Skippa kraftfodret och ge lucern istället!?

Domino_s

Trådstartare
Har ett sto på 9 år som är i full kondition och som senaste tiden blivit fruktansvärt stirrig att rida. Missförstå mej rätt nu, jag har inget emot pigga och glada hästar, tvärtom gillar jag det.
MEN, denna donna har börjat skygga, fjanta, blåsa upp sej och ska inte gå fram vid vissa ställen för att sedan dra iväg som om nån skjutit henne i arslet med en kanon....:confused:

Känner igen beteendet då hennes äldre bror betedde sej exakt likadant förut, jag har då kommit på att han tål inte kraftfoder (sätter sej i huvet) och han äter nu endast lucern. Han får 1,5 kg torrt varje dag och har aldrig varit så lugn och fin. Fortfarande pigg och framåt, men utan allt flås och frust och fjanteri grejerna.

Idag kände jag att bägaren var överfull när vi var ute i skogen och hästskrället skulle knappt galoppera framåt, hon sprang med huvudet i vädret och skyggade för ALLT! Tvärnitade till och med en gång, för att sedan fortsätta ha brått i benen.

Vad tror ni om att byta till Lucern på henne också, eftersom det bevisligen fungerar så ypperligt på hennes bror.

Mvh Domino_s

Sv: Skippa kraftfodret och ge lucern istället!?

Hästar måste inte ha kraftfoder.
Beroende på ditt grovfoder så kanske det inte behövs alls?
Har själv en häst som inte fixar havre/betfor. Där märker jag skillnad på att ge ex lusern.
// Linda

Hej.

Vad är det i foderstaten som brister..?? Luzern ger man ifall proteinet är lågt i grovfodret.
Kraftfoder behövs oftast ej, kraftfoder menar jag havre eller korn. Havre & korn innehåller väldigt mycket socker, säkert därför din häst blir stirrig.

Pröva. Hästar måste inte äta kraftfoder.

Senast ändrad:

Svarar alla:

Det som saknas i hennes foderstat är protein, inte jättemycket, men tillräckligt för att det ska behövas nån typ av extrafoder. Innan har det räckt med kraftfodret, men det fungerar uppenbarligen inte längre då det verkar sätta sej i huvudet på henne.

Jag har den inställningen att hästar behöver oftast inte ha kraftfoder. Men eftersom hon inte kändes överdrivet pigg när jag började träna henne gav jag henne lite kraftfoder som jag sakta ökade när hennes arbetsbörda blev större. Men nu när hon är i full kondition har hon blivit helstirrig. Förmodligen behövde hon den extra energin för att orka innan, men den behövs kanske inte nu.

Men är väldigt inne på att testa att ge henne enbart lucern och plocka bort kraftfodret helt och hoppas på att jag får samma resultat som på valacken.

Mvh Domino_s

Hej.

Vad är det i foderstaten som brister..?? Luzern ger man ifall proteinet är lågt i grovfodret.
Kraftfoder behövs oftast ej, kraftfoder menar jag havre eller korn. Havre & korn innehåller väldigt mycket socker, säkert därför din häst blir stirrig.

Hennes foder innehåller både havre och korn om jag inte minns fel...:crazy:

Jag har en pålla som inte "tål" ngt kraftfoder alls, hon blir helt vansinnigt stirrig av det, råfjantig i all hantering helt enkelt :p
Hon funkar jättebra på enbart lucern (och hö såklart) Hon är fortfarande väldigt pigg och alert, och fortfarande "tittig", men på ett bra/positivt sätt och inte i närheten av vad hon blir när jag testat att ge henne ngn typ av kraftfoder, då blir hon explosiv krutduk :grin:

Jag har en pålla som inte "tål" ngt kraftfoder alls, hon blir helt vansinnigt stirrig av det, råfjantig i all hantering helt enkelt :p
Hon funkar jättebra på enbart lucern (och hö såklart) Hon är fortfarande väldigt pigg och alert, och fortfarande "tittig", men på ett bra/positivt sätt och inte i närheten av vad hon blir när jag testat att ge henne ngn typ av kraftfoder, då blir hon explosiv krutduk :grin:

Det är det jag är ute efter, att hon fortfarande ska vara pigg och alert, men inte helvimsig. Vilket hon är nu, går knappt att rida henne ute i galopp, hon glor på allt, spänd som en stålfjäder, redo att explodera...:crazy: Fjantar för allt!

Min var också som en stålfjäder på uppåttjack när hon fick kraftfoder, flög det upp en liten pippifågel framför henne så reagerade hon som om det var en sabeltandad tiger som attackerade och det var bara att hålla i sig :grin:

Nu när hon går på enbart lucern så reagerar hon på pippifåglar som tvärflyger upp framför med att maximalt rycka till, hon är fortfarande tittig men som sagt på ett betydligt mer lätthanterligt sätt ;) Jättepigg och alert, man ser fram emot att rida henne och hon älskar att arbeta :)

gör en beräkning där du tar bort kraftfodret och lägger till lucern istället. Se vart du hamnar. Behövs det lite mer energi (vilket jag inte tror då även lucern innehåller energi..) så kan du ju lägga till någon dl olja (inte sojaolja utan tex raps, linfrö, majs)

Sen kan du ju vara uppmärksam. Du kommer ju behöva slussa ut ditt nuvarande kraftfoder för att övergå till Lucern och under den förändringen kan du ju hitta hästens balans :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka