Skippa havren o övergå till betfor och steel joint

T

traff

Läste med intresse i en tråd att det går att ersätta havren med betfor, det ska ge samma energi och gör magen bättre. Vi köpte ponnyn för drygt ett år sedan och han har haft problem med lös mage. Sedan några månader får han betfor morgon och kväll och hans mage är i princip iordningsställd. Nu funderar jag på att skippa havren helt och övergå bara till betfor. Funkar det? Hur ser balansen ut i betfor?

Har också köpt steel joint men där är ju kalciumhalten för hög. Hur kompenserar jag detta?

I övrigt får han (280 kg) 6 kg hö, bioglukosamin, e-vitamin och för tillfället b-vitamin i pälsfällningstider.

Hoppas på hjälp från alla duktiga bukefalister:banana:

Sv: Skippa havren o övergå till betfor och steel joint

traff skrev:
Läste med intresse i en tråd att det går att ersätta havren med betfor, det ska ge samma energi och gör magen bättre. Vi köpte ponnyn för drygt ett år sedan och han har haft problem med lös mage. Sedan några månader får han betfor morgon och kväll och hans mage är i princip iordningsställd. Nu funderar jag på att skippa havren helt och övergå bara till betfor. Funkar det? Hur ser balansen ut i betfor?

Har också köpt steel joint men där är ju kalciumhalten för hög. Hur kompenserar jag detta?

I övrigt får han (280 kg) 6 kg hö, bioglukosamin, e-vitamin och för tillfället b-vitamin i pälsfällningstider.

Hoppas på hjälp från alla duktiga bukefalister:banana:

Grovfoder och betfor har båda hög kalciumhalt och även Steel Joint som du säger. För att veta om detta är en bra kombination så behöver du veta hur kvoten kalcium/fosfor ser ut i ditt grovfoder.

Själv föredrar jag att kombinera olika fodermedel som har olika mängd av olika näringsvärden, mineraler och vitaminer för att få en bra balanserad diet. Precis som jag gör till mig själv. Grovfoder och havre/korn kompletterar varandra bra.

Hälsning Maja

Fast att du får en för hög kalciumkvot gör inte så mycket så länge du har täckt behovet av forsfor.

Mvh
Camilla

Bara en nyfiken fråga: varför använder du steel joint? Vad vill du få ut av det?

betfor innehåller 11,5 MJ energi och 56 gram smältbart råprotein (kvot 4,87)
havre innehåller 9,5 MJ energi och 85 gram smältbart råprotein (kvot 8,95)
havren är alltså dubbelt så proteinrik som betforen är..
nu vet jag inte alls vad ditt hö innehåller eller vilka givor du ger av havren/betforen..

t.ex om du nu ger 0,5 kg betfor och 1 kg havre blir det
15,25 MJ energi och 113 gram smältbart råprotein (kvot 7,41)

går du över till 0,5 kg betfor blir det
5,75 MJ energi och 28 gram smältbart råprotein (kvot 4,87)

så du tappar 9,5 mj och 85 g smbrp genom att ta bort havren.. ganska kvotsänkande..

men du kan ju prova, för det är inte farligt.. skulle din ponny bli alldeles för het så kan du antingen draner/ta bort betforn eller lägga till någo annat fodermedel som höjer proteinet, kanske lite lusernpellets blandat i betforn..

traff skrev:

Jag har för mig att Steel Joint rekommenderar att man ger vetekli.

ch791022 skrev:
Fast att du får en för hög kalciumkvot gör inte så mycket så länge du har täckt behovet av forsfor.

Mvh
Camilla

Detta gäller bara om det "extra" kalciumet kommer från grovfoder tex lusern.

Energimässigt är det inte så stor skillnad mellan havre och betfor, men energin kommer från olika källor eller vad man ska kalla det. I betfor är det främst socker medan det i havre är mest fett. Man brukar rekommendera en maxgiva av betfor på 0,4 kg/100 kg häst och dag dvs max 1,12 kg per dag för 280 kg häst.

När det gäller kalciumöverskottet kan ni tex använda kraffts miner vit eller tillsätta fosforbalans i lämplig mängd.

Fö om grovfodret är tillräckligt proteinrikt tror jag det går bra att fodra med endast betfor och mineraler. :)

Att en hög Ca/P kvot är ok om fosforbehovet är täckt gäller även om kalken kommer från annat än grovfoder. Det mesta av energin i betfor kommer från fiber o den mesta energin i havre från stärkelse.
PL

Varför överhuvudtaget ge kraftfoder???
Har hästen känslig mage så övergå till att enbart utfodra med grovfoder!! (vilket är det bästa för alla hästar med ffa för de med känslig mage!)
Ett bra grovfoder fyller behoven för alla hästar, finns försök på travhästar i full träning som klarar sig minst lika bra på enbart grovfoder som de gör som får kraftfoder samt att det som sagt är bättre för mag-tarm systemet och minskar risken för magsår!!

Mitt råd/rekomendation är att ta bort kraften!!

MVH / Angelika (grovfoderfantast och veterinär-student)

Försök har även gjorts där man ersatt spannmål med betfor med bra resultat. Betfor fungerar likartat som grovfoder ur energiupptagssynpunkt.
PL

Mitt "problem" eller möjligheter är att hästen svarar bättre på betfor än på havren magmässigt. Han får 8 kg hö per dag och det är vad han klarar av att få i sig, det finns alltid hö i hans box.

Han hopptävlas upp till nationell MsvB och behöver så väl sin energi. Av de artiklar jag läst här på buke så ska betfor vara bättre för hästen att ta upp än stärkelsen i havren. Jag är så totalt utkass på detta med foder så jag :o

För hans bästa vill jag därför gå över till betfor men vet inte som PL skrev vilken energi som är bäst? Men det svaret jag fått från hans mage talar för betforen. När vi tävlade förut rann det bara ur honom, idag är det bollar även på tävling:)

Jag har ingen höanalys och tycker det är försent att ta det nu så här i slutet av säsongen. Hur ska jag få reda på om han har rätt balans, ska jag gissa och gå efter ett normalvärde på höet och sedan lägga in betfor och steel joint?

Hjälp - jag är som sagt urkass på detta men vill honom det bästa!

Enerimässigt går det utmärkt att ersätta havren med betfor totalt får du en större del av energin via fettsyror från grovtarmen vilket är en fördel. Om du dessutom märker att hästen fungerar bättre i magen är det inge mkt att tveka om. Problemet är att du inte har analys på höet så du vet inte hur du hamnar på proteiner o mineraler, det problemet hade du ju även med havren men situationen blir lite annorlunda.
PL

Hur annorlunda?
Han fick 1,5 -2 kg havre per dygn förut.
Om jag förstått rätt kan jag ersätta detta med samma mängd torr betfor?
Låter det rimligt?
Bör jag lägga till fosforbalans?
Hur märker man om balansen är fel?
Många frågor blir det men jag läser och läser men jag begriper mig aldrig riktigt på det här med foder och uträkningar.:o

Puttar lite och skulle bli jätteglad om PL har tid att svara till en sån okunnig som jag:o :o :o

Lös mage kan ibland avhjälas med ett så enkelt knep som att hälla lite vatten i havren en stund innan man ger den. Funkade i alla fall på min häst!

Svar till bägge, det går inte att veta säkert hur ni skall kompensera fosforn utan analys på höet, byta till ett mineralfoder högt i fosfor eller lägga till forforbalans.
Proteinet kommer sjunka lite, om det är ett problem eller ej beror också på höet.
PL

peter_lundin skrev:
Försök har även gjorts där man ersatt spannmål med betfor med bra resultat. Betfor fungerar likartat som grovfoder ur energiupptagssynpunkt.
PL
Då är det alltså inte fel att peta i hästen mycket betfor, om analysen tillåter det! Men hur fungerar det med sockret? Finns det risker med för mycket sött foder?

Ger idag 3 hg betfor (torrvikt), men foderstaten skulle klara nästan uppåt 1 kg betfor (torrvikt) när hästen är i full kondition under tävlingsäsongen. Men hur påverkar det hästen? Tänker på just sockret!

//Alice

Ser inga problem med det på en tävlingshäst som arbetar. Stärkelsen i spannmål tas upp som socker i tunntarmen o på det sättet ger 1 kg betfor mindre socker för kroppen att hantera än 1 kg havre.
Om man har ett väldigt sockerrikt hö kanske man skall vara lite försiktig.
PL

peter_lundin skrev:
Ser inga problem med det på en tävlingshäst som arbetar. Stärkelsen i spannmål tas upp som socker i tunntarmen o på det sättet ger 1 kg betfor mindre socker för kroppen att hantera än 1 kg havre.
Om man har ett väldigt sockerrikt hö kanske man skall vara lite försiktig.
PL
Tack!
Okey, men hur vet man om man har ett väldigt sockerrikt hö? *sprudlar av nyfikenhet* I stallet fodrar vi med analyserat hösilage.

//Alice

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka