skimmelcancer

N

Natalyah

Skimmelcancer är de någon som har / har haft en häst som har de?
Skulle vijla höra vad andra vart med om mm =)

min första häst hade det, hon blev 26½ och levde kanon trots sina knutor (endast i svansen). De flesta lever och mår precis som en vanlig häst

en ponny i grannstallet hade det. hon hade stora knölar mellan ganascherna och halsen (där de svullnar upp om de ätit något konstigt oxå).
det såg väldigt konstigt ut, men jag har för mig att det var bara så, annars var hon helt normal frisk och så. tror jag

en i grannstallet hade det och hon fick stora knölar som "exploderade" efter ett tag och
det blev jättegeggigt å så... men jag vet inte var inte särskilt insatt i det...

Min 14 åriga skimmelvalack fick en tumör i ögat för några månader sedan. Hela ögat opererades bort. Han mår dock jättebra och har inga större problem med att vara enögd.

Mitt 17åriga nf sto har det! jag såg dem förförsta gången i vintras, men vet sa att så länge de inte växer är dte ingen fara. jag tävlar och tränar precis som vanligt. Vi hade en ponny i stallet där jag hade henne förut som var 30år och hade massa knölar, men hon verkade inte må dåligt av dem.

JA.
Men 9 av 10 hinner dö av ålder innan.
Men den 10e kan dö väldigt fort.
Min gamla blev sjuk av sitt melanom 19e februari, och dog 3e mars.
Då var hon nästan 22 år.
Dom första melanomen hittade jag när hon var runt 5 år.

15e februari satt jag och red henne på en 20-meters volt och visade bl.a. skolor i galopp och enkla byten.

Men som sagt, det är ytterst sällan som dom dör av melanomet.
Oftast så hinner dom dö av andra åldersproblem långt innan.

Gå in här och läs om Titan som fick melanom. Så sorgligt.. :(
Här finns fakta om melanom, skrivet av Titans ägare. Man får väl inte länka till hela hemsidor, så jag länkar bara till dessa två sidor så kanske de får vara kvar.

Min första sköthäst hade en stor cancerknöl nedanför örat. Hon blev 32 år! Hon var pigg och kry för övrigt. Tog bort henne själva innan hon skulle få problem av åldern.
:rofl:
Malin

Våran ponny har flera knölar i och bakom juvret. Jag grät när jag läste om Titan :cry: Det är ett sånt jobbigt beslut att ta, men man har de praktiska problemen ( tjäle osv) hängande över sig. Vi har sagt nu att hon ska få den här sommaren att äta gräs och ridas lite lungt.Sen så måste vi ta ett beslut till hösten. USCH man känner sig helrutten.

Jo.. hudcancer är vanligt bland skimmlar.. 80% av alla skimmlar över 15 år har melanom.. de allra flesta har bara knölarna, dvs melanomet.. ofta går hästen genom hela livet med sina cancerknölar runt analen, i ögonen, munnen, vid juvret och ganascherna.. vanligaste är dock runt analen och på undersidan av svansen..
växer knölarna sig så stora under svansen att hästen får problem med svansen kan man amputera bort svansen..
Ibland utvecklas melanomet och blir malignt (elakartat) melanom.. då kan det gå väldigt fort från insjuknande tills det att hästen avlider (de flesta avlivar dock sina hästar innan de avlider av sina skador..)
Melanomet utvecklas av de pigmentbildande cellerna i hästens hud..

är lite trött nu.. *gäsp* orkade därför inte skriva så mkt.. Men jag har läst om detta pga att min favorithäst på ridskolan har melanom i rumpan, munnen och i ögonen(runt) och då läste jag allt jag kom över om cancern..´Det jag tröstar mig med är att om cancern blir malign kommer han att tas bort fortast möjligt för att han inte ska lida.. :cry: jobbigt för mig att försämringen går snabbt, men tur att hästen har bra ägare..

Min fd sköthäst hade cancer. Han var ett engelskt fullblod, hur mysig som helst, han la huvudet i knät och bara gosade :love:.

När jag började sköta honom hade han cancer, knölar vid sadelgjorden, vid örat men det gick att rida honom. När han var 16 år då i juni, så hade han stora knölar över hela kroppen, i analen och på svansroten, han blev mager och då märkte vi att cancern hade "ätit" sig inifrån. Han ville inte äta och frös väldigt lätt. Han fick somna in den sommaren 2002. En ärligare häst får man leta efter :bow:

Backens Brahera
* 1986
e: Herrera
Engelskt Fullblod

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar