Skitgris till renligheten själv?!

E

Em_E_liE

Går det att få en häst som är en riktig skitgris till en häst som är renig utav sig? :angel:

Har nämligen en riktig lorstgris till häst, som för minsta lilla vatttendroppe på sig lägger sig ner och rullar allt vad han bara kan. :grin:

Spelar ingen roll om man duschar honom ofta, eller typ inte alls, jag ser ingen skillnad.

Han är en föredetta tävlingshäst, fast det var ett bra tag sedan han senast tävlade. Över tre år sedan, minst... Varför jag nämner detta är för att dom flesta tävlingshästar är enligt min egen erfarenhet mycket renliga av sig, dom blir ju ändå borstade och kliade överallt på hela kroppen, så dom behöver inte ligga och rulla i skiten. Nu kan ju detta skilja sig otroligt mycket från häst till häst, och beroende på hur dom sköts osv. Tycker han borde vararenligare av sig, han är ju en rutinerad och gammal herre som tycker om att bli pysslad och borstad, men han rullar minst två gånger om dagen, varmt eller iskallt ute, spelar ingen som helst roll. Det är verkligen ovanligt att han inte rullar sig.

Men nu till min fråga:

Hur får man en skitgris till en renligare häst, utan att linda in honom i alla täcken man har? :)

Jag borstar och borstar varje dag och hatar att ha honom, eller någon annan häst som är i min närhet skitig. Jag tycker personligen det ser ovårdat ut och som att man inte bryr sig, visst att dom kan rulla ibland, dom är ju hästar för guds skull. :p Men varje dag?!

Har ni skitgrisar, eller renliga hästar? Har ni några tips och trix?

Plastfolie är ingenting som fungerar va? ;) Hehe...

Sv: Skitgris till renligheten själv?!

spirresmutsig.jpg

Bilden kanske talar för sig själv =skitgris.
Kan inte hålla med om att tävlingshästar skulle vara renligare än andra. Stämmer inte in med hästarna i vårt stall.
Det enda tips jag har är att på vintern ha täcke med hals, och mkt varm vatten i stallet......;)
på sommaren torkar de ju oftast snabbtom de smutsar ner sig så att de går att borsta. Värst på vintern när det är blött lera. Bläääää.....

en heltäckande overall, endast ett hål för munnen :devil:
vet inte vad din häst har för färg men är den ljusare än smutsen så sälj den :idea:

skämt åsido det är helt otroligt vad en del hästar skitar ner sig medans andra är livrädda för smuts. min gamla madame är en skitgris men duscha, ja då dör hon hellre. glad att hon inte är skimmel. hoppas verkligen att den lilla huliganen inte blir skimmel heller, hon verkar ha ärvt sin mors skräck för vatten

Ha ha, jag hade en madam som alltid tokrullade sig, vi täckade henne jämt, det fanns liksom inte tid för att låta geggamojan torka och borsta bort det varje dag. Hon var urkletig i hela ansiktet +att öronen fick sig en rejäl smörjning av okänd anledning var damen öronskygg (finns det ett sånt ord) så man red omkring där på sin bruna häst med grå öron... snyggt som tusan. Allvarligt, den som kommer på en sån lösning kommer få nobelpris tror jag. Gud vad tidsbesparande det skulle vara!

Vägrar begränsa mina hästars naturliga instinkt. Dom uppskattar en svalkande dusch fram på dagen här i hettan och direkt efter lägger dom sig i lerdammet och ger sig själva lite lindring mot insekterna. Ibland är det svårt att se att min skäck verkligen är en skäck...;)

Ska tillägga att jag har tävlingshästar och det är bara att gilla läget inför tävlingar och skrubba av dom och sen ha dom inne tills tävlingen är avklarad. Annars går dom ute mesta delen av dygnet.

Senast ändrad:

Vägrar begränsa mina hästars naturliga instinkt. Dom uppskattar en svalkande dusch fram på dagen här i hettan och direkt efter lägger dom sig i lerdammet och ger sig själva lite lindring mot insekterna. Ibland är det svårt att se att min skäck verkligen är en skäck...;)

mitt sto brukar få komma in och få en sval dusch och sen direkt ut för att rulla sig i dammet, just av den anledningen att få ett skydd mot kläggen! den blöta pälsen svalkar dessutom av henne ett litet tag och hon fullkomligen älskar det!

Jag resonerar som du och blir glad när jag ser att min häst har rullat runt i lera eller annat som hon blir skitig av. Jag vill att mina hästar ska vara nöjda och glada och begränsar dem inte mer än nödvändigt. Mitt sto har bara täcke när jag ser att hon fryser och min åring har aldrig haft täcke på sig.

min polla smutsar absolut inte ner sig i onödan. hon är renligheten själv... rullar gör hon helst i boxen när det är rent där absolut inte ute i leran. Hon skiter på ett och samma ställe.. gör alltså värsta bajsberget. Men så är hon en riktig prinsessa och vill bli behandlad som en sådan :) .... på sin höjd kan hon ha fart stänk lite här och var efter rejs i hagen

Går det att få en häst som är en riktig skitgris till en häst som är renig utav sig? :angel:

Har nämligen en riktig lorstgris till häst, som för minsta lilla vatttendroppe på sig lägger sig ner och rullar allt vad han bara kan. :grin:

Spelar ingen roll om man duschar honom ofta, eller typ inte alls, jag ser ingen skillnad.

Han är en föredetta tävlingshäst, fast det var ett bra tag sedan han senast tävlade. Över tre år sedan, minst... Varför jag nämner detta är för att dom flesta tävlingshästar är enligt min egen erfarenhet mycket renliga av sig, dom blir ju ändå borstade och kliade överallt på hela kroppen, så dom behöver inte ligga och rulla i skiten. Nu kan ju detta skilja sig otroligt mycket från häst till häst, och beroende på hur dom sköts osv. Tycker han borde vararenligare av sig, han är ju en rutinerad och gammal herre som tycker om att bli pysslad och borstad, men han rullar minst två gånger om dagen, varmt eller iskallt ute, spelar ingen som helst roll. Det är verkligen ovanligt att han inte rullar sig.

Men nu till min fråga:

Hur får man en skitgris till en renligare häst, utan att linda in honom i alla täcken man har? :)

Jag borstar och borstar varje dag och hatar att ha honom, eller någon annan häst som är i min närhet skitig. Jag tycker personligen det ser ovårdat ut och som att man inte bryr sig, visst att dom kan rulla ibland, dom är ju hästar för guds skull. :p Men varje dag?!

Har ni skitgrisar, eller renliga hästar? Har ni några tips och trix?

Plastfolie är ingenting som fungerar va? ;) Hehe...

:) Det som fungerar suveränt är att låta hästen torka (om den är blöt) - och sen rykta med dammsugaren. Så kraftig astma som jag har skulle jag aldrig i livet klara mig om jag skulle borsta min häst (som också är en riktig lortgris). Vissa dagar när hästen ser ut som en vandrande lerhög tänker jag nästan att "om jag inte hade min hästdammsugare hade jag inte orkat rida....."

Oavsett hur skitig min kära lortgris är - på under 5 minuter är den ren och "fit for fight" :D

Visst, inga problem, det är 5 meter lång slang på den, den går väldigt tyst.

Med ny häst brukar jag göra så här: sätter på dammsugaren och ryktar hästen som vanligt, efter några minuter brukar hästen inte bry sig. Och då förtsätter jag att rykta med dammsugaren. Eftersom slangen är så lång så är "burken" långt i från hästen.

Jag har använt denna metoden i över 28 år på alla sorters hästar, från hispiga fullblod & arabhästar till Islandshästar och små shetlandsponnyer.

Kan verklingen rekommendera - man slipper andas all damm och man får en ren häst på rekordtid :laugh:

Åh, nej vad häftigt! En dammsugare. :D Vart finns det sådana att köpa? Skulle använda den jämt om jag hade en. :p Skulle behövas också. Hehe, Herren i hagen rullar sig ju hela tiden...

Är pälsallergiker och på sommaren med allt pollen blir det ju inte direkt bättre, sen nä'r allt damm från leran kommer med borstningen så blir det inte direkt en fröjd.

Men jag tycker det är mysigt att borsta och pyssla, dock jobbigt att hästen ska måsta rulla sig varjhe dag, och bara för att jag är allergisk så slutar jag ju inte, dör hellre. ;) Är inte så värst extremt allergisk, men vissa gånger kan det bli riktig illa :eek: och vissa gånger händer ingenting. :p

Jag hade en Alfa de Laval i 28 år men nu föll den för åldersgränsen och jag skaffade en ny, en Starmix. Men jag vill också säga att det finns sånna små bärbara hästdammsugare men det är bortkastade pengar för små är inte starka nog.

Det lönar sig verkligen att satsa på en tystgående (så hästarna inte tycker det är obehagligt) och riktig stark hästdammsugare; jag har 3 olika munstycken till min och det är bara suveränt! :idea:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 706
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·
Hästvård Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;). dvs hur ofta tvättar ni dom och...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 677
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2