Luff
Trådstartare
Min CC-tik född feb 2012 är opererad för korsbandskada. En rejäl smäll som slet av korsbandet till 75%. Opererades TPLO på Blå stjärnan i Göteborg dec 2013. Tog rehabiliteringen på Djursjukhuset i Skara, funkade jättebra.
För två månader sen blev hon rejält halt på sitt opererade ben - dock inte pga av korsbandet utan eventuellt för att metallen skaver och den kan nu tas bort. Så långt så bra.
Men vi röntgade hennes höfter - katastrof på den halta sidan och helt ok på den andra.
Vetrinären rekommenderar höftledsoperation då den ena sidan är så bra. Inget han utför dock utan då är det Göteborg eller Strömsholm.
Så nu kloka Buke vill jag ha era kloka åsikter.
Är det vettigt att operera? Användbarhet och livskvalité måste vägas in.
Hon ska vara gårdshund och spåra lite och fixa vardagspromenader och svampjakt.
Hon är en fantastisk vovve, lyhörd och gosig och precis vad jag önskade när jag valde ras.
Har någon haft hund med dåliga höfter som fått smärtstillande och hur länge har den då levt utan problem till vardags?
Höften är ju troligen inte det som orsakar hennes nuvarande hälta utan besväret från höften kommer att utvecklas så sakteliga.
Till saken hör också att hon är allergiker och går på dyrt foder för att vara symptomfri.
Jag överväger flera alternativ.
Avlivning om inte hältan försvinner när metallen tas bort.
Om hältan försvinner
Avlivning när hon trots smärtstillande får problem med sin höft.
Operation
Usch jag kan inte riktigt formulera mig för tankarna far hit o dit.
Operationen är ju svindyr och om det går åt pipsvängen så har jag kastat massor med pengar i sjön och även om hon är mig kär så är vi inte så rika så det är värt det.
För två månader sen blev hon rejält halt på sitt opererade ben - dock inte pga av korsbandet utan eventuellt för att metallen skaver och den kan nu tas bort. Så långt så bra.
Men vi röntgade hennes höfter - katastrof på den halta sidan och helt ok på den andra.
Vetrinären rekommenderar höftledsoperation då den ena sidan är så bra. Inget han utför dock utan då är det Göteborg eller Strömsholm.
Så nu kloka Buke vill jag ha era kloka åsikter.
Är det vettigt att operera? Användbarhet och livskvalité måste vägas in.
Hon ska vara gårdshund och spåra lite och fixa vardagspromenader och svampjakt.
Hon är en fantastisk vovve, lyhörd och gosig och precis vad jag önskade när jag valde ras.
Har någon haft hund med dåliga höfter som fått smärtstillande och hur länge har den då levt utan problem till vardags?
Höften är ju troligen inte det som orsakar hennes nuvarande hälta utan besväret från höften kommer att utvecklas så sakteliga.
Till saken hör också att hon är allergiker och går på dyrt foder för att vara symptomfri.
Jag överväger flera alternativ.
Avlivning om inte hältan försvinner när metallen tas bort.
Om hältan försvinner
Avlivning när hon trots smärtstillande får problem med sin höft.
Operation
Usch jag kan inte riktigt formulera mig för tankarna far hit o dit.
Operationen är ju svindyr och om det går åt pipsvängen så har jag kastat massor med pengar i sjön och även om hon är mig kär så är vi inte så rika så det är värt det.