Skimmelcancer, köpa sig problem?

sissu

Trådstartare
Om man har två likvärdiga hästar att välja på.

Den ena fux och kommer förbli fux den andra skimmel, troligtvis avblekbar, ingen är säker då hästen redan bytt färg tre gånger på ett år men det verkar så.

Med tanke på skimmelcancern och att det är stor % av hästarna som har/får det är det att i förväg betala för problem att köpa skimmeln då?

Problem och sjukdom kan man aldrig gardera sig mot, men när man redan vet att risken finns att det kan komma att bli problem. Kan de få knölarna även som ganska unga och kan de uppkomma varsom. Hur är det med försäkring mot detta om olyckan är framme och hästen måste opereras, finns det reservationer när denna sjukdom verkar vara så vanlig?

Vad anser/säger ni som har erfarenhet av detta?

MVH/

Senast ändrad:
Sv: Skimmelcancer, köpa sig problem?

Jag skulle ALDRIG tveka att köpa en häst jag fallit för bara för att den är skimmel. Visst finns det skimmelcancer, men jag har sett skimlar som varit 30-35 år så jag tror knappast det är ett så stort problem. Visst dör vissa individer i förtid av cancern, men det finns så mycket sjukdomar nuförtiden ;) Sen kanske det skiljer sig mellan olika raser också, hur aggresiv cancern är?

Jag kommer ju i framtiden bara köpa skimlar (camarguehästar) så mig kanske du inte ska lyssna på :D

Jag skulle inte välja bort en häst p g a färg och risk för eventuell cancer. Skulle man alltid tänka i de banorna blev det nog aldrig några hästköp. :)

:D Nej, dig skall man nog inte lyssna på så mkt. när du nu har fastnat för "din" ras ;) .

Till Robin 1. Det är just det att jag i nuläget HAR väldigt svårt att hitta häst p.g.a. av alla ev. problem som kan uppkomma. Har haft nog av sjukdomar och bekymmer känns det som under de sista åren och jag är uttömd och vill nu hitta glädjen och det roliga i att vara hästägare igen.
Men nu råkar en av de jag fastnat för vara skimmel och jag vet ju risken, men frågan är hur stor den kan va och om det är värt att behöva gå och vara orolig över något man vet kan komma.
Jag hittar ofta fel ändå :o

MVH/

Jag har aldrig hört talas om annat än gamla skimlar (över 18 år) som har behövt tas bort pga skimmelcancer. Skulle definitivt inte se det som ett problem, o särskilt inte på en unghäst.

Den perfekta hästen finns inte.Är den inte skimmel har dess mamma kronidk bronkit, o då kan man oroa sig för ärftligheten därav, eller så är den lite inkorrekt i sin benställning och så kan man fundera på om den håller p g a det.

Köp du din skimmel om det är en trevlig häst som du vill ha, och den är frisk och sund o går igenom vet bes.

Lycka till!

Skulle ta skimmeln, älskar skimmlar! Nu har jag en gammal skimmel (och en ung fux) och han har haft knölar under svansroten sen han var 10-12 år, är nu 23år. Dom växer inte särskilt mkt, och han verkar inte besväras av dom alls. Fick däremot ta bort en stor knöl som satt inuti skapet i vintras, jag var rädd den skulle stänga igen.. Upptäckte då att han hade massor med mindre knölar där inne också, men hittils har det inte varit några problem. Men man vet ju aldrig.

Det är mkt sällan att tumörerna blir elakartade! Det största problemet är att man aldrig vet hur det ser ut på insidan, knölarna kan spridas till inre organ, så som tarmar, och orsaka kolik. Det är den största risken, inte att hästen kommer dö i cancer.

Jag vet en 11-årig skimmelarab som redan har så mkt knölar att han går med svansen rakt upp hela tiden. Han kommer nog få problem..

Annars tas väl hästarna i regel bort pga problem med ben och luftvägar innan dom hinner blir sjuka av knölarna. Min häst hade säkert också tagits bort för flera år sen om han hade ägts av nån annan, han går ju inte att rida längre...

Så köp skimmeln! Finns undersökningar som visar att nästan alla hästar över 15 år har någon form av invärtes tumörer... man kan aldrig säkra sig

:bow: Alla!

Nu skall jag ta mig en ny funderare, fasen va det var jobbigt att köpa häst denna gång :mad:

MVH/

Jag har haft min skimmel i 14 år nu. Han är 21 år och har givit mig all lycka, erfarenhet, kunskap och glädjestunder man kan tänka sig :love: . Jag skulle aldrig i hela världen vilja byta bort allt detta bara för att han är vit. Han har ingen melanom och är hel, frisk och glad.

Melanom kommer hos gamla hästar. Jag tror inte du behöver oroa dig om du har en ung häst och inte planerar att ha kvar honom/henne i all evighet. Jag tror dessutom att det inte är någon större sannolikhet att hon/han utvecklar melanom. Jag avlar på en ras med mycket skimmelanlag men har aldrig stött på att det skulle vara vanligare att skimlarna får melanom än att de inte får det.

Köp den häst som är bäst, den du trivs med och som du känner kommer ge dig mest glädje i framtiden! Oroa dig inte för sådant som kanske aldrig kommer hända!

Lycka till!

Min skimmel fick en godartad tumör i ögat i mars i år. Han opererade bort ögat i april och mår hur bra som helst idag. Allt gick på försäkringen. Jag har inte hört talas om reservationer pga. melanom.

Jag får lita på er alla ;)

Det blir den lille skimmeln :love:

MVH/

Har nyligen stått i samma sits(förra året) Köp av "ny" arab, dessa förekommer ju mycket i färgen skimmel. Då jag dels själv haft dålig erfarenhet av skimmelsjuka samt även bekanta som fått lov att ta bort sin häst i förtid pga av detta gjorde jag valet att EJ köpa en skimmel.Föör mig känns det "fel" att köpa en fölis, ha den under flera år med vad allt det innebär. Man fäster sig vid den, utbildar den osv..
För att sedan eventuellt få ta bort den i förtid.Garderade mig alltså genom att köpa en "färgad"häst.
mvh Elsh

Kanske är det som sagt olika inom olika raser? Alla camargueuppfödare (i Frankrike) som jag pratat med har aldrig behövt ta bort en häst pga cancern, de dör av ålder på annat sätt.

Hej!
Jag tycker inte att du ska tveka ta den häst som ligger dej varmast om hjärtat.

Min förra häst var skimmel och hade många knölar i rumpan men inga som helst problem av dom hon blev 25 år och togs bort av andra orsaker än knölarna.

Nu har vi en ponny som är skimmel och han inga knölar alls.

Dessutom sa han som avlivade min gamla hästa att det inte är cancer. Det är bara vanliga tumörer. Jag vet inte men inte skulle jag tveka att köpa en skimmel pga det.

Lycka till!

oj då ville bara tillägga att ponnyn är 20 år.

jag har oxå en skimmel..även han har knutor under på svansroten o har haft det så länge jag haft honom, dom växer nästan inget. Min veterinär sa att så länge dom växer i den takten, dvs knappt alls, så är det ingen fara, men skulle som explodera o börja växa intensivt så kunde det vara mindre bra...men min älskling, som snart fyller 21, är pigg o gald o jag skulle aldrig vilja ha nån annan än honom :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har en 17-årig arabvalack, skimmel. För ett år sedan fick han åka in till Ultuna akut för att han inte drack/kissade. Förutom andra...
Svar
4
· Visningar
3 789
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 085
Senast: Chilodeur
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka