Skillnaden på Continental equiflex 135 pro reiner och NRHA classic pro reiner??

Isabelle L

Trådstartare
Hej!

Ni som ridit i båda sadlarna.... Hur stor skillnad är det på sadlarna???
Har bara suttit i en NRHA classic pro reiner och nu hittat en pro reiner till salu som jag funderar på att köpa...

Ni som har semi full quarterbom på era equiflex-sadlar, vad har ni dom på för hästar??

Sv: Skillnaden på Continental equiflex 135 pro reiner och NRHA classic pro reiner??

Hur kan en bom vara semi full quarterbom???

Sv: Skillnaden på Continental equiflex 135 pro reiner och NRHA classic pro reiner??

jadu, det undrade jag oxå men mellanstorleken hette tydligen så....

Ingen som vet? Nån som har ridit i 135 pro reiner-sadeln??

Vad jag vet så är det antingen semi eller full quarter bom på dem.... Semi är för de hästarna med mindre bredd över manke och skulderblad. Sen har de benämningar som MW HWetc..

Jo... du sitter som ett smäck i NRHA pro reinern, och du kommer mycket nära hästen, har haft en sån och jag älskade den..=)

Jo... du sitter som ett smäck i NRHA pro reinern, och du kommer mycket nära hästen, har haft en sån och jag älskade den..=)

Tack! Var precis det jag ville veta :laugh:

Vad jag vet så är det antingen semi eller full quarter bom på dem.... Semi är för de hästarna med mindre bredd över manke och skulderblad. Sen har de benämningar som MW HWetc..

Så har jag oxå alltid fattat det som. Det är möjligt att det stod fel iannonsen. Det var mellanstorleken iaf. (mellan semi och full).... Men då måste det ju vara detsamma som quarterbom.

Om jag kommer ihåg rätt så ska det vara ca 20 cm mellan conchos på full quarter bom, är det mindre har du en semi quarter.. =) kolla det..=)=)

Det är 20 cm på denna men hon som säljer menar att detta är mellanstorleken ( mellan semi och full).

Nja, jag vet inte om jag håller med på det dock..... =) Full quarter ska det va då... =) Men jag kan ju ha DRET fel.. ;)

Tyvärr verkar det inte vara så enkelt, olika tillverkare har olika storlekar...

Så är det, men såpass mycket har jag haft med just det märket att göra.....

Ok, jag missförstådde, trodde du menade generellt!

Mig spelar det ingen roll vad bommen heter för den är fortfarande 2 cm smalare än den sadeln jag har nu som är alldeles för stor :D Ska man sälja den däremot är det ju bra att ha rätt info om bommen men det kanske man kan kolla upp genom numret på sadeln eller??

Nu har jag iaf slagit till och köpt sadeln!! :D Den kommer nästa vecka..

Kuul! Du kommer älska den =) Berätta gärna!

Jag är helt säker på att det är en full quarter.. =)

Absolut, det gör jag :laugh: Hoppas oxå att jag blir rikrigt nöjd med tanke på att det är långt över min budget ;)

Ettersom jeg har forstått så heter denne bommen semi full quarter? Jeg har heller aldri forstått denne betegnelsen, men syns det ser ut som bommen er litt mindre enn full quarter.
Har selv en equiflex (har hatt 2 stk. før og) og syns den er helskjønn å ri i. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·
  • Låst
Gnägg Hej! Nu är det så att min dotter ska få en egen häst, efter att hon gått på ridskola i 11 år, vilket jag ser som ganska rimligt då jag...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka