Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Latest

Trådstartare
Har en liten fråga som jag tänkte ställa här och se vad jag får för svar.

Är det någon skillnad på ridsätt på olika hästar exteriörmässigt sett?
Alltså rider du hästarna olika/"kräver" mer/mindre beroende på hur de ser ut?

Kan ta två exempel så kanske det blir lättare att förstå hur jag menar.
Om vi tar en kraftigt byggd häst med kort och tjock/bred hals och normal lång rygg, mot en smal häst med lång och smal hals och kort rygg.

Hur skulle dina krav skilja sig åt på dessa två hästar, om kraven skulle skilja alls? Vad skulle vara svårare/lättare mellan dessa två? (lättare/svårare att gå i form, skänkelvikning, trampa under sig osv)

Någon som alls förstår hur jag menar?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Exteriören KAN påverka hur en häst ska ridas, men jag brukar inte utgå ifrån det. Det handlar för mig om känslan när man sitter uppe på och utifrån den så rider jag.
 
Sv: Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Det är väl mer om det är ett problem med exteriören som man kanske vill träna nåt specifikt för att korrigera det så gott det går, så inte hästen mår dåligt.

En del kanske inte ens har en exteriör som känns hållbar för ridning, väldigt överbyggd, extra lång rygg, benställning åt alla håll. Då är det bättre att träna mycket från marken, eller kanske fundera på om hästen skulle må bättre av att bli körd istället för riden.

Annars tränar man ju allsidigt och varierat efter hästens utbildningsnivå och styrka. I perioder kanske man behöver träna mer kondition, oavsett exteriör.
 
Sv: Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Jag gör viss skillnad, men jag rider inte på såpass hög nivå att det är något att fundera sådär jättemycket över.
Hade jag ridit på högre nivå hade det kunnat bli ganska elakt att försöka kräva en sak av en häst som den pga sin exteriör faktiskt inte kan utföra.

Nu handlar det mest om att ett par hästar som är mer kraftigt bygda måste tillåtas gå i en friare form och inte för hög, eftersom det helt enkelt blir för trångt vid ganascherna och där vid halsen för att hästen skall kunna göra det på ett bra sätt. Där över vi mer att ha en friare, öppnare form med näsan längre fram än vad som vanligtvis skulle anses vara "korrekt".

Rent specifikt brukar jag väl tänka att en häst som pga sin exteriör har lätt för att gå i en hög form, försöker jag rida i en lång & rund form och vice versa. Det dom har svårt för är oftast det som behöver jobbas på för att stärka.

När det kommer till benställning osv så har jag inte stött på någon häst med alltför konstig gång, inte så att det har påverkat ridbarheten iallafall.
 
Sv: Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Det finns många fler parametrar än de du nämner som påverkar ridbarheten. Tex en häst som har en naturlig balans kommer alltid att ha lättare för sig än en häst som lätt hamnar i framvikt. Jag tycker man ska lägga upp träningen på den nivå hästen befinner sig på, pressa lite lagom men inte för mycket. Tänk också på att det som känns bekvämt för ryttaren inte alltid är det optimala sättet för hästen att jobba på. Tvärtom, en häst som jobbar genom hela kroppen kan uppfattas som jobbig för ryttaren att sitta på.
 
Sv: Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Rent specifikt brukar jag väl tänka att en häst som pga sin exteriör har lätt för att gå i en hög form, försöker jag rida i en lång & rund form och vice versa. Det dom har svårt för är oftast det som behöver jobbas på för att stärka.

+1. Rider jag en häst som har lätt för att bli hög så övar jag på att hästen ska sänka nacken och vara avspänd i en lägre form, jag känner inte att jag behöver jobba på den högre formen utan när det är dags att plocka upp dem är inte det något problem. Och hästar som vill bli låga och hänger lite framåt försöker jag få bort från bogarna och varierar formen mer, försöker "tippa dem lite bakåt".
Annars gör jag inte så mycket skillnad, möjligtvis är det så att jag på en häst med sämre exteriör inte kräver lika mycket pga hästens begränsningar. Tanken i jobbet är samma men jag ber nog om mer av en häst som har förutsättningar för att ge mer.
 
Sv: Skillnader i ridningen exteriörmässigt sett

Generellt sett så utgår jag från känslan jag får uppe på ryggen, men exteriören brukar ju ofta skvallra om vilken känsla man kommer att få uppsuttet.

Sedan så brukar jag tänka lite extra på att om hästen har långa veka kotor så är det extra viktigt med att stärka senor och ligament med mycket skritt på hårdare underlag.

huvud-hals ansättningen påverkar ju också om de behöver gå i en öppnare form. En lång rygg eller öppen länd brukar kräva mer övergångar och ridning i jogg-tempo för att komma ihop sig och få med sig ryggen och börja sitta ihop i kroppen så att man sedan kan rida på mer framåt. Blir lätt att dessa hästar annars faller isär.

Generellt sett så jobbar jag mycket med grunderna oavsett om hästen har lätt eller svårt för sig. En häst som har exteriören emot sig behöver grundarbetet för att över huvud taget kunna utföra vissa saker och en häst som har lätt för sig behöver grundarbetet för att bli hållbar.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp