skillnader resp likheter på Philip Karl och Craig Stevens lära.

S

sandystar

Är just nu inne i ett träsk då jag inte längre vet vad jag tycker om någonting och ju fler tränare jag provar desto mer förvirrad blir jag..

Började att rida på ridskola och lärde mig den "vanliga " dressyren. Har tyckt att jag förstått och tyckete väll stundtals att det gick rätt bra.
Men nu börjar jag att få upp ögonen för "klassisk" dressyr och undrar vad jag har hållt på med i alla dessa år. Nu försöker jag alltså att lära om och har provat ett antal olika tränare. Problemet är att jag tycker att alla lär ut så olika antara att alla vill mot samma mål men att man har lite olika tillvägagåns sätt osv. Vissa börjar från väldigt hög form och att hästen alltid ska bära sig själv. Andra börjar från lägre form med väldigt mycke ställning dock fortfarande att hästen ska bära sig själv mer än i den vanliga dressyren.
Jag tycker mig se en viss skillnad på de som är utbildade enligt Philip karl och de som är utbildade enligt Cris Stevens. Vad är igentligt skillnaden på deras ridning? Misstänker att det finns många här som kommit mycket längre inom klassisk dressyr och kan en hel del så hjälp mig förstå snälla!!

Sv: skillnader resp likheter på Philip Karl och Craig Stevens lära.

Vi har nog gått igenom detta ganska grundligt i en annan tråd, men jag anser att skillnaderna är att Craig från början riktar in sig mer på ryttaren (sitsträning) och Philippe riktar in sig mer på hästens form.
Philippe har generellt ekipagen i en högre mer bärig form medan Craigs ekipage rider i lite lägre. Philippe förordar att man ska rida på i ett friskt tempo framåt, hos Craig går det lite långsammare. Philippe tycker att det är ok att "ta tag" mer i början och att lättheten är ett resultat som man får av korretk ridning, medan Craig (tror jag) jobbar med lättheten direkt från början.

Jag vill nog påstå att Craig ligger närmare Bent än Philippe, men det är bara en känsla jag fått. Har bara träffat Philippe och Bent live. Craig endast via video och genom hans elever. Jag har svårt ibland att avgöra om det är Bents eller Craigs elever som jag ser rida. Skillnaden där är att Bents elever sitter i en mer framåtlutad lättare sits, och så rider många av dem med krusidullbett och spansk sadel.

Vad är det du är ute efter för typ av ridning? Ett svar på det kanske kan hjälpa dig att välja väg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 722
Senast: svea
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve