Skillnader???

IvoryTower

Trådstartare
Dum fråga för många kanske. Men vad är de för skillnad på ensilage o hösilage? Är hösilage kanske torrare? Vet att de förr även fanns nåt som hette typ "horse hage"?

Hjälp mej med detta "mysterium"... :D
 
Sv: Skillnader???

Hösilage är blötare än hö, det är det jag vet
 
Sv: Skillnader???

HorseHage är ett produkt namn...
Hösilage på mini balar skulle jag nog vilja likna det med...
 
Sv: Skillnader???

Om jag inte har fel nu så kallar man silage med torrsubstans på under 50% ensilage och över för hösilage. Hö ligger på 84%.
Ensilage är mao blötare än hösilage.
 
Sv: Skillnader???

Min uppfattning är att ensilage är syrat och ligger i packat i en silo. Hösilage är rullat och plastat i rundbalar.
 
Sv: Skillnader???

Nej ensilage behöver inte ligga i silo.......det är torrsubstansen som bestämmer , precis som någon skrev.
Men du har rätt ändå om det ska ligga i tornsilo eller plansilo syrar man det.....
ligger det i balar är det inte syrat.
 
Sv: Skillnader???

Jag tror att gränsen går vid 60% mellan hösilage och ensilage
 
Sv: Skillnader???

yven skrev:
Jag tror att gränsen går vid 60% mellan hösilage och ensilage

Det finns ingen exakt gräns. Jag kallar det ensilage när det verkligen är BLÖTT, alltså neråt 30-40% TS.
 
Sv: Skillnader???

Hösilage användes från början om förtorkat ensilage lagrat i gastät silo.
Jag skulle sätta gränsen runt 40%. Det är inte fel att kalla allt för ensilage.
PL
 
Sv: Skillnader???

Tack för alla svar! :bow:
Då använder jag själv hösilage. Bonden som jag köper av har alltid sagt hö och jag tänkt "ja ja, ensilaget" ungefär. De e ju inte hö heller bostavligt talat men men... Jag e med...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp