabbt för att mocka innan han hinner röra till det...
(Fungerar bäst på morgonen när ingen hunnit vara in i stallet, för då har han hållit sig lugn under natten)

annars är det bara att gilla läget, och mocka vidare....

känns lite orättvist när grannen lägger allt i en prydlig pyramid (en blind kan mocka där på under en minut...):rofl:

enligt min erfarenhet har hästar som trivs eller kommit till ro ofta har prydligare i sin box än andra hästar. de märker man ju om en häst flyttar stall eller box så tar det ett tag innan den har fått ordning i boxen, eller vad man ska kalla det:)
Min pålle har lagt sina högar nästan på samma ställe hela livet, bara det att han gömmer dem...:crazy: när jag har fått hjälp med mockningen så har de bedyrat vilket lättmockad box jag har. bara det att de hade missat att mocka ut en halv skottkärra....:cool:
så mitt råd: hoppas inte på förmycket...

Jag brukar göra som kanter av ströet (jag anv. spån som strö men går lika bra med annat också, är nog värst med halm dock...).

Jag tar massa spån och lägger som en kant efter väggen med löst spån.

Man bör ju antingen ha permanentbädd åt hästen eller låta den själv packa ihop ströet som är i mitten av boxen. Platta till det lite så det lite mer kompakt bara. ;)

Då brukar dom inte kunna röra till så mycket ända ner till botten och täcka över sina högar! Många hästar går heller inte enda ut i kanterna på boxen. Skulle dom ändå göra det så kan man ju ta bort en eller två av kanterna och bara behålla en. :laugh:

Detta fungerar mest på hästar som gör sina högar längs kanterna.

När hästen sedan vant sig att det ligger högar i boxen så kan man som smått ta bort kanterna och det brukar oftast vara snyggt efter det i fortsättningen också :p

Kanske skrev lite otydligt, men jag hoppas ni förstår ändå...Annars får jag väl förklara med bild, hehe...

Kanske skulle göra en ränna och lägga bajs i den? :idea:

Tänk på att hästen kan fastna i den där "rännan"! Om dom tex. ligger/rullar sig. Vet inte vad du har för underlag, i mitt stall har vi spån.
Förr gjorde vi alltid så till stallets hästar att man tog bort spånet längs kanterna (ca. 40 cm/grepbredd.) Men efter att typ 2-3 hästar just fastnade så slutade vi med det. En häst blev även skadad:crazy:

Fastan? Hur kan kan dom fastan?

Om dom tex. rullar sig i boxen o rullar ner i "rännan" o nära väggen så har dom svårt o ta sig upp! Sen var det en annan häst som fastnade så plus att hoven hade fastnat i väggens ena hörn (elr nått sånt) o i panik då försökt resa på sig, den skadade benet. (e väl mer än 10 år tillbaks så minns inte riktigt)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder