Skimmel i lösdrift...

N

Nossan

Nu har jag snöat in igen på att min häst ju inte kan ha täcke på sej året om!! Det blir ju inget naturligt liv! Hur gör man med skimlar på lösdrift??? Vi startar upp i höst i vårt kollektivstall.

Sv: Skimmel i lösdrift...

Våran enda skimmel i lösdrift går precis som alla andra , äter skiter äter osv. Utstött, nä.

Jag ville bara veta vad personen ansåg att det var för problem att ha skimmlar på lösdrift. Har själv en skimmel som inte är utstött men det finns tyvärr de som lättare blir än andra hästar eftersom de "syns" så väl för faror.

Nossan skrev:
Nu har jag snöat in igen på att min häst ju inte kan ha täcke på sej året om!! Det blir ju inget naturligt liv! Hur gör man med skimlar på lösdrift??? Vi startar upp i höst i vårt kollektivstall.

Antar att du menar att skimlar "ser" skitigare ut än bruna och svarta hästar om de tex rullar sig??

I så fall skulle jag rekomendra att se till att lösdriften är väl dränerad eller hårdgjord så det inte finns någon lera att rulla sig i.

Sen anser jag att täcke på en häst inte är avgörande för om hästen lever ett naturligt liv eller inte. Det är helt andra faktorer som spelar större roll för det naturliga än förkomsten av ett täcke.

Är det så att du inte tävlar och tränar mycket så spelar det ju inte så stor roll... skimmeln är ju inte skitigare än de andra hästarna i lösdriften... det ser bara så ut...

Vi har ingen skimmel hos oss än men en skäck som går utan täcke.

Nu har hon mycket emot sig efter som att hon förrutom sin färg även är väldigt ranglåg, av en grövre modell, ganska liten OCH skadad sen långt tillbaka. Hon är mao ingen ultimal medlem. Det märks att hon är mindre populär, och när hon fläkte sig i vintras jagade flocken undan henne.

Hon har dock aldrig varit utstött utan har alltid haft ngn att vara med. Hon är fortfarande skadad och en mkt ranglåg häst, men som sagt, hon är fortfarande en flockmedlem.

Däremot har vi en mörkbrun kbl travare som inte får vara med alls. Han håller sig för sig själv och äter när de andra gått undan. Han får inte komma för nära flocken men har eg. inte ngnting emot sig. Förutom att han är lite äldre än de andra (närmare 28 år tror jag) och lite grövre då. Den äldsta av de andra tror jag är skäcken som kanske är mellan 16-18 år.

Jag vill mest visa att det finns mycket mer än bara färgen som spelar in. Och om hästarna redan har en relation till varandra så bryter de sällan den tror jag. Är hästen frisk och kry så så bör det inte vara några problem. Det handlar om personlighet, karraktär och pondus. Det sker ju förändringar i en flock vartefter tiden går också. Och man får inte ha för bråttom, ibland tar det tid för alla i flocken att installera sig.

Jag tycker att du ska ge det en chans.

Sen skulle jag bara vilja lägga till när jag läser ovanstående skribents inlägg. Tvärt om är det väl bättre om hästen KAN rulla sig - då blir den ju brun och smälter in bra i omgivningen. :devil:

Om du menar för att hålla den ren så gäller det att hålla hagen torr och mocka ofta.

Eller också skaffar man en skimmel som min, hon lägger sig bara där det är torrt, har inte rullat sig i lera en enda gång på de 5,5 åren hon varit i Sverige. Dessutom är hon extremt renlig i boxen och gör behovenlängst bak men lägger sig i framkanten. Sammantaget blir det en häst som nästan alltid är vit. (Förutom svansen som hon kissar på...)

tintilar skrev:
Vi har ingen skimmel hos oss än men en skäck som går utan täcke.

Nu har hon mycket emot sig efter som att hon förrutom sin färg även är väldigt ranglåg, av en grövre modell, ganska liten OCH skadad sen långt tillbaka. Hon är mao ingen ultimal medlem. Det märks att hon är mindre populär, och när hon fläkte sig i vintras jagade flocken undan henne.

Hon har dock aldrig varit utstött utan har alltid haft ngn att vara med. Hon är fortfarande skadad och en mkt ranglåg häst, men som sagt, hon är fortfarande en flockmedlem.

Däremot har vi en mörkbrun kbl travare som inte får vara med alls. Han håller sig för sig själv och äter när de andra gått undan. Han får inte komma för nära flocken men har eg. inte ngnting emot sig. Förutom att han är lite äldre än de andra (närmare 28 år tror jag) och lite grövre då. Den äldsta av de andra tror jag är skäcken som kanske är mellan 16-18 år.

Jag vill mest visa att det finns mycket mer än bara färgen som spelar in. Och om hästarna redan har en relation till varandra så bryter de sällan den tror jag. Är hästen frisk och kry så så bör det inte vara några problem. Det handlar om personlighet, karraktär och pondus. Det sker ju förändringar i en flock vartefter tiden går också. Och man får inte ha för bråttom, ibland tar det tid för alla i flocken att installera sig.

Jag tycker att du ska ge det en chans.

De kan ändra relationer även om de känner varandra väl. Tex om en häst blir försvagad av en skada kan andra ge sig på den för att "klättra" i rang. Inte så bussigt men så fungerar det. Om inte den skadade är mycekt ranghög så att de inte törs.:devil:

Om en ny häst kommer kan de andras relationer också ändras, beroende på var den nya står och hur den ska passa in.

Ang skimlar tror ajg det är därför de rullar så mycket i lera :cool: mm för at få bättre skydd öht, inte bara för att dölja sig, men även det. Deras hud är mer utsatt.

Därifrån jag köpte min ena häst, hade problem med färgerna. I hagen med bruna kallblod funkade det varken med en skimmel eller fjordingen eller någon annan ljus. Dom mobbade ut den helt. De ljusa hästarna fick en egen hage.

jag hade min skimmel på lösdrift, under vintern hade han täcke eftersom han var rakad, men under den övriga tiden var han naken och det var inga problem. Vistt bliev han lite skitigare, men gräsfläcka o annat smuts men det finns ju borstar, ryktsetanar o shampo så det är ju inget problem.

Vår lilla flock inkluderar en skimmel. Dom går ute året om utan täcken.
Var är problemet?

LIA

Problemet består ju i att om man tävlar viss del av säsongen så har man en häst som är så lerig så det går inte att rida. Han är en gyttjebrottare av rang. Helt jätteskitig. Han är mellan rang i flocken. glad och vid gott humör. Drar gärna igång en repa och som sagt rullar och krullar in sej i den lerigaste fläcken som finns. Jag kan mao inte rida när jag kommer från jobbet på em utan att han blir lerkrapad , sköljd, torkad, torkad i sadelläge och det har man ju inte tid med varje gång. Det är det. Jag får ha täcke på honom de perioderna det förstår jag, fick ju inga initierade svar direkt...ingen som ha en som jag....älsklingen i alla fall:love:

Nossan skrev:
Problemet består ju i att om man tävlar viss del av säsongen så har man en häst som är så lerig så det går inte att rida. Han är en gyttjebrottare av rang. Helt jätteskitig. Han är mellan rang i flocken. glad och vid gott humör. Drar gärna igång en repa och som sagt rullar och krullar in sej i den lerigaste fläcken som finns. Jag kan mao inte rida när jag kommer från jobbet på em utan att han blir lerkrapad , sköljd, torkad, torkad i sadelläge och det har man ju inte tid med varje gång. Det är det. Jag får ha täcke på honom de perioderna det förstår jag, fick ju inga initierade svar direkt...ingen som ha en som jag....älsklingen i alla fall:love:

Har en jag med, är hur skitig som helst vissa dagar :D . Nu är hon högdräktig, ska ha om en månad ca men vad spelar det för roll, rulla sig klarar hon av ändå...
Går bland lösdriftshästarna (som har täcken allihopa vid kasst väder) på dagen men stallas in på kvällen (tillsammans med en kompis förstås). Jag har bara täcke på henne om det regnar (men då rullar hon sig nästan aldrig...:smirk: ) eller om det är svinkallt.

Det ingick liksom i köpet när jag köpte henne (skimmelfärgen alltså) och då får jag ta det...:) Och det gör jag så gärna, är ju så fiiiin :love:

Spelar det någon roll vilken färg hästen har?
Göra ren den där sadel, gjord mm sitter måste man ju i vilket fall. Resten av hästen är ju mer en utseendefråga om det bara gäller träningen.

LIA

Jag har två skimmlar och en skäck bl.a. på min lösdrift, har tidigare stått med fler skimmlar. Inget problem på något sätt. Alla går utan täcke, men de har haft fina hagar så även om de rullar sig så brukar de inte vara några problem. Mina går med vinterpäls, tränas regelbundet, går jätte bra. :rofl:

Din häst om det är det ser ju så vackert vit och ren ut på din avatarbild!!! Hagen är stor. De skall grusa upp vid ingången till ligghallen. Mycket halm måste väl gå åt att bädda med. Jag skall försöka med att han får "vara som han är". Det är min inställning. Det blir ju kvaliten på lösdriften som avgör nu förstår jag.

Nossan skrev:
Din häst om det är det ser ju så vackert vit och ren ut på din avatarbild!!! Hagen är stor. De skall grusa upp vid ingången till ligghallen. Mycket halm måste väl gå åt att bädda med. Jag skall försöka med att han får "vara som han är". Det är min inställning. Det blir ju kvaliten på lösdriften som avgör nu förstår jag.

Jajemen, det är min andalusier. Tack! :bow: :bow: Han är för övrigt högst i rang i hagen, så det bevisar väl att skimmlar visst kan bestämma och inte alls blir "mobbade"...;)
Ditt resonemang låter vettigt :bow: I vår lösdrifthall har vi bara sand, det fryser inte så lätt, urinet rinner undan vilket ger färre "pissfläckar" i pälsen, superlätt att mocka. Har fungerat jätte bra hos oss! :D

Jag förstår inte problemet?

Mina har en hyfsat stor hage så de slipper rulla sig i lera.

Så är problemet för liten hage så gör den större, eller ha färre hästar så det inte blir så lerigt.

Drt är många som pratar om att skimmlar minsann kan vara ranghöga. Vill bara förtydliga mitt resonemang att skimmlar kan väl vara på vilken plats i flocken som helst dock löper de större risk att bli ranglåga eftersom de har en sådan avslöjande färg. Det var det jag menade, min skimmel är själv av mellanrang (ett sto)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama