Skippa pellets sommartid?

A

Axelle

Byggandet av Oskars utebur är påbörjat, och kmr troligen att vara färdigt i slutet av veckan. Han kmr då att få flytta ut dagtid, så att han kan njuta av sommarvädret och grönskan precis som matte. ;)

Frågan är nu huruvida jag ska ändra foderstaten eller ej? Han får nu ½ dl pellets/dag, en halv (medelstor) morot, några blad isbergssallad (även detta /dag) samt att han har fri tillgång till hö. Kmr gräset att ersätta någon del utav foderstaten så att den delen ifråga blir överflödig? Vilken sammansättning är den ultimata sommartid? :crazy:

Sv: Skippa pellets sommartid?

Vad för sorts djur är det du pratar om?
Är det marsvin ska du absolut inte flytta ut honom dagtid än. Inte förrän han fått vänja sig vid att äta gräs. Du kan även ta bort pelletsen helt, den är egentligen inte nödvändig, speciellt inte om han inte har absolut svårt för att lägga på sig. Så att sedan äta gräs/hö hela dagarna är ingen fara alls. Vet inte om c-vitamin finns i gräs, men annars ska du fortsätta med grönsaker.

Fast som sagt, vilket djur talar vi om?

Haha! Snacka om att missa en vesäntlig detalj. :smirk: Oskar är en hermelinkanin. Jag håller nu på att vänja över honom så sakteliga på gräs genom att plocka med mig små mängder in till honom.

Ska jag vänta med att plocka bort pelletsen tills han är så pass anpassad till gräs att han kan vara ute hela dagarna lr bör jag minska ner på det redan nu?

Börja minska ned det sakta redan nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka